VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Český fortel, vtělený do železobetonu, přežil i výbuch atomové bomby v Hirošimě

Je právě 8.15 hod místního času dne 6. srpna 1945 a na Hirošimu padá atomová bomba. Všechny domy jsou srovnány se zemí. Ve vzdálenosti 160 m od předpokládaného epicentra výbuchu se však tyčí torzo jedné budovy se zbytky kovové kopule. Hirošimský výstavný palác vyprojektoval český stavitel a architekt z Náchoda – Jan Letzel.

26.3.2009
SDÍLEJ:

Torzo paláce v Hirošimě.Foto: Archiv

Jeho stavba byla započata 29. prosince 1913 a byla otevřena 5. srpna 1915. Výstavný palác v Hirošimě se nejprve jmenoval Hirošimský prefekturální palác pro výstavy produktů, pak Hirošimský prefekturální palác pro hospodářské výstavy, a posléze Hirošimský prefekturální palác pro podporu průmyslu. Palác byl dobře viditelný i z dálky - byla to dominanta města, považovaná ve své době za jeho nejelegantnější budovu. Palác sloužil svému posláni třicet let a jeden den. Stavba přečkala, v původní podobě, svého tvůrce o dvacet let, v podobě Atomového dómu dodnes. Paradoxně právě tento palác je jediná Letzelova budova, která se v Japonsku zachovala. Ostatní buď zničilo zemětřesení nebo podlehly požáru za 2. světové války. Atomový dóm (Genbaku dom), který se stal symbolem nesmyslnosti války, je od roku 1996 zapsán na seznamu památek světového kulturního dědictví UNESCO.
Jan Letzel (9. dubna 1880 Náchod – 26. prosinec 1925 Praha) přišel na svět v rodině hoteliéra Jana Letzela a jeho ženy Valburgy. Architekturu studoval od r. 1901 na pražské UMPRUM a byl jedním z nejlepších a nejmilejších žáků profesora Jana Kotěry. V Česku se nachází jeho secesní pavilon Dvorana z roku 1905 v obci Mšené lázně. Nabídkou do Káhiry r.1905, kde měl pracovat přímo na zakázce pro egyptského místokrále, začala Letzelova dlouhá zahraniční cesta. Od července 1907 působí v Japonsku. Zde v říjnu roku 1909 našel spřízněnou duši a spolu s dalším Čechem, Karlem Janem Horou, založili firmu Letzel a Hora, Architecture and Engineering Office, která sídlila přímo v tokijské Ginze. Pracoval dokonce i pro známou firmu Suzuki, která tehdy neměla ještě světový kredit. Když se v listopadu 1925 odhodlal k návratu domů, tušil možná, že jeho cesta je cestou poslední. Zemřel v pražské nemocnici ve věku 45 let.

Dnes je po Letzelovi v Náchodě pojmenována VOŠ a SPŠ stavební. V prosinci loňského roku byl den otevřených dveří. Jako absolvent této školy mohu potvrdit, že se jedná o náročné, leč zajímavé studium, které těm nejšikovnějším nabídne široké uplatnění i mimo území České republiky. Jak by řekl Napoleon Bonaparte: „Vůle, charakter, píle a smělost mě učinily tím, čím jsem.“

(Jiří Polák, Náchod)

26.3.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační snímek.

Při nehodě dodávky zahynul mladý muž

PO POSTUPU České Skalice (v zeleném) budou patřit do okruhu letošních postupových favoritů hráči Velké Jesenice (v modrém).

Hronov má opět postupové choutky

AUTOMIX.CZ

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc. Jaké koupit? A jakým se radši vyhnout?

Sportovně užitková vozidla vládnou světu a to nejen mezi novými auty, ale jejich obliba výrazně roste i mezi ojetinami. Pojďme se tedy podívat na to, jaké možnosti máte, když si chcete pořídit ojeté SUV s relativně omezeným rozpočtem. Probereme si SUV do 300 tisíc a koukneme na pět kusů, které za to stojí. A také na pět, jimž byste se měli vyhnout.

Více cyklistů je pro stát přínosnější než množství politiků

Náchodsko - Zemička, která se dá projet za tři dny na kole, nepotřebuje tolik politiků, kteří ji „spravují“. Tato myšlenka, která by určitě našla nemalé množství zastánců, se stala mottem cyklistického výletu napříč Čechami ze severu na jih.

Automatická převodovka řidiče vytrestala, málem utopil auto v Rozkoši

Česká Skalice - Jen malý kousek od nedobrovolného koupání se včera dopoledne kolem půl desáté (čtvrtek 17. 8.) ocitl řidič osobního automobilu, který sjel téměř do přivaděče přehradní nádrže Rozkoš.

Žiláka pohltilo MTB enduro

Teplice nad Metují - MTB enduro je raketově šířící se odnož závodů na horském kole, v němž se snoubí všechny krásy jízdy na biku s tím rozdílem, že v závodě jde o měřené (erzety) a neměřené (transfery) úseky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení