V souvislosti s touto výstavou předvedla na vernisáži pokus o štěpení atomu „Nejdříve do poloviny sklenice naliji líh,“ předvádí Herotová, „potom sklenici do dvou třetin doliji vodou. Pak do připraveného roztoku přidám prudce lžíci oleje. Vzniknout kuličky, které se vznášejí v roztoku. Štěpení atomu spočívá v tom, že nožem se kulička rozřízne a vzniknou dva atomy, které se mohou znovu spojit.“

Tato názorná demonstrace úzce souvisí s vystavenými pracemi, které působí jako technické výkresy s „nukleární“ tematikou, kde probíhá štěpení atomu. Zajímavostí je, že Herotová, která původně působila v Blansku jako kurátorka tamní galerie, se přestěhovala do obce Týn, v jejíž blízkosti je jaderná elektrárna Temelín. „Jde o sérii obrázků, z níž zhruba polovinu jsem měla na Bienále mladých v Galerii U kamenného zvonu v Praze a druhou půlku pak na výstavě v polské Lodži. Teprve teď se mi to celé dostalo zpátky. Ze 45 kreseb zde vystavuji výběr 22, které mám nejraději. Je to tedy premiéra,“ uvedla Herotová.

A je to premiéra neobyčejně zdařilá. Technický problém štěpení atomu je v podání Herotové výtvarně neobyčejně silný i hravý zároveň. Jevy na obrázcích však pro ni nejsou odrazem fungování přírodní mechaniky, ale opět lidských vztahů a protikladů. Od začátku existence Luxferu jde o jednu z nejpůsobivějších expozic.

Petra Herotová absolvovala pražskou AVU v ateliéru Jiřího Davida. „Jejím základním médiem je jednoduchá kresba, často jen v konturách nebo základních barvách, a prosté objekty z papíru,“ říká kurátor galerie Luděk Rathouský.

Autorka ve svém díle výtvarně autobiograficky představuje své teritorium a existenci svou či svých blízkých. Dlouhou dobu kresbami mapovala své kroky a stopy na různých místech a trasách. V poslední době Herotová zaměřuje své kresby a diagramy zdánlivě od osob k věcem – atomům a fyzikálním principům. (Hynek Šnajdar)