VYBRAT REGION
Zavřít mapu

ČTENÁŘI PÍŠÍ: Spam. Jak se mu prostě vyhnout

Martin Adámek: Spam – jak nepřivolávat, nepřijímat a nerozesílat nevyžádanou poštu.

29.11.2008
SDÍLEJ:

Ilustrační fotografieFoto: DENÍK/Jan Jelínek

Text knihy jsem původně psal jako diplomovou práci. Tu se mi ale z důvodu její neformální podoby nepodařilo obhájit napoprvé, a tak jsem diplomku musel přepsat – aby byl text sušší, strozší, „vědečtější“, méně květnatý, a méně napínavý. Pak jsem text první verze diplomky přejmenoval na knihu, upravil pro vydání (mj. oddělení obrázků od textu, apod.) a lehce obsahově zaktualizoval.

Při zpracovávání tématu jsem vycházel z dat, která sbírám už od konce roku 2003. První řádky dnešní knihy jsem začal psát na podzim roku 2005, a od té doby se práce na knize stala nenápadnou (ale jistou) součástí mého života.

Samozřejmě ale stále musel zbývat čas i na studium (vč. pozdějšího přepsání diplomky), na práci, na cestování na jízdním kole po Evropě i po ČR, na přípravu letních dětských cykloturistických táborů, a na další činnost.

Drtivou většinu knihy jsem tedy napsal ještě před dokončením studia. Ale škola dostala přednost, tvorba musela chvilku počkat, a druhou verzi diplomky jsem nakonec dopsal a obhájil dříve, než jsem první verzi zaktualizoval a vydal. Studium jsem tedy zdárně dokončil, nicméně na Fakultě informatiky a managementu Univerzity Hradec Králové jsem zůstal. Takže při cestě na kole okolo ČR jsem si pečlivě hlídal itinerář, abych koncem září stihl včas nastoupit coby interní doktorand na Katedru informačních technologií. A současně, tak trochu jako koníček, pomalu a nejistě studuji učitelství pro střední školy (zaměření čeština + inf.) na sousední Pedagogické fakultě.

S trochou nadsázky by se kniha, ve srovnání s druhou verzí diplomky, dala nazvat i beletrií. Diplomka a knížka mají zcela odlišnou formu. Oba texty sice jsou na stejné téma, od stejného autora a ze stejné doby a mají téměř shodný obsah, ale přesto jsou značně rozdílné – formulace textu je radikálně jiná.
Převod textu první verze diplomky (pozdější knihy) ze čtivé podoby do podoby suché (druhá verze diplomky) pro mě byl nadlidský výkon. Diplomku jsem také očistil o některé drobné praktické rady pro běžné uživatele, takže kniha oproti diplomce obsahuje trochu více informací.

Pokud někoho překvapilo, že ač jsem se dosud projevoval spíše jako cyklocestovatel, mi vyšla kniha, která není o cykloturistice, tak není sám. Překvapilo to trochu i mě.

Ale text o spamu jsem musel napsat kvůli diplomce. A že jsem nejdřív omylem napsal knihu, a tu jsem teprve následně „přeložil do jiného jazyka“, aby z ní byla diplomka, to už samo vyplynulo z jazykového stylu mého psaní.

Během peripetií s převodem první verze diplomky (víceméně pozdější knihy) v druhou verzi diplomky mi dva lidé nezávisle na sobě více či méně jasně naznačili či doporučili, abych diplomku vydal jako knihu.

Nechci je snížením zásluh na vydání knihy zklamat, ale s vydavatelstvím jsem začal jednat už dávno předtím, než mi první z nich vydání knihy doporučil. Vlastně už před pokusem o obhajobu první verze diplomky, když jsem se měl soustředit spíš na blížící se státnice :) Nicméně i tak samozřejmě oběma navrhovatelům vydání diplomky (ani se vzájemně neznají) děkuji za důvěru a hlavně za podporu v nápadu knihu vydat.

Kniha je určena pro více skupin čtenářů od široké veřejnosti, přes firmy, až po webmastery a jiné profesionály v oblasti ICT.

Komplexně se věnuje oblasti spamu i některým příbuzným tématům. Nabízí pohled nejen z hlediska informačních a komunikačních technologií, ale i z hlediska marketingově psychologického, s eticko morálními vsuvkami.

Obsahuje konkrétní návody a rady, jak svým chováním nezvyšovat objem spamu ve své schránce; jak psát osobní zprávy, aby nevypadaly jako spam; a jak firmy mohou eticky a legálně oslovovat své stálé i potenciální zákazníky.

Součástí je okomentovaný přehled způsobů, jakými lze e-mailové adresy ochránit při jejich zveřejňování na webu, při dodržení zásad validity a přístupnosti stránek. Na něj navazuje obecný přehled nejrozšířenějších antispamových řešení, i s jejich výhodami a nevýhodami.

Zmíněny jsou právní aspekty spamové problematiky, s úvahami o morální hranici mezi spamem a přijatelnou reklamou.
Text odhaluje i některé vnitřní principy používané pro šíření spamu, a obsahuje i úvahy o budoucím vývoji.

Martin Adámek, Náchod

29.11.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

TIP liga: Vítězem pátého kola se stal Václav Stránský

Auto skončilo na střeše uprostřed silnice  
4

Auto skončilo na střeše uprostřed silnice

Neznámý řidič poškodil na parkovišti vozidlo a z místa nehody ujel

Náchod - Policisté pátrají po viníkovi nehody, který v pondělních ranních hodinách od 7:45 do 8:00 hodin poškodil na parkovišti v Náchodě osobní vozidlo zn. Hyundai.

Šest nejčastějších chyb při výběru toalety

Ačkoliv na toaletě strávíme dle průzkumů přibližně tři měsíce života, nevěnujeme jejímu výběru příliš pozornosti. Přitom se dá udělat mnoho chyb, kterých později litujeme. Přečtěte si 6 nejčastějších prohřešků, kterých se při výběru WC dopouštíme.

Nováček vzdoroval jen do úvodu druhé půle

Náchod - Prvoligoví házenkáři Náchoda zvládli i druhé utkání v sezoně a nyní doma přivítají ještě na jaře extraligový Litovel.

Hudba, komedie i rozhovory - festival komedie se rozjel naplno

Nové Město nad Metují - Do prvního ostrého dne v pondělí vkročil Festival české filmové a televizní komedie.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení