Též náhlý názorový obrat, lidově udělat hloupost nebo chybu. Staročeské kotrličiti znamená válet se.

Z diskuse o neohrabanosti současných školáků v tělocvičně vypisuji několik poznámek. Tělocvikářka: Žák je dnes nemotorný, neumí šikovně ani upadnout. Tisk: Poslanci chtějí pro školáky hodinu tělocviku navíc. Proč? Spousta žáků se stejně z hodiny omlouvá.

Omluvenky. „Žádám, aby Kája dnes necvičil, měl večer zvýšenou teplotu. Děkuji.“ Pro žáka z 5.ročníku. „Pane učiteli, všiml jste si, že děvčatům i naší Alence rostou prsa? Při poskakování a běhu vytrvalém mají bolesti. Dceru omluvte.“ Pro dceru v 8.A.

Cvik kotoul vpřed je základem obratnosti. Zlatý věk motoriky nastává kolem 3. až 4. ročníku. Když to nezvládnou, později už nedohoní. Oni ve vyšším ročníku mají větší strach nebo se stydí.

Z pohledu školního inspektora: „Někteří žáci už při rozběhu mají co dělat, aby sebou nešvihli, mnozí žuchnou do žíněnky jako pytel brambor. Kdyby žák nechtěl, nesmí učitel žáka nutit k výkonu.“

Tělocvikářka: „Většina současných žákyň se pro běh, šplh, přeskok přes kozu, skok daleký či vysoký nenarodila, ba brání se míčovým hrám kvůli umělým nehtům. Lenost s věkem roste …“

Z tisku: „Je těžké v tělesné výchově klasifikovat, neboť špatné známky nic neřeší. A mnozí mají místo radosti z pohybu odpor ke stavu tělo své unavit. To nevadí rodičům, jejich jídelní lístek je též nevhodný, a tak u počítače sedí metráčkové a buchty.“

Tělocvikářka: „Aerobik ano, baví i švihadla, ale je to u některých horor. Z přeskoků se švihadly jsem měla kuriózní úraz, zlomený palec nohy.“
Přijde chvála blbé školy? Má smysl výuka povinné tělesné výchovy? Má. Učitelé učí podle svých povah a zkušeností, sbírají moderní pedagogické zásady.

Když syn dělal talentové zkoušky na konzervatoř, ukázalo se, že neumí kotoul vzad. Nikdy o něm neslyšel.
Věřím, že škola nás dlouhodobě připravuje dobře.

Jen bacha na k o t r m e l e c !

⋌Miroslav Procházka, Pecka, tělocvikář ve výslužbě