VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dohadovat se o zavinění nehody? Radši voláme policii

Východní Čechy - Každoročně policisté ve východních Čechách vyjíždějí ke stovkám kolizí, u nichž by nemuseli asistovat.

20.4.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Archiv VLP

Denně policisté Královéhradeckého a Pardubického kraje vyjíždějí ke dvěma i třem dopravním nehodám, u nichž by vůbec nemuseli asistovat. Přestože již dva roky mají řidiči možnost si některé kolize vyřídit sami mezi sebou, stále se najdou tací, kteří raději muže zákona přivolají.

„Řidiči již tuto možnost využívají častěji než dřív. O tom také svědčí statistické údaje, kdy vloni v prvním čtvrtletí policisté vyjížděli k 438 takovým nehodám, letos jen k 271,“ uvedl Josef Pavel, vrchní komisař z dopravního odboru policie Královéhradeckého kraje. V sousedním Pardubickém kraji už situace tak růžová není. Počet nehod, jež mohli účastníci vyřešit mezi sebou, sice oproti loňskému roku klesl, ale nijak výrazně – ze 193 na 163 nehod.

„Nelze však přímo tvrdit, že by se jednalo o zbytečné výjezdy. Policie je stále službou pro veřejnost a k projednávání přestupků jsme zmocněni zákonem,“ objasnila mluvčí Krajského ředitelství policie Pardubického kraje Markéta Janovská.

I tak policisté i odborníci připouštějí, že by energie a peníze vynaložené na tyto výjezdy mohly být využity jinde. „Důvody, proč řidiči raději policii zavolají, bývají různé. Nejčastěji to bývá neochota se na místě dohodnout na zavinění nehody, nebo šoféři nedokážou odhadnout výši škody,“ upřesnila Janovská. Josef Pavel z Krajského ředitelství Královéhradeckého kraje mluvčí ještě doplňuje: „Řidiči nás volají i proto, že mají již špatnou zkušenost z minulosti s přístupem druhého účastníka nehody a nenahlášením obdobné události na pojišťovnu, nebo důvodem jsou i v neposlední řadě nepříjemné zkušenosti s přístupem některé pojišťovny při likvidaci škody“.

Přitom jsou podmínky, kdy řidič policii volat nemusí, jednoduché. Takto může řidič jednat, pokud při dopravní nehodě nedojde ke zranění, škoda na autě nepřesáhne sto tisíc, účastníci nehody mohou sami obnovit provoz a nedojde k poškození majetku třetí osoby. Pak už stačí se jen dohodnout na zavinění nehody a vyplnit formulář, který je součástí povinné výbavy. Viník nehody pak tuto událost nahlásí pojišťovně, tam kde má sjednané povinné ručení a druhý účastník uplatní škodu.

POČTY KOLIZÍ, K NIMŽ NEMUSELA POLICIE VYJÍŽDĚT

Královéhradecký kraj

leden až březen 2011 271
leden až březen 2010 438

Pardubický kraj
leden až březen 2011 163
leden až březen 2010 193

Jenže dohodnout se na zavinění nehody je právě ten nejtvrdší oříšek a kámen úrazu. „Já osobně bych radši zavolal policii. Vím, že ta možnost existuje, ale strachovat se, jestli mi pojišťovna vyplatí peníze nebo ne, a navíc se s tím druhým dohadovat o zavinění. To mi za to nestojí. A policii si platím z daní,“ říká třiatřicetiletý Martin Kosina.

Řidiči tak často zavolají hlídku jen pro jistotu, což potvrzují i sami policisté. „Je pravdou, že toto bývá také jedním z důvodů,“ potvrdila Markéta Janovská.

Kdy je možné vyřešit nehodu mezi sebou

Dopravní nehoda, k níž není třeba zavolat policii a mohou ji vyřešit účastníci mezi sebou, musí splňovat několik požadavků:

- Škoda na vozidle nebo na některé z přepravovaných věcí nepřesahuje 100 tisíc korun.

- Nedošlo ke škodám na majetku třetí osoby, vyjma osoby, která je účastníkem nehody – majetkem třetí osoby se rozumí například poražený sloup veřejného osvětlení, plot či nabouraný dům a podobně.

- Nikdo nebyl zraněn ani usmrcen.

- Nesmí být ohrožena plynulost provozu.

Účastníci takové dopravní nehody jsou povinní spolu sepsat záznam o dopravní nehodě. Nejjednodušší je vyplnit již předtištěný euroformulář. Ten následně podepíší a předají pojišťovně. Tento záznam musí obsahovat identifikaci místa a času dopravní nehody, jejích účastníků a vozidel, její příčiny, průběh a následky. Největším úskalím bývá shodnout se na viníkovi dopravní nehody.

Autor: Silvie Špryňarová

20.4.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační snímek.

Při nehodě dodávky zahynul mladý muž

PO POSTUPU České Skalice (v zeleném) budou patřit do okruhu letošních postupových favoritů hráči Velké Jesenice (v modrém).

Hronov má opět postupové choutky

AUTOMIX.CZ

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc. Jaké koupit? A jakým se radši vyhnout?

Sportovně užitková vozidla vládnou světu a to nejen mezi novými auty, ale jejich obliba výrazně roste i mezi ojetinami. Pojďme se tedy podívat na to, jaké možnosti máte, když si chcete pořídit ojeté SUV s relativně omezeným rozpočtem. Probereme si SUV do 300 tisíc a koukneme na pět kusů, které za to stojí. A také na pět, jimž byste se měli vyhnout.

Více cyklistů je pro stát přínosnější než množství politiků

Náchodsko - Zemička, která se dá projet za tři dny na kole, nepotřebuje tolik politiků, kteří ji „spravují“. Tato myšlenka, která by určitě našla nemalé množství zastánců, se stala mottem cyklistického výletu napříč Čechami ze severu na jih.

Automatická převodovka řidiče vytrestala, málem utopil auto v Rozkoši

Česká Skalice - Jen malý kousek od nedobrovolného koupání se včera dopoledne kolem půl desáté (čtvrtek 17. 8.) ocitl řidič osobního automobilu, který sjel téměř do přivaděče přehradní nádrže Rozkoš.

Žiláka pohltilo MTB enduro

Teplice nad Metují - MTB enduro je raketově šířící se odnož závodů na horském kole, v němž se snoubí všechny krásy jízdy na biku s tím rozdílem, že v závodě jde o měřené (erzety) a neměřené (transfery) úseky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení