VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Cesta k obchvatu je trnitá už 17 let

Náchod - V minulém týdnu úředníci obnovili územní řízení na stavbu obchvatu Náchoda. Město přitom usiluje o tuto stavbu dokonce už 17 let. Pro město je prioritou v řešení dopravy.

21.10.2014
SDÍLEJ:

NÁCHOD TRPÍ pod náporem tranzitní dopravy směr Polsko. Nejvíc Pražská a Běloveská ulice.Foto: DENÍK/ Pavel Bednář

Náchod totiž patří k tranzitní dopravou nejzatíženějším městům v Královéhradeckém kraji, jen v posledních letech se počet osobních i nákladních aut, projíždějících denně městem, zvýšil z 22 tisíc na více než 29 tisíc včetně šesti tisíc kamionů. Intenzita dopravy v některých chvílích dosahuje až dvou tisíc projíždějících vozidel za hodinu. Ve špičkách pak město trápí kolony, byť po radnicích provedených opatřeních v posledních čtyřech letech už nejsou takové, jako kdysi.

Obyvatelům škodí zplodiny

Obyvatele především podél Pražské a Běloveské ulice přesto pod náporem intenzity dopravy trpí. Místopředseda občanského sdružení Obchvat Náchoda, které stavbu podporuje, František Rázl uvádí, že kromě rakovinotvorných látek z výfukových zplodin dalšími negativními vlivy z přetížené dopravy je třeba chvění a vibrace v okolních budovách.

Obyvatelé požadující obchvat upozorňují například na aktivity ekologických sdružení a některých lidí, kteří se k navrhované trase obchvatu neustále odvolávají. Několik jedinců, z nichž někteří u trasy ani nežijí, mají podle nich s odvoláními větší moc než tisíce lidí, kteří obchvat požadují.

„Pevně věřím, že stavební úřad se se všemi námitkami náležitě vypořádal a další přípravě stavby obchvatu už nebude nic bránit. V této souvislosti je třeba si uvědomit, že v Náchodě žije dvaadvacet tisíc obyvatel, kteří jsou velmi zatížení stále se zvyšující intenzitou dopravy. Proti nim stojí řádově dvě desítky lidí, kteří obstrukcemi celé řízení mnoho let brzdí a zbytek města si tak berou jako rukojmí," prohlásil náchodský místostarosta Tomáš Šubert.

Podle opozičního zastupitele a kritika výstavby obchvatu Michala Kudrnáče (Strana zelených), člena Sboru dobrovolných občanů, který se ke stavbě odvolává, prochází navržená severní varianta obchvatu hustě zastavěným územím Vysokova, Babí, Kramolny a Bělovse a přinese problémy s hlukem a emisemi. „Řešením je jižní varianta obchvatu s tunelem, která by byla efektivnější, rychlejší a odpadly by na ní i problémy s výkupy pozemků," uvedl pro ČTK Kudrnáč. Stavba je podle kritiků předimenzovaná.

Tunel? Byl by nebezpečný a drahý

Jan Chaloupka, předseda sdružení Obchvat Náchoda, které v minulosti na problematiku okolo obchvatu upozorňovalo několika blokádami dopravy na tranzitu městem, nedávno uvedl: „Cena tunelu je minimálně třikrát vyšší než cena obchvatu." Upozornil také na to, že tunel, uvažovalo se, že by vedl od Starého Města do Polska, by měl vysoké provozní náklady a rizika pro případ nehod, neboť by byl dlouhý zhruba pět a půl kilometru.

Starosta a poslanec Jan Birke k oddalování stavby obchvatu uvedl, že po sedmnácti letech má celý spis už 2 130 stran, což je podle něj neuvěřitelná kauza. Obnovení územního řízení komentoval Birke slovy: „Především se podařilo celou věc posunout zase o krok dál. Po mnoha jednáních s projektanty a nakonec i mé osobní intervenci u ministra životní prostředí Richarda Brabce se podařilo zkrátit některé lhůty na nezbytné minimum. Díky tomu byly dodány veškeré potřebné dokumenty, které doposud brzdily pokračování příprav. Územní řízení na obchvat Náchoda se tak opět vrací do hry."

Bez obchvatu alespoň úlevy

Kvůli táhnoucí se přípravě stavby obchvatu se radnice s Ředitelstvím silnic a dálnic, které se o silnice první třídy stará, před třemi lety pustily do změn, jež dopravě ve městě ulehčily. Nejprve radnice otočila směry jízdy v některých ulicích v centru města. Pak přišly na řadu výstavba nové pro chodce bezpečnější kruhové křižovatky v Bělovsi, úprava kruhového objezdu U Itálie a úpravy hlavní silnice ve směru na Červený Kostelec.

V září silničáři začali opravovat dva úseky páteřní silnice přes město, na výjezdu na Českou Skalici a u hranici. Příští rok se počítá s rekonstrukcí kruhových objezdů u Slávie a u Čedoku.

Obchvat města Náchoda

• Obchvat má vést zhruba necelých sedm kilometrů okolo města severozápadním směrem.

• Náklady na jeho stavbu se odhadují na zhruba tři miliardy korun.

• Z města by odvedl více než dvacet tisíc automobilů, které v současnosti projíždějí denně skrze centrum po Pražské ulici.

Autor: Pavel Bednář

21.10.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Machovu zatím chybí forma i štěstí

Šaty z výstavy si přivlastnili tři místní mladíci ve věku 25, 17 a 15 let. Když se z médií dozvěděli, že to není obyčejné oblečení, ale drahé artefakty s uměleckou krajkou, raději je vložili do igelitové tašky a vrátili.
5

Nevěděli, co se šaty, tak je vrátili

Derby rozhodly jaroměřské vstupy do třetin

Náchodsko - Mizerný start do sezony zažívá nejúspěšnější celek posledních pěti let. Hokejisté Náchoda se v úvodu nového ročníku trápí jak v ofenzivě, tak i v defenzivě, což potvrdili i v nedělním domácím zápase s Třebechovicemi.

Superdebata Deníku: ptejte se Babiše a dalších lídrů

Pokud chcete ještě něco vědět před volbami od kandidujících stran, máte šanci se zeptat právě teď. Deník ji vašim jménem položí už ve čtvrtek 19. října, tedy den před parlamentními volbami, desítce lídrů politických stran při závěrečné předvolební debatě v sídle listu.

Sokolovna nasála skvělou atmosféru s Masajem, vybralo se přes 57 tisíc

Česká Skalice /FOTO/ - Fenomén. Tak by se dal směle označit charitativní festival Nasajem s Masajem, který minulou sobotu v sokolovně vstoupil do osmého ročníku.

Startuje soutěž Chance být hvězdou. Točte a posílejte videa

Parádičky, skvostné góly. Bláznivý maskot, hluční fanoušci (a sličné fanynky). To všechno přináší fotbal. A právě dnes startuje soutěž, jež určí, kde najdete ty nejzajímavější borce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení