Trocha nedávné minulosti


Myslím si, že je zbytečné připomínat složitou situaci v našem státě po listopadu 1989, zásadní společenské a politické změny a v neposlední řadě i změny práva vlastnit a svobodně nakládat se svým majetkem. Náprava některých majetkových křivd – restituce a privatizace státního majetku, byly zásadní záležitosti, které ovlivnily i přípravu stavby obchvatu České Skalice.


Již před rokem 1989 byl obchvat plánován a byl zanesen i v územním plánu města. Ovšem po restitucích byl z poměrně jednoduchého úkolu – postavit silnici na pozemcích státu, úkol daleko složitější, neboť vlastníků, kterým byly jejich pozemky po právu vráceny, byly najednou stovky!


Jaký byl zvolen postup


Za této situace jsem v tehdejším městském zastupitelstvu prosadil postup, který byl myslím úspěšný. Spočíval v úzké spolupráci s investorem stavby obchvatu (nyní Ředitelství silnic a dálnic ČR), a to hlavně v pomoci při výkupech pozemků potřebných pro stavbu. Jednalo se o pomoc při uzavírání dohod o výkupech pozemků a zabránění sporů, které by mohly zásadním způsobem oddálit zahájení stavby. Ve více než stovce případů město vykoupilo za tržní ceny „zbytkové pozemky“ a pozemky na výměnu od soukromých vlastníků, a ty za úřední ceny převedlo na investora.
Nechci unavovat statistikou, ale jasný je následující fakt. Ke konci roku 2000, kdy jsem odcházel z funkce starosty města, byly všechny pozemky potřebné pro stavbu obchvatu města (s výjimkou třech) vykoupeny. Tyto výjimky byly následující:


1) Pozemky pana Paseky a Biruly ve Spytě.


2) Provozovna sběrných surovin.


V těchto případech bylo ale připraveno a s vlastníky předjednáno řešení spočívající ve vykoupení okolních pozemků na výměnu a jejich výměna se souhlasem městského zastupitelstva v jejich prospěch. Toto se v prvním případě v lokalitě Spyta následně stalo.


Provozovna sběrných surovin


Do dnešních dní se táhnoucí problém provozovny sběrných surovin si ale vyžaduje podrobnějšího vysvětlení. I v tomto případě se město snažilo napomoci dohodě mezi vlastníkem a investorem. Vzhledem k tomu, že vlastník provozovny měl zájem dále podnikat a nechtěl provozovnu zrušit, bylo městem přistoupeno rovněž k výkupu okolních pozemků a k pomoci řešit další možné fungování provozovny sběrných surovin. Podařilo se vykoupit sousední pozemek a další sousedící pozemek státu byl pro budoucí výměnu zablokován. Město se usnesením zastupitelstva zavázalo finančně přispět vlastníkovi provozovny i na pořízení projektu přemístění provozovny. Dále jen heslovitá fakta:


1) Po roce 1990 byla provozovna sběrných surovin vydána v restituci státním podnikem Sběrné suroviny původním vlastníkům. Město nemělo žádnou možnost restituci zabránit.


2) Následně restituenti prodali provozovnu manželům Jirouškovým. Město opět nemělo žádnou možnost prodeji zabránit.


3) Tak zvaná „stavební uzávěra“ ani územní plán města nemohl převodům nemovitostí zamezit. V takovém případě omezuje vlastníka toliko v provádění zásadních rekonstrukčních stavebních úprav nemovitostí, které jsou stavbou ve veřejném zájmu zasaženy. Vlastník nesmí provádět přestavby a rekonstrukce bez souhlasu stavebního úřadu. Žádné zásadní stavební úpravy na zasažených nemovitostech (jedná se jen o některé z objektů provozovny sběrných surovin) nebyly do konce roku 2000 činěny.


4) I po skončení mého působení ve funkci starosty města jsem se snažil stavbě obchvatu města pomoci. Byl jsem nadále nápomocen vedení města, a to nejen radou a svými zkušenostmi. Jako senátor jsem prosadil uspíšení platnosti nového zákona o vyvlastnění, který zavedl násobně lepší podmínky pro oceňování výkupů nemovitostí pro stavby ve veřejném zájmu – tato úprava platí již od 1. 7. 2006! Vedení města jsem předem na tuto úpravu upozorňoval a podrobně o ní informoval v předstihu téměř půl roku.


Co napsat závěrem


Asi by se některým našim spoluobčanům líbilo najít viníka problémů spojených s dokončením stavby obchvatu města Česká Skalice. Ale on žádný konkrétní a úmyslný viník není a výkřiky o tom, že se stavba za stavu neúplného majetkového vypořádání neměla zahajovat jsou nanejvýš směšné!
Proč? Protože by stavba dodnes nemohla být zahájena a je otázkou, zda by i kdy v budoucnu byla! Nedostala by před stavbou obchvatu České Skalice náhodou prioritu stavba dálnice z Hradce Králové nebo jiný politicky prosazovaný silniční projekt?


Stavba obchvatu bude v dohledné době dokončena a já věřím, že i v posledním případě to bude dohodou – tedy tak, jak bylo v celé době přípravy stavby postupováno.


Pro dohodu jsou připraveny pozemky i právní rámec stavebního zákona a zákonů souvisejících.

(Petr Fejfar, bývalý starosta města a exsenátor, Česká Skalice)