V současné době totiž obchvat končí před a pokračuje za touto provozovnou. Příčinou jsou nevyřešené majetkové spory. Po dlouhých peripetiích je uplatňován vyvlastňovací zákon. V této souvislosti byl vypracován odborný posudek včetně odhadu nemovitostí Soudním inženýrstvím v Brně. Podle našich informací činí náhrada za nemovitosti 10 milionů korun. Nyní je celá kauza v kompetenci nikoliv stavebního úřadu města, ale odboru dopravy a silničního hospodářství v Náchodě. Pokud budou majitelé sběrných surovin s částkou vyplývající z odhadu souhlasit a dojde k dohodě s ŘSD, mohla by být stavba obchvatu dokončena ještě v letošním roce. V opačném případě, jak uvedl místostarosta Josef Daňsa, se celá věc může táhnout dva až tři roky s tím, že investor stavbu zakonzervuje a opustí ji. „Nemáme žádnou páku, abychom tuto věc ovlivnili,“ prohlásil na besedě starosta Tomáš Hubka. Ten uvedl, že je město na základě usnesení zastupitelstva připraveno poskytnout majitelům sběrných surovin sousední městský pozemek pro přemístění provozovny, a to bezúplatně. „Podmínkou však je, aby se její majitelé dohodli s ŘSD. Petr Šťovíček, právní zástupce majitelů sběrny, našemu deníku včera oznámil, že budou znalecký posudek i výše odstupného posouzeny a vyjádření bude zasláno do Náchoda do konce června. „Posudek posoudíme a budeme ho ještě připomínkovat,“ řekl nám Šťovíček.


Obyvatelé města, a to zejména ti, kteří žijí na dopravně frekventované třídě ústící do Husova náměstí, jsou přetrvávající neradostnou situací rozladěni. To dali na besedě otevřeně najevo. „Myslím, že by byla na místě občanská neposlušnost a blokáda průtahu města,“ nechal se slyšet jeden z nich. Průtahem totiž denně projede bezmála 23 tisíc motorových vozidel včetně těžkých kamionů a dopravní problémy narůstají. Občané si stěžují na popraskané domy, hluk, prašnost, exhalace a ohrožení bezpečnosti. „Nyní probíhá vyvlastňovací řízení. V příštím roce by mohl být obchvat dokončen,“ sdělil optimisticky na besedě přítomným občanům Jiří Kábrt z ŘSD. K tomuto termínu jsou však obyvatelé města skeptičtí vzhedem k dlouhým zákonným lhůtám.

Další informace o obchvatu:

Pokud se strany sporu nedohodnou, dostavba obchvatu je vnedohlednu

Beseda sobčany o dostavbě silničního obchvatu České Skalice, která se konala vúterý v podvečer vklubovně zahrádkářů, nepřinesla žádné nové převratné informace. Starostou Tomášem Hubkou, jeho zástupcem Josefem Daňsou, Jiřím Kábrtem, zástupcem investora Ředitelství silnic a dálnic, a koneckonců také bývalým starostou Petrem Fejfarem, bylo obecně konstatováno, že je třeba, aby se dohodly obě strany sporu. Stavbu obchvatu totiž brzdí nedořešené majetkové spory majitelů sběrných surovin, které blokují dostavbu obchvatu. Znalecký posudek, který vypracovalo Soudní inženýrství Brno, byl předložen Stavebnímu úřadu vČeské Skalici respektive odboru dopravy a silničního hospodářství vNáchodě a také oběma stranám sporu, tedy majitelům sběrných surovin i Ředitelství silnic a dálnic. Právě tyto strany jsou nyní na tahu. Odhad nemovitostí sběrny je podle našeho zjištění 10 milionů korun a čeká se na dohodu stran jako na spasení. Zároveň probíhá vyvlastňovací řízení.

A jaká je historie stavby obchvatu? Jak se nechal slyšet bývalý starosta města Petr Fejfar, tato stavba byla připravována již před rokem 1989 a byla naznačena vúzemním plánu. „Na celé trase byli zpočátku pouze dva vlastníci pozemků. Po revoluci vsouvislosti srestitucemi jich bylo už několik desítek. Město se tehdy snažilo vyjít všem vlastníkům vstříc. Vroce 2000 se řešily už tři sporné věci. Ode dvou vlastníků byly později pozemky vykoupeny,“ vzpomíná Fejfar. Vroce 1994 město přislíbilo majitelům sběrny bezúplatný převod pozemku vblízkosti nynější sběrny. Současné vedení města však tvrdí, že se věc zablokovala velkými finančními požadavky majitelů. Fejfar vtéto souvislosti oponuje, že vlastníci sběrny chtějí jenom dál podnikat, nic víc a nic míň.

Občany, kteří přišli na besedu, seznámil vedoucí stavebního úřadu Radim Doleček sgenezí jednání o obchvatu. „Po vydání stavebního povolení byla vroce 2002 zahájena stavba. Na podzim roku 2004 se investorovi, Ředitelství silnic a dálnic, nepodařilo vyřešit majetkové vypořádání se sběrnými surovinami. Byl zahájen proces vyvlastnění na návrh investora stavby. Vyvlastnění vedl tehdy náš stavební úřad. Majitelé sběrny se ale odvolali a věc byla vrácena Krajskému úřadu vHradci Králové,“ líčil Doleček. Potom teprve nechal českoskalický stavební úřad vypracovat odborný posudek včetně odhadu u Soudního inženýrství vBrně, což trvalo poměrně dlouho. Od 1. července 2006 vešel vplatnost nový vyvlastňovací zákon, podle něhož by měl majitel nemovitostí dostat spravedlivou náhradu. Vsouladu se zákonem byla kauza přenesena zČeské Skalice na bedra odboru výstavby a silničního hospodářství vNáchodě. Ten nyní bude do konce června čekat na vyjádření právního zástupce Petra Šťovíčka zPrahy ke znaleckému posudku. Pokud se však obě strany sporu nedohodnou, není vyloučeno, že knelibosti občanů města, zejména těch, kteří žijí na jeho silničním průtahu, bude dokončení stavby obchvatu vnedohlednu. Občané jsou po měsících průtahů dopravním stavem rozhořčeni a požadují okamžité vyřešení neradostné situace. „Je čas na občanskou neposlušnost a blokádu průtahu města. Potom by snad úřady našly řešení,“ prohlásil na úterní besedě jeden zobčanů. Vrámci debaty také zazněly otázky, zda majitelé sběrných surovin, když nemovitosti kupovali, věděli o tom, že právě tímto prostorem povede trasa obchvatu.“V územním plánu obchvat byl a sběrné suroviny měly být vymístěny,“ uvedl tehdejší pořizovatel územního plánu Jiří Vít. Majitelé sběrných surovin snovináři nechtějí komunikovat a mluví za ně pouze jejich právní zástupce Petr Šťovíček. „Vyjádříme se koncem června,“ sdělil ve středu našemu deníku Šťovíček.

Vsoučasné době projede centrem České Skalice zhruba 23 tisíc motorových vozidel včetně kamionů. Jejich počet rok od roku narůstá a způsobuje značné problémy. Kromě hluku, exhalací, otřesů, automobily ohrožují především chodce. Ti mnohdy dlouhé minuty nemohou přejít na druhou stranu komunikace. Ohroženi jsou hlavně starší lidé a děti. Na Husově náměstí, vsamém srdci města, už několikrát došlo knehodě, jejíž účastníkem byl právě chodec. „Je to čím dál tím horší. Už mě tady nebaví ani bydlet. O obchvatu se stále jenom mluví, ale skutek utek,“ řekl lapidárně občan města Josef Nývlt.

Vaše názory k obchvatu pište zde
Další související články najdete zde