VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Bratři Svobodovi vyrazili na německou rallye

Meziměstí – Svoboda Tatra team, který pravidelně sbírá vavříny na prestižních evropských závodech v rallye, se chystá na další souboj se zahraniční konkurencí.

23.9.2010
SDÍLEJ:

Zatím poslední úspěch bratrů Svobodových. Svoboda Tatra team si z Rallye Baja Hungaria přivezl pohár za třetí místo.Foto: Jiří Máslo

Stane se tak už dnes na Rallye–Trail Germany, která se pojede v oblasti mezi městy Hamburk a Rostock. Stejně jako na nedávné Rallye Baja Hungaria, odkud si posádka Tatry přivezla třetí místo, čekají na závodníky rychlé tratě.

„Měl by převládat písčito – hlinitý povrch, někde bude i štěrk,“ říká řidič závodní Tatry František Svoboda. „Trať by tak měla být hodně rychlá. V některých úsecích se bude jezdit i sto padesáti kilometrovou rychlosti,“ dodal.

Létající Tatra

Taková rychlost je pro závodníky požitkem a pro diváky fantastickou atrakcí. Tatra vážící devět tun, totiž dokáže létat i jeden metr nad zemí a skoky protáhnout i na deset metrů.

Méně slavné, je to však s bezpečností. „Při sto padesáti stačí zvlněný povrch, nebo chyba řidiče a jsme krůček od nehody,“ vysvětluje navigátor Václav Svoboda.

A ví přesně o čem mluví. On i jeho bratr František, si to už zažili.

Bylo to v Německu na Baja Saxonia v roce 2008. Jejich Tatra se tehdy řítila 127 kilometrovou rychlostí. „Najeli jsme na skok, auto letělo vzduchem a při dopadu nevydržela levá přední pneumatika,“ popisuje zážitek řidič. „To už se auto nedalo udržet na trati. A pak jsem nad ním ztratil kontrolu úplně. Pak šla Tatra do smyku a na bok. Po něm jela třicet metrů a nakonec se dostala na střechu. I po ní klouzala dalších několik metrů, bylo to fakt děsivé,“ dodává.

Havárie nezůstala bez následků. „Po defektu pneumatiky jsem snažil udržet řízení, a tedy i Tatru na trati,“ pokračuje František. „Volant se ale nekontrolovatelně roztočil a nadvakrát mi zlomil pravou ruku. Do teď v ní mám dvě titanové destičky a dvanáct šroubů. Ruka ale funguje! Němečtí chirurgové odvedli výbornou práci,“ dodal vděčně řidič.

Ani bratr Václav nevyvázl bez zranění. Původně si myslel, že je v pořádku. Když ale bratra navštívil v nemocnici, napadlo ho, se nechat vyšetřit. Bolely ho totiž prsty pravé ruky. Vyšetření ukázalo, že je má zlomené, a to hned čtyři z pěti! Při nárazu totiž došlo k deformaci ochranného rámu kabiny a on se držel madla. To mu pak skříplo a polámalo prsty.

Jedeme vyhrát, říkají závodníci

Krušné chvilky jsou však už zapomenuty a řidič František Svoboda, spolu s navigátorem Václavem Svobodou a druhým navigátorem Martinem Kalousem, se hrnou do dalšího závodění. Třídenní Rallyee Trail Germany, jim nabízí celkem tři etapy. Jako první má být páteční patnácti kilometrový prolog, který určí jejich místo na startu sobotní etapy.

Víkendové zápolení pak před ně postaví zhruba čtyři stovky kilometrů ostré závodní trati. „Jedeme vyhrát, ale všechno je o štěstí. Máme respekt z konkurence,“ říká navigátor Václav Svoboda.

V Německu se přitom utkají se sedmi dalšími posádkami. Za nejsilnější považují Holanďany a Němce. Oboje vybavené špičkovými trucky Iveco a Mercedes. „S některými jsme se už potkali letos na prestižní rallye Baja Saxonia. Jasně, byli jsme první. Ale to neznamená, že vítězství, bereme jako samozřejmost,“ zdůrazňuje František Svoboda.

Za silný považují bratři Svobodové i Jansa team z Prahy, který závodí s Tatrou 815. „Už jsme se potkali dvakrát v Německu a jednou u Prunéřova. Pokaždé jsme vyhráli. Ale jen s odřenýma ušima! Jsou totiž vynikající,“ uznává kvalitu soupeře František.

Atraktivitu Rallye–Trail Germany, nebudou zajišťovat jen souboje trucků. Na rychlých tratích se mezi sebou utkají i osobní auta, motocykly a čtyřkolky. Chybět nebudou ani nákladní vozy do 7,5 tuny.

(Jiří Máslo)

23.9.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc.
AUTOMIX.CZ
20

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc. Jaké koupit? A jakým se radši vyhnout?

Řidič červené Hondy chtěl vycouvat, ale místo toho se rozjel dopředu, přímo k vodní hladině. Ještě však stihl zatočit, takž nevjel do vody přímo, ale dvěma koly zůstal na trávě.
4

Automatická převodovka řidiče vytrestala, málem utopil auto v Rozkoši

Žiláka pohltilo MTB enduro

Teplice nad Metují - MTB enduro je raketově šířící se odnož závodů na horském kole, v němž se snoubí všechny krásy jízdy na biku s tím rozdílem, že v závodě jde o měřené (erzety) a neměřené (transfery) úseky.

Nepoučitelná - půl roku po vrácení řidičáku nadýchala přes tři promile

Náchod - To, že řízení pod vlivem alkoholu je nejen velmi nebezpečné, ale i zakázané a trestně postižitelné, ví snad každý. Najdou se však i tací, kteří na zákazy nedbají a klidně se opakovaně vystavují postihu, a tím i opakovaně ohrožují jiné.

Mezilečí opět na síti - elektřina se v obci rozběhla po 4 dnech

Mezilečí - Tak konečně! Od úterního večera opět v obci funguje elektrický proud.

Dvě večerní nehody v regionu

Jičínsko, Náchodsko - V obci Cerekvice nad Bystřicí na Jičínsku se před dvacátou hodinou střetla dvě osobní auta.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení