Rozhodli se vyhlásit tendr na studii proveditelnosti výstavby metodou PPP, tedy za pomoci peněz soukromých investorů.

Stát kvůli nedostatku peněz pozastavuje i připravené projekty, natož ty plánované. Královéhradecký kraj se rozhodl zjistit možnosti veřejně–soukromého partnerství u D11 mezi Hradcem a Trutnovem.

Pravdou ovšem je, že představy, nepředstavy, finanční možnosti státu pokračovat s D11 jsou nyní tak mizivé, že soukromý kapitál je nyní jedinou možností. Touto formou se ostatně možná bude stavět i navazující dálnice R35 z Hradce do Mohelnice, která je potřeba kvůli odlehčení přetížené brněnské dálnice D1.

„Vstup soukromého investora by výstavbu R35 urychlil jak z hlediska finančního, tak i stavebního. Dobré zkušenosti s PPP projekty můžeme čerpat z okolních zemí,“ řekl nedávno ministr dopravy Gustav Slamečka.

Ani na R35, ani na D11 totiž v rozpočtu nejsou téměř žádné peníze, s vyčerpanými bruselskými fondy už také nelze počítat. Stát dokonce kvůli Janotově balíčku pozasatavuje už připravené silniční projekty, natož aby začínal další.

A zatímco Poláci chtějí svou A3 od Baltu přivést k českým hranicím u Královce už v roce 2012, v té době se bude na našem území D11 teprve někde mezi Hradcem a Jaroměří. „Dálnice D11 by se nemusela stavět jen za peníze státu. Dnes se její výstavba na veřejné finanční zdroje spolehnout nemůže. Kraj chce proto nechat připravit studii, která prověří a otevře možnost stavět D11 ve spolupráci soukromníků a veřejných institucí. Krajští radní proto schválili zadání výběrového řízení na návrh řešení studie proveditelnosti stavby dálnice D11 metodou PPP,“ uvedl mluvčí Královéhradeckého kraje Imrich Dioszegi.

Kraj přitom dálnici nestaví, investorem je státní Ředitelství silnic a dálnic. „Nechceme ale sedět se založenýma rukama a jen kritizovat pomalé budování dálnice a přehuštěnou dopravu. Postup konzultujeme s ministerstvem dopravy,“ dodal mluvčí. Odmítl i výtku, že kraj tak vyhodí miliony korun, které by měl správně zaplatiti stát. „Nepůjde ani o jednotky milionů, domnívám se.“

Z Hradce Králové zbývá dostavět na hranice s Polskem 64 kilometrů autostrády. Do Jaroměře bude mít statut dálnice, odsud dál parametry podobné rychlostní silnice.

Stát se přitom doposud nebyl schopen za 16 let finančně vypořádat s farmářkou Ludmilou Havránkovou, kvůli jejímž polím je D11 před Hradcem provizorně svedena na okresky. Kvůli vyřešení sporu se bude dokonce přeprojektovávat dálniční sjezd do Hradce.

Na Západě běžné, u nás pro ostudu

Východní Čechy/ Zkušenosti s PPP (public–private partnership), tedy projekty veřejně – soukromého partnerství, jsou v zemích na západ od našich hranic velmi bohaté, narozdíl od Česka. Tady je od dob, kdy tímto zpsůobem stát chtěl postavit ostravskou dálnici D47, synonymem nadávky a korupce. Dálnici mělo postavit izraelské konsorcium Housing & Construction. Spolupráce ale nakonec byla kvůli přemrštným nákladům ukončena, dálnici nyní staví stát. Fiasko se vláda snaží napravit u dálnice D3 mezi Veselím nad Lužnicí a Českými Budějovicemi. Třicet kilometrů dálnice by zaplatila soukromá firma, vláda by jí náklady 30 let splácela například vybraným mýtným, poté by ji stát získal do vlastnictví. Už chystaný projekt PPP ale zastavil neúspěch vyvlastňovacího zákona ve sněmovně. Do rizika pozemkových tahanic ála kauza Havránková na D11 totiž žádný investor nepůjde. Na potřebu vyvlastňovacího zákona pro veřejně prospěšné stavby podle německého vzoru, kdy by se mohlo stavět bez ohledu na odpor majitelů pozemků a soudní spory, apeluje kvůli D11 a R35 i vedení Královéhradeckého a Pardubického kraje.

V OPATOVICÍCH KONČÍME. Na konci listopadu bude v Opatovicích nad Labem zprovozněna obří křižovatka, která napojí Hradec Králové a Pardubice na nedalekou dálnici D11. Třetí patro křižovatky představuje budoucí dálnici R35 na Olomouc, na tu ale nejsou peníze.

Kraj chce hledat peníze na stavbu dálnice také u soukromníků

/TISKOVÁ ZPRÁVA KRÁLOVÉHRADECKÉHO KRAJE/

Dálnice D11 by se do budoucna nemusela stavět jen za peníze státu. Dnes se její výstavba na veřejné finanční zdroje spolehnout nemůže. Kraj chce proto nechat připravit studii, která prověří a otevře možnost stavět dálnici D11 ve spolupráci soukromníků a veřejných institucí. Krajští radní proto schválili zadání výběrového řízení na návrh řešení studie proveditelnosti stavby dálnice D11 metodou PPP (public – private partnership).

Návrh finančního řešení výstavby dálnice D11 popíše celou trasu od jejího dnešního konce na česko-polské hranice u Královce. Na polské straně hranice by mohla být dálnice hotova v roce 2012, z české strany by její stavbu mohly významně zdržet právě chybějící peníze na přípravu a výstavbu.

„Naši polští kolegové jsou v tomto směru velice aktivní, při výstavbě dálnic mají navíc velkou oporu v zákonech. U nás máme podle odborníků snad nejkomplikovanější právní prostředí pro získávání potřebných pozemků pro výstavbu dálnic ze všech zemí Evropské unie. Zákony by bylo potřeba změnit nejen pro snazší výkupy pozemků i pro využití právě projektů PPP,“ řekl královéhradecký hejtman Lubomír Franc.

Kraj chce použít návrh financování výstavby dálnice s použitím soukromých investorů jako konkrétní řešení problému s nedostatkem peněz. Tyto zkušenosti by bylo navíc možné využít při výstavbě dalších dopravních staveb v České republice. Kraj bude navržený způsob financování konzultovat s ministerstvem dopravy jako zástupcem investora stavby dálnice.

Kraj dálnici D11 nestaví, snaží se však prostřednictvím hejtmana odstraňovat překážky, které brání její výstavbě. Fungující čtyřproudová silniční tepna protínající kraj od Jihu na Sever by měla odvést z přetížených krajských silnic těžkou dopravu, zlepšit lidem cestování za prací, přilákat investory či zlepšit životní prostředí v městech a obcích, která nadměrná doprava významně zatěžuje.