Zákazníci neznají svá základní spotřebitelská práva, která by mohli uplatňovat při předvánočních nákupech.
Vyplynulo to z odpovědí a reakcí spotřebitelů v projektu Budulinek.eu. Prodejci tohoto faktu využívají a dovolují si více, než je únosné.

„Zákazníkům brání v uplatnění jejich práv především neznalost a také lhostejnost. Většina lidí, která je poškozena a má právo na náhradu, svou snahu o uplatnění vzdá, protože nechce řešit další postup. Je to ale špatné rozhodnutí,“ vysvětluje Lenka Petýrková z občanského sdružení Budulínek.eu, které se dlouhodobě zabývá spotřebitelskou tematikou, zvláště pak ochranou dětského spotřebitele. „Tímto ovšem nechceme dávat zpětnou vazbu prodejcům, aby ve svém nekalém jednání vesele pokračovali dál,“ dodává Lenka Petýrková. Nakupující se často setkávají s tím, že jim pokladní naúčtují vyšší cenu, než je uvedena v regálu u daného zboží. V tomto případě je platná cena, která je uvedena v regále u zboží a ne ta cena, kterou má pokladní v systému. „Pokud bude zákazníkovi naúčtována vyšší cena, má samozřejmě právo se ohradit. Bohužel značná část zákazníků nad tím mávne rukou,“ popisuje Petýrková.

Dalšími velmi problematickými oblastmi jsou reklamace, prodej zlevněného zboží nebo nákupy přes internet.
„Znalost spotřebitelských práv a orientace v záležitostech týkající se nákupu a prodeje by měla být součástí školních výukových programů. Patří to k důležitým kompetencím, které mladý člověk využije v praktickém životě,“ domnívá se Lenka Petýrková. V rámci projektu Budulinek.eu je nyní pro zájemce připravena předvánoční soutěž týkající se právě znalostí práv, které má každý nakupující. „Vyzkoušejte si, zda se orientujte, nebo naopak nevyznáte v této oblasti,“ říká Lenka Petýrková.

Více na: www.budulinek.eu/soutez4 (fru)