VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Cestáři řeší rovnici se záporným součtem: Z čeho opravit silnice?

Východní Čechy – Už už se zdálo, že letošní zima vyslyší nářky silničářů nad nedostatkem peněz nutných pro opravy  rozbitých silnic a ušetří jim do kasičky něco ze zimní údržby.

21.4.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Slávka Petráková

Ještě na konci února to tak vypadalo. Jenže pak přišel studený březen, jeden z nejmrazivějších za posledních sto let, a veškeré naděje jsou ty tam.

Silničáři Královéhradeckého kraje dokázali výdaje za pluhování a posyp komunikací aspoň udržet na úrovni loňského roku. Pardubickým cestářům se ale v součtu kvůli březnu zima prodražila oproti loňsku skoro o pětinu.

„Letošní zimní sezona mohla silničáře vyjít historicky lacino. Výjimečně chladné březnové počasí však vyhnalo náklady do výše srovnatelné s předchozími lety," uvedl mluvčí Královéhradeckého kraje Imrich Dioszegi.

Pardubickým cestářům tak zbylo na opravy výtluků, kterých je mnohem víc než vloni, pouhých 350 milionů korun. Jen předběžný výčet největších škod je přitom 400 milionů. V tom jsou navíc obsažené i výdaje na sekání příkopů, prořízku stromů či údržbu dopravního značení.

Kde na to vzít? Pravděpodobně nikde, silničářům se peněz nedostává už řadu let. Údržba je dlouhodobě podfinancovaná, provizorně se záplatují jen největší díry a vozovky se tak rok od roku rozpadají rychlejším tempem.

„Vždycky na jaře nebo v létě zalijí asfaltem nejhlubší díry, ale sotva přijdou na podzim první mrazíky, ukáže se, že to byly vyhozené peníze. Díry jsou zpátky," stěžuje si profesionální řidič Karel Majzlík z Ústí nad Orlicí.

Jenže o pořádných opravách souvislých úseků si mohou jak motoristé, tak i silničáři jen zdát. V krajských rozpočtech peníze nejsou. Dokonce se už objevily úvahy, že by kraje měly své silnice, tedy druhých a třetích tříd, vrátit zpátky státu.

Vedení pardubického hejtmanství se sice nedávno pochlubilo, že nad rámec zmíněné základní údržby za 350 milionů jen letos investuje do silnic půl miliardy korun. Jenže za ně kompletně zrekonstruuje jen několik desítek kilometrů vozovek. Ve vlastnictví jich přitom má 3500 kilometrů.

Děr v silnicích je bohužel  víc než vloni i kvůli proměnlivějšímu počasí během letošní zimy, kdy se teploty střídaly kolem nuly. Ty jsou pro trhání asfaltu nejhorší. Komunikace naproti tomu tolik nepoškodil loňský únor s teplotami pod minus 20 stupňů, holomrazy totiž nevadí.

Náklady na zimní údržbu (v mil. Kč)
          2010/2011                2011/2012               2012/2013
Hradecký kraj              182                           189                           186
Pardubický kraj            119                           105                           123

Autor: Kamil Dubský

21.4.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

V čele TIP ligy Náchodska je Jaroslav Valchař

Křišťálová Lupa 2017

Nominujte Deník v anketě Křišťálová Lupa 2017!

Pády z kola bolí i na cyklostezce, policisté řešili už několik střetů

Náchodsko - Ve všech lokalitách přibývají nové a nové kilometry pohodlných a bezpečných cyklostezek. Ovšem zvýšené bezpečí pro jezdce na bicyklech i na kolečkových bruslích není absolutní. Cyklistům sice na jim vyhrazené stezce nehrozí srážky s motorovými vozidly, ale povinnosti být ohleduplní vůči sobě i jiným uživatelům stezek je samozřejmě niko nezbavil.

Vysněné dětské postele

Dětský pokoj potřebuje pořádnou postel. Ale obyčejné postele jsou plné nesplněných dětských snů. Zkuste splnit nějaké ty sny i vysněnou postelí.

Dorost si prožil poločas hrůzy

Náchod - Vstup do nového ročníku fotbalové České ligy staršího dorostu se náchodským svěřencům trenéra Zdeňka Samka nepovedl.

Lékaři: Lidé podceňují očkování proti klíšťové encefalitidě

Královéhradecko - Nebezpečnou chorobou, která napadá nervový systém člověka a může vést k úplnému ochrnutí, loni v kraji onemocnělo 19 lidí. Rok předtím to podle údajů královéhradecké Krajské hygienické stanice bylo sedm případů a v roce 2014 se klíšťovou encefalitidou nakazili jen čtyři lidé.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení