VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dopravní expert: Chybné údaje tendr znevěrohodňují

Hradec Králové - Pokud bude zadávací dokumentace k tendru na autobusovou dopravu v hradeckém kraji uvedena do praxe, vyvolá to řadu problémů.

19.4.2016
SDÍLEJ:

Terminál hromadné dopravy v Hradci Králové. Ilustrační fotografie.Foto: Deník

V otevřeném dopise adresovaném vedení Královéhradeckého kraje to uvádí dopravní expert Pavel Beneš ze společnosti B&C Dopravní systémy.

V dokumentu, který má Deník k dispozici, Pavel Beneš varuje, že pokud bude dokumentace uvedena do praxe, bude nutné opravit jízdní řády, což nebude možné bez navýšení počtu autobusů. „Kraj by následně musel přistoupit k nechtěným redukcím, protože by musel ctít podmínky, které si sám ve smlouvě chybně nastavil," uvedl expert.

Pavel Beneš je autorem analýzy bezpečnostních rizik spojů veřejné autobusové dopravy v hradeckém kraji. Zadaly si ji dopravní odbory, které už několik měsíců usilují o to, aby kraj tendr na autobusovou dopravu v hodnotě 5,6 miliardy korun zrušil, a jsou ve stávkové pohotovosti. Podle analýzy jsou mimo jiné v jízdním řádu spoje, jejichž řidiči musejí překračovat povolenou rychlost, protože jinak by nepřijeli na zastávky včas a dostali by pokutu. Analýza jako příklad uvedla spoj z Hradce Králové do Káranic či z Trutnova do Janských Lázní.

I jeden problém je významným rizikem

Kraj tyto závěry odmítl a uvedl, že analýza je plná faktických chyb a „hraničí s poplašnou zprávou". Podle krajského radního pro dopravu Karla Janečka experti sice vycházeli z internetového plánovače, ale autobusy jezdí i částmi měst, kam auta nemohou. Trasa linky Hradec Králové - Káranice je tak ve skutečnosti o 4,5 kilometrů a sedm minut kratší, než uvádí analýza.

Vyjádření kraje
„Trváme na tom, že jízdní řády uvedené v zadávací dokumentaci jsou rámcové. To znamená, že jsou pro dopravce orientační a slouží k obecnému nacenění tak, aby měl každý z uchazečů rovné startovací podmínky a nabídky byly porovnatelné. Odmítáme, že by výsledné spoje jezdily nebezpečně a že by znamenaly riziko pro cestující. Jízdní řády, ze kterých vychází i ty orientační, předkládají sami dopravci ve spolupráci s krajem a dopravními specialisty oddělení dopravní obslužnosti. Dopravci tedy mají zásadní vliv na výslednou podobu jízdních řádů."

„Údaje, se kterými jsem pracoval, jsou podle Vašeho zadání," podotkl v otevřeném dopise kraji Pavel Beneš. Pozastavuje se nad tím, že zadavatel uvádí v zadávací dokumentaci hodnotu 21 km, a přitom ví, že skutečná hodnota je o 4,5 km kratší.

„Pokud máme dostát zákonným pravidlům veřejné soutěže, pak tato chyba je důvodem znevěrohodnění celého zadávacího řízení. Kolik je takových skrytých vzdáleností, kolik a jaké spoje se takto napravují?" ptá se expert.

Pavel Beneš uvedl, že analýzu provedl pouze na spojích, které jevily známky nestandardních časů a rychlostí. „Je nutné přijmout myšlenku, že jeden jediný bezpečnostní problém je významným rizikem jak pro cestující a ostatní účastníky silničního provozu, tak pro důvěru cestujících v celý systém veřejné dopravy," uzavřel odborník.

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže před dvěma týdny tendr pozastavil. Kraj nyní čeká, až ÚOHS rozhodne, zda soutěž může pokračovat, nebo zda bude zrušena.

Autor: Ivana Vitovská

19.4.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Historický spolek Antares a tanečnice potěšily svým vystoupením
52

Historický spolek Antares a tanečnice potěšily svým vystoupením

Folklorní festival v Červeném Kostelci
23

Folklorní festival patří k nejvýznamnějším svého druhu v Evropě

Při nehodě dodávky zahynul mladý muž

Náchod - V sobotu před čtvrtou hodinou ranní došlo v Náchodě, části Pavlišov k tragické nehodě, při níž zemřel pětadvacetiletý muž.

Hronov má opět postupové choutky

Náchodsko - Úvodním kolem startuje o tomto víkendu fotbalový JOPECO Okresní přebor mužů.

Vlčí hlídky budou hledat vlky. Houbaři na ně narazili, aniž by chtěli

Broumovsko - Důkazy o dalším rozmnožování vlků na Broumovsku ale i v dalších částech České republiky hledá Hnutí DUHA s pomocí dobrovolníků Vlčích hlídek.

AUTOMIX.CZ

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc. Jaké koupit? A jakým se radši vyhnout?

Sportovně užitková vozidla vládnou světu a to nejen mezi novými auty, ale jejich obliba výrazně roste i mezi ojetinami. Pojďme se tedy podívat na to, jaké možnosti máte, když si chcete pořídit ojeté SUV s relativně omezeným rozpočtem. Probereme si SUV do 300 tisíc a koukneme na pět kusů, které za to stojí. A také na pět, jimž byste se měli vyhnout.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení