Meteority se zatím před vědci ukrývají

Hradecko - Hledání meteoritů spadlých v květnu je zatím neúspěšné.

12.8.2016

Meteorit spadlý na zem.Foto: Lukáš Shrbený

Uběhlo již téměř čtvrt roku od doby, kdy astronomové zaznamenali pád meteoritů. Ty měly podle odhadů odborníků Akademie věd ČR dopadnout v polích na Hradecku mezi obcemi Sovětice a Čistěves. Objevit tato unikátní poselství z vesmíru se vědečtí pracovníci pokoušeli i za pomocí veřejnosti, kterou se prostřednictvím výzvy snažili do pátrání zapojit.

Dosavadní snaha nalézt úlomky meteoritů však úspěch nepřinesla. Odborníci pátrání ovšem nevzdávají.

Meteority spadlé v květnu se před vědci zatím ukrývají

V květnu vzbudil zájem astronomů pád meteoritů na Hradecku. Přestože nadšení z jejich možného objevu vyburcovalo kromě odborníků i veřejnost, nic se zatím najít nepodařilo.

Vědci však zbraně nesložili. „Plánujeme další hledání až po sklizni. Bohužel se zatím nic nenašlo. Žádná dobrá zpráva to není. Nicméně se může stát, že k objevu dojde i po letech, i když je pravděpodobnost úspěchu menší," uvedl Jiří Borovička z Astronomického ústavu Akademie věd ČR.

Kromě pražských vědeckých kapacit se o nalezení spadlých meteoritů snaží i pracovníci hradecké hvězdárny. Bohužel i oni se zatím z polí vrací z prázdnýma rukama.

„Podnikli jsme minimálně tři výpravy. Předpokládané místo v dané oblasti bylo asi půl kilometru široké a kilometr dlouhé. Nic se najít nepodařilo. Ostatně, nedávno průzkum ztěžovalo i řepkové pole na předpokládaném místě dopadu," okomentovala snahu pracovnice hradecké hvězdárny Lenka Trojanová.

Nic však nevzdávají a do lokality se ještě jednou či dvakrát vydají. Výzva, která prosila o pomoc i laickou veřejnost samozřejmě platí stále. Potřebné kontakty jsou uvedeny na stránkách Astronomickému ústavu Akademie věd v ČR.

Lidé v těchto dnech obrací pravidelně své pohledy k noční obloze. Tu tradičně o srpnových nocích rozsvěcují nitky Perseidy. Nezbývá než si přát, aby jejich přítomnost neosvětlila pouze nebe, ale i zem na Hradecku, kde se ukrývají další „spadlé hvězdy" jejich „květnoví příbuzní".

(pn)

Autor: Redakce

12.8.2016 VSTUP DO DISKUSE

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační snímek.

Při nehodě dodávky zahynul mladý muž

PO POSTUPU České Skalice (v zeleném) budou patřit do okruhu letošních postupových favoritů hráči Velké Jesenice (v modrém).

Hronov má opět postupové choutky

AUTOMIX.CZ

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc. Jaké koupit? A jakým se radši vyhnout?

Sportovně užitková vozidla vládnou světu a to nejen mezi novými auty, ale jejich obliba výrazně roste i mezi ojetinami. Pojďme se tedy podívat na to, jaké možnosti máte, když si chcete pořídit ojeté SUV s relativně omezeným rozpočtem. Probereme si SUV do 300 tisíc a koukneme na pět kusů, které za to stojí. A také na pět, jimž byste se měli vyhnout.

Více cyklistů je pro stát přínosnější než množství politiků

Náchodsko - Zemička, která se dá projet za tři dny na kole, nepotřebuje tolik politiků, kteří ji „spravují“. Tato myšlenka, která by určitě našla nemalé množství zastánců, se stala mottem cyklistického výletu napříč Čechami ze severu na jih.

Automatická převodovka řidiče vytrestala, málem utopil auto v Rozkoši

Česká Skalice - Jen malý kousek od nedobrovolného koupání se včera dopoledne kolem půl desáté (čtvrtek 17. 8.) ocitl řidič osobního automobilu, který sjel téměř do přivaděče přehradní nádrže Rozkoš.

Žiláka pohltilo MTB enduro

Teplice nad Metují - MTB enduro je raketově šířící se odnož závodů na horském kole, v němž se snoubí všechny krásy jízdy na biku s tím rozdílem, že v závodě jde o měřené (erzety) a neměřené (transfery) úseky.