VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nebezpečnou 'pětatřicítku' chce kraj rozšířit. Kvůli novým třípruhům

Východní Čechy - Střídavé třetí pruhy zvýší podle expertů komfort řidičů a bezpečnost dopravy. Stavební úpravy ale nebudou všude možné.

13.5.2015
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Vladislav Steinbauer

Frekventovaná a přitom v některých úsecích nebezpečně úzká „pětatřicítka" z Hradce na Olomouc se v nejkritičtějších úsecích dočká rozšíření.

Pardubické hejtmanství chce na řadě úseků namalovat střídavé třípruhy, ty současná šířka vozovky ale mnohde neumožňuje. Ty nejen zvýší na silnici nechvalně známé počtem tragédií bezpečnost, ale také přinesou konec kolon. Ministerstvo dopravy už přislíbilo vypracování studie na rozšíření I/35.

„S náměstkem ministra dopravy Tomášem Čočkem jsme se dohodli, že ministerstvo zadá speciálně pro silnici I/35 studii, která do září detailně rozebere možnosti rozšíření včetně ekonomického zhodnocení," uvedl hejtman Martin Netolický.

Střídavé třípruhy mají být hlavně na rovných úsecích, kde dochází k častým nehodám. Podle ministerstva je pro vybudování těchto třípruhů nezbytná šíře komunikace 12,5 metru. Stávající silnice má nyní šířku někde dostačující, místy ale jen osm metrů a ne všude bude rozšíření technicky možné.

„Předpokládaná cena rozšíření silnice je až 30 milionů na jeden kilometr, avšak i přesto to považuji za důležité i vzhledem k tomu, že stavba dálnice R35 na sebe nebude v jednotlivých etapách navazovat, navíc první úseky budou hotové až za tři roky. Druhým důvodem je ukončení úprav dálnice D1 až v roce 2020, což s sebou nese zvýšený tranzit na I/35," dodal Netolický.

Se střídavými třípruhy jsou dobré zkušenosti u našich západních sousedů nebo ve Skandinávii. Aby plnily správně svou funkci, měly by se po pravidelných intervalech střídat, v jednom směru by žádný neměl být kratší než 800 a ne delší než 2000 metrů. Kvůli bezpečnosti  je třeba výrazně oddělit protisměrné pruhy. Pokud to – podobně jako tomu bude na I/35 – není svodidly, měly by být obě linie dělící dvojité čáry od sebe vzdáleny více, než je na českých silnicích dnes zvykem.

„Dle zahraničních zkušeností v případě použití uspořádání silnice 2+1 bez svodidel dojde ke snížení nehodovosti 30 – 40 % oproti standardním dvoupruhovým komunikacím," podotkl na serveru silnice-zeleznice.cz expert Václav Marvan.

Podle odborníků se třetími střídavými pruhy sice nezvýší kapacita silnice, ale zlepší se komfort řidičů. I když nedoporučují následné zvýšení maximální rychlosti ze stávajících 90 km/h.

Hejtmanství letos také chce pokračovat v billboardové kampani na I/35 zaměřené na bezpečnost, úprav se také dočkají některé křižovatky.

Autor: Kamil Dubský

13.5.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Folklorní festival v Červeném Kostelci
23

Folklorní festival patří k nejvýznamnějším svého druhu v Evropě

Ilustrační snímek.

Při nehodě dodávky zahynul mladý muž

Hronov má opět postupové choutky

Náchodsko - Úvodním kolem startuje o tomto víkendu fotbalový JOPECO Okresní přebor mužů.

AUTOMIX.CZ

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc. Jaké koupit? A jakým se radši vyhnout?

Sportovně užitková vozidla vládnou světu a to nejen mezi novými auty, ale jejich obliba výrazně roste i mezi ojetinami. Pojďme se tedy podívat na to, jaké možnosti máte, když si chcete pořídit ojeté SUV s relativně omezeným rozpočtem. Probereme si SUV do 300 tisíc a koukneme na pět kusů, které za to stojí. A také na pět, jimž byste se měli vyhnout.

Více cyklistů je pro stát přínosnější než množství politiků

Náchodsko - Zemička, která se dá projet za tři dny na kole, nepotřebuje tolik politiků, kteří ji „spravují“. Tato myšlenka, která by určitě našla nemalé množství zastánců, se stala mottem cyklistického výletu napříč Čechami ze severu na jih.

Automatická převodovka řidiče vytrestala, málem utopil auto v Rozkoši

Česká Skalice - Jen malý kousek od nedobrovolného koupání se včera dopoledne kolem půl desáté (čtvrtek 17. 8.) ocitl řidič osobního automobilu, který sjel téměř do přivaděče přehradní nádrže Rozkoš.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení