VYBRAT REGION
Zavřít mapu

'Paní Zima' letos nemá nad silničáři žádné slitování

Východní Čechy - Cestáři v regionu za první polovinu zimy utratili víc peněz než vloni. Rovněž vozovky trpí mnohem víc, už nyní jsou jak ementál.

3.2.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Jiří Sejkora

Letošní zima zatím k silničářům není tak milosrdná, jako byla ta loňská. Se sněhem a ledem museli často bojovat už v prosinci, teď v lednu se situace opakovala.

„Od listopadu do konce prosince stála zimní údržba naše krajské silničáře o 12 milionů korun víc než ve stejném období roku 2011. Náklady dosáhly 57 milionů korun, z toho v prosinci bylo utraceno 53 milionů korun," řekl mluvčí Hradeckého kraje Imrich Dioszegi.

Do zpěvu není ani kolegům z Pardubického kraje. „Listopad byl sice mírný, o to víc jsme ale utratili v prosinci, zhruba 45 milionů. Je to víc než v minulých letech, rozpočet přitom máme už řadu let prakticky neměnný. Zbude nám bohužel o to méně peněz na opravy výtluků," přisvědčil provozní náměstek pardubických krajských silničářů Václav Ouhrabka.

A ačkoliv leden byl pro cestáře opět docela příznivý, právě v proměnlivosti letošní zimy se skrývá největší problém.

Silnice totiž nejvíc trpí nikoliv samotným působením mrazu a sněhu, ale častými teplotními výkyvy. Už nyní, v polovině zimy, vypadají mnohde opět jako tankodrom. Po loňské, relativně mírné zimě s krátkým a pro asfalt neškodným obdobím holomrazů bylo rozbitých komunikací mnohem méně.

„Máme za sebou v letošní zimě vlastně už třetí oblevu, to se na stavu už beztak notně podfinancovaných silnic krutě podepisuje. Stačí, aby voda zatekla do narušeného krytu, poté zmrzla a pohroma je tu," řekl Ouhrabka.

Největší díry zatím cestáři záplatují tzv. studenou směsí, na kvalitnější opravy musí počkat do jara, až se rozjedou obalovny. Nyní musí doufat, že zbytek zimy už bude mírnější než její první část.

Rekordně drahá byla zatím zima na přelomu let 2005 a 2006, Hradecký kraj vyšla na čtvrt miliardy a Pardubický kraj na 160 milionů korun.  Výjimečná zimní údržba byla na východě Čech také na podzim 2009, kdy sníh zasypal silnice i v nižších polohách už v polovině října.

Kolik stála zima v minulých letech

Správa a údržba silnic Královéhradeckého kraje (v milionech Kč):
- zima 2008/09: 200,2
- zima 2009/10: 194,6
- zima 2010/11: 188,5
  období do prosince 2011: 101,2
- zima 2011/12: 189,3
  období do prosince 2012: 45,8

Správa a údržba silnic Pardubického kraje (v milionech Kč):
- zima 2008/09: 168,6
- zima 2009/10: 175,5
- zima 2010/11: 168,4
  období do prosince: 2011: 67,4
- zima 2011/12: 103,0
  období do prosince 2012: 30,2
(Zdroj: Správy a údržby silnic)

Autor: Kamil Dubský

3.2.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační snímek.

Při nehodě dodávky zahynul mladý muž

PO POSTUPU České Skalice (v zeleném) budou patřit do okruhu letošních postupových favoritů hráči Velké Jesenice (v modrém).

Hronov má opět postupové choutky

AUTOMIX.CZ

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc. Jaké koupit? A jakým se radši vyhnout?

Sportovně užitková vozidla vládnou světu a to nejen mezi novými auty, ale jejich obliba výrazně roste i mezi ojetinami. Pojďme se tedy podívat na to, jaké možnosti máte, když si chcete pořídit ojeté SUV s relativně omezeným rozpočtem. Probereme si SUV do 300 tisíc a koukneme na pět kusů, které za to stojí. A také na pět, jimž byste se měli vyhnout.

Více cyklistů je pro stát přínosnější než množství politiků

Náchodsko - Zemička, která se dá projet za tři dny na kole, nepotřebuje tolik politiků, kteří ji „spravují“. Tato myšlenka, která by určitě našla nemalé množství zastánců, se stala mottem cyklistického výletu napříč Čechami ze severu na jih.

Automatická převodovka řidiče vytrestala, málem utopil auto v Rozkoši

Česká Skalice - Jen malý kousek od nedobrovolného koupání se včera dopoledne kolem půl desáté (čtvrtek 17. 8.) ocitl řidič osobního automobilu, který sjel téměř do přivaděče přehradní nádrže Rozkoš.

Žiláka pohltilo MTB enduro

Teplice nad Metují - MTB enduro je raketově šířící se odnož závodů na horském kole, v němž se snoubí všechny krásy jízdy na biku s tím rozdílem, že v závodě jde o měřené (erzety) a neměřené (transfery) úseky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení