Na dlouhém tahači  „seděl"  stíhací letoun  MiG-21.

U kruhového objezdu u Daliboru v Litomyšli postávalo již brzy před příjezdem několik  lidí. Všichni chtěli vidět  stíhačku na vlastní oči. Do Ostravy se totiž  stěhuje stíhačka MiG-21. Původně sloužila české armádě. V budoucnu se stane jedním z exponátů nově vznikajícího Světa techniky v areálu Dolní oblasti Vítkovice.

Zpoždění

Z Prahy letoun mířil na soupravě po silnici. „Nadměrný náklad měl hned včera ráno mírné zpoždění, které u Hradce Králové způsobila mlha," informovala mluvčí společnosti Vítkovice Machinery Group Eva Kijonková.

Ve středu jeřáb letadlo naložil ve Výzkumném a zkušebním leteckém ústavu v Praze – Letňanech. V noci na čtvrtek pak vyrazilo na cestu do Ostravy. V ranních hodinách jela souprava pomaleji, než se čekalo. Způsobila to mlha v okolí Hradce Králové. Náklad tak nabral mírné zpoždění v řádu maximálně několika desítek minut.

Předpokládáme, že do Ostravy dorazí okolo 15.30 hodin. Po sjezdu z dálnice se tahač vydal na Rudnou ulici a po ní dojede až k ČEZ Aréně. Nedaleko ní je totiž vjezd do areálu továrny, kde náklad včera svou cestu ukončil. V pátek pak bude následovat sundání letadla z návěsu a jeho uskladnění," vysvětlila Eva Kijonková. MiG-21 zde zůstane.

Stěhovat se pak bude ale ještě jednou do areálu Dolní oblasti, aby se stalo jedním z lákadel připravovaných interaktivních technických expozic a Světa techniky.
„Letadlo, které je už samozřejmě vyřazeno z bojového nasazení, jsme převzali jako nestandardní nadrozměrný náklad. S rozpětím křídel 7,15 metru, délkou 15,76 metru a výškou 4,1 metru musíme jet na tahači po speciálně vybraných trasách a s policejním doprovodem," uvedl ředitel společnosti Vítkovice Doprava Zdeněk Trejbal.

Trochu historie

Stíhačka MiG-21, tedy Mikojan-Gurevič, se používá od začátku šedesátých let. Je to nejvíce a nejdéle vyráběný nadzvukový letoun, který byl zařazen do výzbroje armád zhruba padesáti států. V letech 1961 až 2005 byla tato letadla i ve výzbroji Československé lidové armády a později Armády České republiky. Licenčně se vyráběla v průběhu let 1963 až 1972 ve firmě Aero Vodochody.

Včerejší převoz stíhačky se rozhodně řadí mezi největší a nejzajímavější nadměrné náklady, které vůbec kdy svitavským okresem projely.

(ik, čtk)