Projeďte rovinu u Libáně i kopce na Prachově

Východní Čechy /CYKLODENÍK/ - Jičínsko je vstupní branou do Českého ráje. Jih regionu je pro cyklisty snadný, ale na severu si užijí podkrkonošské kopce.

28.5.2015

Cykloturistika. Ilustrační snímek.Foto: DENÍK/ Ivan Babej

Poznejte na kole Bránu do Českého ráje, jak někdy Jičín bývá nazýván. Vyrazte k letovisku v Jinolicích, Prachovským skalám nebo k rybníkům na Kopidlensku.

Cestovatel Ivan Pírko pro vás sestavil čtyři cyklistické trasy. Mají jedno společné: start a cíl jsou na Valdštejnově náměstí v Jičíně.

Libáň a KopidlnoDélka: cca 70 kilometrů
Převýšení: 150 metrů
Kolo: Silniční
Náročnost: Nízká až střední
Zajímavá místa: Zámek Milíčeves, dřevěný kostel v Kozojedech, zámecký park v Kopidlně, Bučický rybník, zámek Staré Hrady, zřícenina Veliš, letiště Vokšice, Galerie Josefa Bucka ve Vokšicích, hvězdárna u Jičína
Průjezdné body: Jičín – Popovice – Vitiněves – Milíčeves – Jičíněves – Liběšice – Češov – Kozojedy – Slavhostice – Vršce – Kopidlno – Bučický rybník – Rožďalovice – Hasina – Brodek – Dětenice – Libáň – Sedliště – Bystřice – Střevač – Bukvice – Podhradí – Veliš – Vokšice – Březina – Jičín

Pojeďme na Hasinu

Po málo frekventovaných silnicích a na běžném silničním kole lze jet téměř po rovině, respektive s malým převýšením z Jičína po trase Popovice, Vitiněves a zde odbočit na Miličeves, kde je v parku zámek (dnes domov důchodců).

Pokračovat budete do Slatin, kde najdete barokní kostel a další barokní stavby. Odtud vpravo do Jičíněvsi přes Liběšice do Češova. Dále na Kozojedy (dřevěný kostel) a do Slavhostic, kde odbočíte vpravo přes Vršce do Kopidlna.

Zde se nachází zámek, park a zahradnická škola. Uprostřed náměstí odbočíte směr Libáň a za železničním přejezdem vlevo lesem kolem Bučického rybníka a bývalého mlýna dojedete do Rožďalovic; možnost občerstvení např. v cukrárně.

Odtud budete stoupat po kostkách kolem kostela na Libáň do Hasiny kolem Pilského rybníka a přes Brodek do Dětenic, kde je zámek a park po rekonstrukci. Odtud do Libáně, rovněž s možností občerstvení přímo na náměstí a po červené značce do Starých Hradů, kde je zámek.

Dále do Sedliště, Bystřice, Střevače až přijedete do Bukvice. Odtud vlevo na Podhradí nebo přes Veliš, kde jsou zbytky hradu s krásnou vyhlídkou na Podhradí a sjezd dolů do Vokšic.

Zde je zámek a galerie Josefa Bucka a okrajem Březiny do Jičína. Výlet je velmi dlouhý, skoro 70 km.

Na PrachovDélka: cca 22 kilometrů
Převýšení: 140 metrů
Kolo: Silniční, horské
Náročnost: Nízká
Zajímavá místa: Prachovské skály, Muzeum přírody Český ráj na Prachově, pomník války 1866, zřícenina hradu Pařez, letiště ve Vokšicích
Průjezdné body: Jičín – Holín – Prachov – Pařezská Lhota – Maršov – Dolní Lochov – Ostružno – Jičín

Na skok do Prachova

Z Jičína do Holína, kde je nová cyklostezka podél silnice, vystoupáme na Prachov, kde jsou pomníčky padlých v prusko-rakouské válce a panely o této válce v r. 1866. Dále na Pařezskou Lhotu, na jejímž konci odbočíme vlevo a opatrně prudkým sjezdem kolem Pařezu, kde jsou zbytky skalního hradu s kamennou věží, sjedeme do Blat, zde na křižovatce je restaurace se zahrádkou a je možné se občerstvit. Zpět po silnici směr Maršov až na státní silnici, kde odbočíte vlevo na Jičín. Po této silnici jedete ale jen asi 500 m a na úpatí odbočíte vlevo do Dolního Lochova, dále Ostružna a kolem letiště se vrátíte do Jičína. Celkem ujedete asi 22 km.

Při tomto výletě je možné si přidat krátkou pěší vycházku po Prachovských skalách od Turistické chaty, kam sjedete z Prachova; zvládnete asi o 2 km na kole více, tj. 24 km.

Jinolické rybníkyDélka: cca 20 kilometrů
Převýšení: 140 metrů
Kolo: Silniční, horské
Náročnost: Nízká
Zajímavá místa: Prachovské skály, Muzeum přírody Český ráj, Jinolické rybníky, Vlastivědné muzeum Železnice, Věznice Valdice, Valdštejnská lodžie
Průjezdné body: Jičín – Holín – Prachov – Březka – Jinolice – Dolní Podůlší – Zámezí – Valdice – Jičín

Koupání v Jinolicích

Z Jičína vyšlapete na Prachov stejně jako u trasy č. 2, ale na křižovatce asi 500 m před Pařezskou Lhotou odbočíte vpravo a budete sjíždět dolů do Březky a dále kolem Jinolických rybníků, kde je možné zastavit, vykoupat se a také občerstvit. Pokračujete do Jinolic a na státní silnici Turnov – Jičín odbočíte vpravo.

Jen asi 500 m pojedete směrem na Jičín a pak odbočíte vlevo do Dolního Podůlší a přes železniční trať do Zámezí. Po zdolání prudkého sjezdu zahnete vpravo do Železnice a po jejím projetí se na silnici z Lomnice na Jičín dáte vpravo do Valdic a cyklostezkou se vrátíte do Jičína. Pokud se nebudete koupat v Jinolických rybnících, doporučuji otevřené koupaliště Kníže v Jičíně.

Celkem ujedete asi 20 km.

Cesta na TáborDélka: cca 40 kilometrů
Převýšení: 380 metrů
Kolo: Horské
Náročnost: Střední až vysoká
Zajímavá místa: Valdštejnská lodžie, Věznice Valdice, vyhlídka na Kumburku, vrch Tábor, poutní kostel Proměnění Páně, Vlastivědné muzeum Železnice
Průjezdné body: Jičín – Valdice – Studeňany – Radim – Tužín – Klepanda  – Žďár – Ploužnice – Chlum – Tábor – Košov – CIdlina – Zámezí – Železnice – Valdice – Jičín

Zdolání Táboru

Tábor je sice nedaleko Jičína, ale neobvyklá a velice zajímavá je cesta s překrásnými výhledy po trase:

Jičín – novou cyklostezkou lipovou alejí do Valdic – Studeňany – Radim – Tužín; odtud neznačenou lesní cestou s náročným stoupáním směr Zboží; na asfaltce vlevo kolem Kumburku (642) na Klepandu, kde je v sobotu i v neděli od 12 hodin otevřena restaurace s dobrou a ne drahou kuchyní. Dále směr Žďár na Ploužnici – Chlum a Tábor. Zde je kromě turistické chaty přístupná kamenná rozhledna vysoká 30 m (142 schodů).

Při dobrém počasí překrásné jsou pohledy jak na Krkonoše, tak i směrem k Jičínu. Je tu poutní kostel Proměnění Páně z r. 1709. Ke kostelu vede křížová cesta sestávající z kapliček u cesty.

Odtud opatrně po kamenité cestě dolů na Košov a už opět po silnici prudký sjezd po asfaltce do Cidliny – Zámezí – Železnice, kde se nachází kostel sv. Jiljí a rodný dům malíře Františka Kavana; dále přes Valdice do Jičína. Ze Železnice je možný návrat také kolem pily (směr nádraží ČD) a přes Kbelnici ke koupališti v Jičíně, kde se vyřádí především děti. Celková délka výletu je cca 40 km, ale trochu náročnějších.

Ivan Pírko

Autor: Redakce

28.5.2015 VSTUP DO DISKUSE

Folklorní festival v Červeném Kostelci

Folklorní festival patří k nejvýznamnějším svého druhu v Evropě

Ilustrační snímek.

Při nehodě dodávky zahynul mladý muž

Hronov má opět postupové choutky

Náchodsko - Úvodním kolem startuje o tomto víkendu fotbalový JOPECO Okresní přebor mužů.

Vlčí hlídky budou hledat vlky. Houbaři na ně narazili, aniž by chtěli

Broumovsko - Důkazy o dalším rozmnožování vlků na Broumovsku ale i v dalších částech České republiky hledá Hnutí DUHA s pomocí dobrovolníků Vlčích hlídek.

AUTOMIX.CZ

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc. Jaké koupit? A jakým se radši vyhnout?

Sportovně užitková vozidla vládnou světu a to nejen mezi novými auty, ale jejich obliba výrazně roste i mezi ojetinami. Pojďme se tedy podívat na to, jaké možnosti máte, když si chcete pořídit ojeté SUV s relativně omezeným rozpočtem. Probereme si SUV do 300 tisíc a koukneme na pět kusů, které za to stojí. A také na pět, jimž byste se měli vyhnout.

Více cyklistů je pro stát přínosnější než množství politiků

Náchodsko - Zemička, která se dá projet za tři dny na kole, nepotřebuje tolik politiků, kteří ji „spravují“. Tato myšlenka, která by určitě našla nemalé množství zastánců, se stala mottem cyklistického výletu napříč Čechami ze severu na jih.