VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Šmejdi zůstali svému označení věrní. Změnili však taktiku

Východní Čechy - Inspektoři v regionu zkontrolovali osmnáct předváděcích akcí, čtrnáct z nich porušilo předpisy.

12.3.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: DENÍK/Attila Racek

Organizátoři předváděcích akcí i loni zůstali věrní označení šmejdi. Česká obchodní inspekce při kontrolách ve východních Čechách zjistila, že jejich chování se příliš nezměnilo, protože více než tři čtvrtiny z nich porušily předpisy a opět klamaly zákazníky.

Oproti roku 2014 je to však mírné zlepšení, tehdy Česká obchodní inspekce (ČOI) objevila pochybení téměř u 90 procent akcí.

Agresivní praktiky

Inspektoři v Pardubickém a Královéhradeckém kraji navštívili loni celkem 18 akcí. Pořadatelé 14 z nich obcházeli či dokonce vědomě porušovali předpisy. Cílovou skupinou, jejich snažení i loni zůstali senioři.  „Je to zvlášť zranitelná skupina spotřebitelů vzhledem k jejich věku a omezené schopnosti bránit se nekalým obchodním praktikám prodávajících," uvedl mluvčí České obchodní inspekce Jiří Fröhlich.

Východní Čechy však nevyšly mezi regiony nejhůř: v Jihočeském kraji a Kraji Vysočina se kontroly uskutečnily na 39 akcích a špatně to dopadlo na 36 z nich.

V celém Česku ČOI loni provedla 420 kontrol a více než u čtyř pětin zjistila, že organizátoři nedodrželi oznamovací povinnosti a používali zakázané nekalé a někdy i agresivní obchodní praktiky.

Inspektoři uložili pravomocně 258 pokut v souhrnné výši 29,6 milionu korun. A kdo platil nejvíce? Společnost Pneubotky dostala sankci ve výši 5,3 milionu korun, TZ Transport 3,9 milionu a Spokojená domácnost, s.r.o., 1,98 milionu korun.

Televizoru ani pily se nedočkali
Dva senioři z Novobydžovska se loni zúčastnili předváděcí akce zaměřené na nádobí. Oba se nechali po výhře ve slosování, která ovšem byla podmíněna nákupem, zlákat ke koupi zboží, za něž zaplatili hotově 40 tisíc korun. Domů si z akce odnesli pouze tlakový hrnec, nádobí a dvě deky. Ostatní slíbené zboží – motorová pila, televizor a vysavač – mělo dorazit poštou na jejich adresu do 14 dní. Jenže od sepsání smlouvy uběhlo více než třicet dní a žádné zboží nepřišlo. Firma navíc na jejich výzvy nijak nereagovala, proto seniorům nezbylo než se obrátit na policii.

Nová taktika

Ani přístup firem k inspektorům se příliš nezměnil: ve  120 případech pořadatelé kontrolu neumožnili. Co se naopak oproti roku 2014 změnilo, je taktika, kterou pořadatelé používají. „Přešli z plošně rozdávaných letáků na adresné pozvánky, jejichž získání stálo kontrolní pracovníky více úsilí," informoval mluvčí České obchodní inspekce Jiří Fröhlich. Inspektoři tak museli více pracovat se spotřebiteli a také se cíleně zaměřovali na problémové firmy.

Pořadatelé také nově lákali lidi například na „výhry" platebních karet či poukázek v hodnotě 80 až 200 tisíc korun. Přestože jejich získání bylo podmíněno uzavřením kupní smlouvy na předváděné zboží, po uzavření smlouvy a zaplacení zboží lidé žádné karty ani poukázky nedostali.

Mezi poslední triky prodejců patří také snaha dostat se do soukromí spotřebitelů a současně se vyhnout nepříjemné kontrole. „Například obvolávají předchozí účastníky předváděcích akcí nebo je oslovují před nákupními centry a pod záminkou 'výhry' si berou jejich telefonní čísla a zvou se k nim domů. Před tímto jednáním chceme spotřebitele varovat a doporučit jim, aby odmítli uspořádat prodejní akci u sebe doma," uvedl ředitel ČOI Mojmír Bezecný.

Lidé si stěžovali na 13 společností
Loni Česká obchodní inspekce dostala přes tři stovky podání spotřebitelů na organizované předváděcí akce. Nejvíce stížností směřovalo na 13 společností.  Lidé inspektory nejčastěji upozorňovali na klamavé praktiky při prezentaci výrobků, jejich vlastností a cen, na fiktivní výhry, na problémy při odstoupení od kupní smlouvy a následné žádosti o vrácení peněz nebo na vázání slibovaných dárků na uzavření kupní smlouvy. 

Autor: Ivana Vitovská

12.3.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační snímek.

Při nehodě dodávky zahynul mladý muž

PO POSTUPU České Skalice (v zeleném) budou patřit do okruhu letošních postupových favoritů hráči Velké Jesenice (v modrém).

Hronov má opět postupové choutky

AUTOMIX.CZ

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc. Jaké koupit? A jakým se radši vyhnout?

Sportovně užitková vozidla vládnou světu a to nejen mezi novými auty, ale jejich obliba výrazně roste i mezi ojetinami. Pojďme se tedy podívat na to, jaké možnosti máte, když si chcete pořídit ojeté SUV s relativně omezeným rozpočtem. Probereme si SUV do 300 tisíc a koukneme na pět kusů, které za to stojí. A také na pět, jimž byste se měli vyhnout.

Více cyklistů je pro stát přínosnější než množství politiků

Náchodsko - Zemička, která se dá projet za tři dny na kole, nepotřebuje tolik politiků, kteří ji „spravují“. Tato myšlenka, která by určitě našla nemalé množství zastánců, se stala mottem cyklistického výletu napříč Čechami ze severu na jih.

Automatická převodovka řidiče vytrestala, málem utopil auto v Rozkoši

Česká Skalice - Jen malý kousek od nedobrovolného koupání se včera dopoledne kolem půl desáté (čtvrtek 17. 8.) ocitl řidič osobního automobilu, který sjel téměř do přivaděče přehradní nádrže Rozkoš.

Žiláka pohltilo MTB enduro

Teplice nad Metují - MTB enduro je raketově šířící se odnož závodů na horském kole, v němž se snoubí všechny krásy jízdy na biku s tím rozdílem, že v závodě jde o měřené (erzety) a neměřené (transfery) úseky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení