„Problémy jsou snad všude," hodnotí současný stav komunikací na Jičínsku Jaroslav Čipera ze Správy a údržby silnic. V pondělí silničáři vyrazili na první opravy výtluků. Začali v Jičíně, včera „látali" díry směrem na Valdice. Doslova v žalostném stavu je úsek ze Železnice přes Soběraz na Radim, z Kopidlna na Nový Bydžov nebo ze Staré Paky na Roškopov. „Výmoly nyní opravujeme studenou balenou směsí, která sice dočasně pomůže, ale je velmi drahá," krčí rameny nad drahou a ne vždy účinnou variantou Jaroslav Čipera.

Vzápětí dodává, že na jaře budou silničáři většinu z opravených výtluků zřejmě spravovat znovu.

Nejhorší je led a výkyvy teplot

„Problém máme i v Sedličkách, kde se budovala kanalizace a dočasně vyspravené místo je nebezpečné. Zatím jsme ho vyznačili značkami, musí se s tím něco udělat," konstatuje správce silnic. Za díry v komunikacích prý může problematická zima s výkyvy teplot, sůl a voda, které se dostaly do trhlin, a mráz pak asfalt narušil.

„Nestihneme opravit ihned všechno, proto budeme rádi, když nás budou lidé o větších problémech informovat a my se je budeme snažit odstranit," vybízí Čipera veřejnost ke spolupráci. Se stížnostmi se můžete obrátit na SÚS Jičín.

Katastrofální stav silnic nižších tříd

Silnice na Trutnovsku jsou věčným problémem podkrkonošských řidičů. Vystaráno mají snad jen v okolí Vrchlabí, kam díky příjezdům do průmyslové zóny krajský úřad pumpuje už řadu let nemalé finanční prostředky.

Katastrofální je naopak situace na silnicích nižších tříd na Úpicku a Královédvorsku. A nejen na nich. Také páteřní silnice z Náchoda na Trutnov dostala v loňském roce pořádně zabrat kvůli objízdné trase. Stovky kamionů se podepsaly na stavu komunikace například v Úpici. Silnice 1. třídy v Palackého ulici také v kombinaci s letošními mrazy popraskala a na komunikaci se vytvořily asfaltové retardéry.

Ve vesnicích jako na tankodromu

Dlouhodobou nespokojenost se stavem komunikace hlásí také občané z Libňatova a Maršova u Úpice. Ti v lednu oslovili nové vedení Královéhradeckého kraje. Silnice 3. třídy, která obcemi vede, je v dezolátním stavu. Počet výmolů a děr po zimě znovu vzrostl.

Obdobná je situace také v Kohoutově. Místní silnice byla naposledy rekonstruována v 80. letech minulého století, podle starosty navíc nepříliš odborně.

„Po mnoha jednáních s krajským úřadem bych situaci v naší obci shrnul slovy jednoho našeho občana: Nejdřív máme díry, pak nám to tu vyspraví a zase hopsáme po hrbolech. Tyhle záplaty, co u nás silničáři předvádějí, to nikam nevede," postěžoval si před časem starosta Kohoutova Ladislav Grega.
Žalostný je ale i stav silnice z Trutnova na Žacléř. Zde je přitom již připravená projektová dokumentace.

Největší díry pomalu mizí, ale je jich moc

Silničáře na Náchodsku letošní zima nenechá ani na chvíli odpočinout. Sotva trochu polevil mráz a slezl sníh, vyjíždějí k opravám výtluků. „V pondělí se dávala do pořádku silnice v úseku Krčín – Spy. Byla na ní i jedna velká a poměrně nebezpečná díra. Tam už je to v mezích možností opravené," informovala Jana Kylarová z náchodského střediska Správy a údržby silnic.

Poté přišel na řadu úsek z Nahořan směrem na Slavoňov, Blažkov a Rzy. Tam bylo děr nespočet. "Právě je opravují dvě party silničářů, každá z jedné strany. Je toho tolik, že by to jedna parta nezvládla," dodala včera dopoledne Jana Kylarová. K opravám jsou třeba doslova tuny materiálu.

Záplaty nevydrží navždy

„Používá se obalovaná směs za studena. Nanese se do výtluků, které je třeba nejprve vyčistit. Materiál se pak zhutní vibrační deskou, kterou se "skáče" po opraveném výtluku. Tím se směs zamačká a srovná s okolním povrchem," popsala práci silničářů Kylarová. Pečlivé upěchování je důležité, aby se směs nedostávala ven, například při následném provozu.

„Mělo by to nějakou dobu vydržet, ale provoz je velký a nákladní vozidla jsou velkou zátěží. Na opravovaná místa samozřejmě působí i počasí. Časem se to bude muset zase obnovit," vysvětlila. Opravy silnic v okolí Náchoda začaly už před dvěma týdny, kdy ojedinělé výtluky hlásil do závad inspektor silniční sítě. Vyjíždělo se tedy jen k mimořádným opravám. Nyní, když jsou škody větší a viditelnější, jezdí silničáři do terénu mnohem častěji.

Na těchto silnicích buďte obzvlášť ostražití
Jičínsko
Železnice – Radim (přes Soběraz), Kopidlno – Nový Bydžov,
Stará Paka – Roškopov, Sedličky

Trutnovsko
páteřní silnice z Náchoda na Trutnov, silnice nižších tříd na Úpicku a Královédvorsku, komunikace v Libňatově, Maršově u Úpice, Kohoutově, silnice Trutnov – Žacléř

Náchodsko
Silnice Nahořany – Slavoňov – Blažkov – Rzy