Uplynulá zima byla sice k cestářům a potažmo řidičům milosrdná, přesto silničáře stála o polovinu víc než loňská. Ta byla totiž nejmírnější za několik desítek let.

V Královéhradeckém kraji vyšla zimní údržba silnic na 129,4 milionu korun, a to včetně dubna, kdy nečekaně opět napadl sníh. Nejnákladnější byla zimní údržba v lednu, kdy stála 50 milionů korun, v prosinci a lednu po dalších 30 milionech.  Vloni vydal kraj za zimní údržbu rekordně nízkých 70 milionů korun.

„Skončená zimní sezona byla plná výkyvů. Zažili jsme celoplošnou ledovku, velké spady sněhu, hodně větrné dny, ale také teplé a slunečné období. Určitým paradoxem bylo lednové uzavření některých silnic na Hradecku kvůli vysoké vodě, což se zpravidla stává až v jarních měsících," uvedl ředitel Správy a údržby silnic Královéhradeckého kraje Jiří Brandejs.

Náklady na zimní údržbu v krajích
údaje za celou zimu
(v tisících Kč)


Královéhradecký kraj:
2010/11: 182 405
2011/12: 189 256
2012/13: 186 000
2013/14: 69 060
2014/15: 129 400

Pardubický kraj:
2010/11: 168 453
2011/12: 132 831
2012/13: 159 027
2013/14: 82 244
2014/15: 111 051
(Zdroj: Správy a údržby silnic obou krajů)

Na hraně kalamity

V Pardubickém kraji vyšla letošní zima silničáře jen zhruba o třetinu dráž než loňská. „Zatímco zimní údržba 2013/14 vyšla v součtu na 82 milionů, právě uzavřená letošní sezona na 111 milionů korun," řekl náměstek Správy a údržby silnic Pardubického kraje Václav Ouhrabka.

Zatímco vloni většinu nákladů vynaložili cestáři v první polovině zimy, letos naopak v její druhé části. Sice ani jednou nebylo nutné na východočeských silnicích vyhlásit během zimní sezony ani jednou kalamitní stav, nejhorší situace byla na silnicích v první polovině února.

„Vydatné sněhové přeháňky tehdy způsobily problémy na mnoha místech celého kraje. Nejhorší byla situace na výjezdech z Náchoda na Nové Město nad Metují i na Hradec Králové, které zablokovaly kamiony," uvedl náměstek hradeckého hejtmana Karel Janeček. Posypové vozy zdejších krajských cestářů tehdy za jediný den najezdily 10 tisíc kilometrů a spotřebovaly 450 tun soli a 300 tun inertních materiálů.

V dlouhodobém srovnání byly náklady na zimní údržbu hluboce podprůměrné. Mezi lety 2008 až 2013 se v hradeckém kraji pohybovaly v rozmezí 182 až 200 milionů korun za sezonu, v Pardubickém zhruba o 50 milionů méně.

Silnice přežily

Rekordně drahá byla zatím zima na přelomu let 2005 a 2006, která hradecké cestáře vyšla na 250 milionů a pardubické na 190 milionů korun. Naopak hned následující zima se teplým počasím podobala té loňské.

Ušetřené prostředky za zimní pluhování a posyp byly již v průběhu zimní sezony částečně využity na údržbu zeleně, zbylé poputují na jarní opravy silnic. Podobně jako vloni přitom škody na silnicích nejsou tak dramatické jako v předcházejících letech.

Krajští silničáři mají na starost nejen silnice II. III. tříd, jež patří krajům, smluvně zajišťují i údržbu státních silnic I. tříd a dálnice D11.