A že takových tratí ve východních Čechách je! Vedení obou zdejších hejtmanství přestalo v posledních několika letech objednávat pravidelnou osobní dopravu na osmi z nich, na dalších pak omezilo. V součtu jde o zhruba 100 kilometrů kolejí. Například údržba dvanáctikilometrové tratě mezi Smiřicemi a Hněvčevsí na Hradecku stojí ročně zhruba 850 tisíc korun.

Majitel tratí, státní Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), se snaží opuštěné tratě papírově zrušit. Třeba u tratí z Broumova do Otovic nebo z Královce do Žacléře se však správní řízení zasekla. V Žacléři se proti ozvala zdejší těžařská firma, která ji chce využívat jako vlečku, za otovickou trať se zase postavilo minulé vedení kraje.

Zájemců je málo

Když však přijde na lámání chleba, skutečných zájemců o provozování ztrátových tratí je jako šafránu. „Všechno teď usnulo, je to už několik měsíců na mrtvém bodě," řekl starosta krkonošského Žacléře Miroslav Vlasák. Podobně reagoval starosta Otovic na Náchodsku Petr Novák.

„Před správním řízením vedoucím ke zrušení nevyužívané trati vždy předchází hledání jejího využití například prodejem soukromému dopravci, svazu obcí a podobně. Ministerstvo dopravy v tomto směru už vypracovalo metodický pokyn, který je nyní ještě upřesňován," uvedl mluvčí SŽDC Pavel Halla.

Výletními historickými vláčky je hojně využívaná především zmíněná trať ze Smiřic do Hněvčevsi. Společnost pro revitalizaci místních drah, která zdejší akce provozuje, však o převzetí tratě do vlastní správy neuvažuje.

„To by pro nás bylo velké sousto. Snažíme se spíše, aby si nápad vzal za svůj svazek obcí nebo kraj. Teď po volbách bohužel začínáme jednání nanovo," řekl Zdeněk Kyncl z vedení občanského sdružení. Sám přiznává, že pravidelný provoz se už na trať asi nevrátí, zůstal jí ale podle něj obrovský turistický potenciál.

Některým jiným nedávno opuštěným tratím ale naopak svítá naděje. „Mám tady dopis od nového krajského radního, jestli bychom si nepřáli obnovit na trati Dolní Lipka – Hanušovice dopravu aspoň o víkendech. Pochopitelně ano, autobusy ztrátu vlaků opravdu nenahradily," uvedla starostka Králík Jana Ponocná.

Více spojů by si přáli také obyvatelé žijící na trati mezi Žďárcem u Skutče a Poličkou, kde od loňska jezdí vlaky jen o víkendech.

Jednání stojí 20 let

„Když zůstane trať nevyužitá, dříve nebo později začnou mizet koleje. Každá taneční zábava se také podepíše na nádražní budově – rozbitá okna či popsané zdi," říká starosta zdejší Krouny Pavel Ondra. Už má i alternativní plán: po kolejích by mohly začít jezdit aspoň šlapací drezíny.

O tom, jak jsou však jednání o převodech tratí těžká, by mohlo vyprávět hned několik starostů Chrasti u Chrudimě. Vlaky po zdejší odbočné trati nejezdí od roku 1978 a v roce 2005 byly vytrhány poslední zbytky kolejí. Radnice má o pozemky zájem, chtěla by tu vybudovat cyklostezku. Jednání se však od roku 1993 nepohnula nikam.

„Za zhruba dva kilometry úseku po nás chtějí zhruba dva miliony korun. To je však moc," řekla současná starostka Martina Lacmanová.

Ohrožené úseky


Tratě, kde byla zrušena pravidelná doprava:

• Broumov – Otovice:
minimální výletní provoz
délka cca 5 km
• Smiřice – Hněvčeves:
vysoký výletní provoz
délka cca 12 km
• Královec – Žacléř:
minimální výletní provoz
délka cca 5 km
• Kopidlno – D. Bousov:
vysoký výletní provoz
délka cca 22 km
• Holice – Borohrádek:
žádný provoz
délka cca 8 km
• Chrudim – Heř. Městec:
nulový provoz
délka cca 12 km
• Dol. Lipka – Hanušovice:
nulový provoz
délka cca 20 km

Tratě ohrožené nebo 
s omezeným provozem:

• Litomyšl – Choceň (zatím osobní i nákladní doprava)
• Svitavy – Žďárec u Sk. (zatím osobní i náklad. doprava)
• Heř. Městec – Prachovice (už jen nákladní doprava)

Náklady na údržbu opuštěných tratí

• na trati s vysokým výletním provozem Smiřice – Hněvčeves cca 70 000 Kč/km
• na trati s minimálním výletním provozem Broumov – Otovice cca 35 000 Kč/km
• na trati Heř. Městec – Chrudim cca 22 000 Kč/km