Boj o život je – zdá se – úspěšný. Speciální školy, které jsou v hradeckém okrese tři, by měly fungovat i po roce 2017.

To měl být přitom letopočet, kdy jejich funkce skončí. A mentálně zaostalí žáci by se přesunuli na klasické základky.

„Pokud by se to uskutečnilo, byla vy to šílenost, obludný nesmysl," řekl ředitel Klicperovy základní školy v Novém Bydžově Miroslav Janoušek. Mluvil velmi radikálně, naštvaně, za sebou sázel argumenty proti radikálnímu řešení. Ten hlavní?

„Úroveň žáků na základkách by šla dolů, učitelé by se museli přednostně věnovat slabším studentům," řekl. „Na základkách se hraje soutěž, na níž nestačí," přidal se ředitel hradecké speciálky Pavel Svoboda.

Hlasy podobné jejich názoru však podle všeho budou vyslyšeny.

„V současné době se situace výrazně zlepšila," radoval se ředitel Svoboda, který je v jednáních s vládou velmi aktivní. „Své" děti totiž nebere jen jako žáky – zná je i z doby po vyučování. Je totiž předsedou Českého svazu mentálně postižených sportovců a v hradeckém klubu Integra trénuje lyžování a plavání.

„Před časem jsem byl velmi skeptický, ale nový ministr Fiala je mnohem chápavější," ocenil. „Ale boj stále intenzivně probíhá," doplnil.

Nový ministr je chápavější, říká ředitel hradecké speciálky

Hradec Králové – Profesní život (ale nejen ten, je také předsedou Českého svazu mentálně postižených sportovců) zasvětil péči o lidi – a především děti – se sníženým intelektem. Pavel Svoboda, ředitel komplexu hradeckých škol, který se oficiálně jmenuje Mateřská škola, Speciální základní škola a Praktická škola Hradec Králové, je pro integraci – ale jen do určité rozumné míry.

Jak se díváte na snahy zapojit děti, které chodí do speciálních škol, do kolektivů na „normálních" základkách?
Integrační snahy jsou u nás poměrně silné. Nic proti ní nemám, nemám s ní problém, ale musí být smysluplná.

Přecházejí vůbec děti z vaší speciální školy na klasické základky?
Měli jsme tady asi tři případy, dokonce jsme je sami doporučili, zdálo se, že to zvládnou. Ale ani jednou se to nepovedlo, pokaždé se vrátili k nám.

Odmítají někteří rodiče poslat děti do vaší školy?
Stává, a to především u kvalitních vzdělaných rodin. Nechtějí, aby jejich dítě mělo stigma, že studuje na speciálce. Jako kdyby rodiče ztratily vlastní ambice. Ale je to problém, pak k nám děti přicházejí a jsou na nižší úrovni, než mohly být.

Hrozilo vám zrušení, jaká je situace nyní?
O tom už se nemluví. Nový ministr školství Fiala je mnohem chápavější. (usmívá se)