VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Autor nového Komenského mostu a památkář pohovoří o jeho proměnách

Jaroměř - V sobotu 21. března, v první jarní den, v Jaroměři slavnostně otevřou nový Komenského most, jehož předchůdce poničila v roce 2013 červnová povodeň. Už dnes se však koná zajímavá přednáška nazvaná Proměny Komenského mostu v Jaroměři 1884 2015. Uskuteční se od 18 hodin v Městském muzeu v Jaroměři.

17.3.2015
SDÍLEJ:

Jaroměřský most nabízí netradiční noční podívanouFoto: Deník

Jiří Balský, ředitel Národního památkového ústavu, územního odborného pracoviště v Josefově, a architekt Mirko Baum seznámí nejen se souvislostmi vzniku a vývoje původního Komenského mostu, ale také s okolnostmi hledání jeho nové podoby. Zájemci se rovněž od Mirko Bauma, autora architektonického řešení nového Komenského mostu, dozví z první ruky, proč navrhl právě takovou podobu nového mostu a v čem spočívá jedinečnost jeho řešení.

A kdy se vlastně dějiny mostu začaly psát?

„V roce 1885 byla v Jaroměři dokončena stavba Komenského mostu, který se stal neodmyslitelnou součástí obrazu města na dalších 128 let. Nebudeme přehánět, pokud řekneme, že tímto rokem vstoupila Jaroměř do nové éry své existence, kdy se za cenu zbourání tří měšťanských domů uvolnila ze staletého sevření meandrem Labe a propojila pohodlným širokým mostem dosavadní centrum města s lokalitami Na Ostrově a Na Ptákách, kam zároveň začaly být umisťovány významné veřejné stavby i nová vilová zástavba moderní formy městského bydlení," uvádí Jiří Balský.

Most je podle něj symbolickým vyjádřením potřeby spojení a propojení, což se ukázalo okamžitě po noci z 2. na 3. června 2013, kdy byl velkou vodou podemlet středový pilíř mostu, čímž došlo k jeho poškození do té míry, že bylo rozhodnuto most odstranit a na jeho místě postavit most nový. Obyvatelé Jaroměře přišli o do té doby samozřejmou spojnici mezi jednotlivými částmi města.

„Stavba mostu je vždy velkou příležitostí vtisknout místu novou podobu a charakter. Při hledání nové podoby Komenského mostu formou velmi kvalitně obeslané architektonické soutěže byl kladen důraz na respekt k místu, historickým pilířům i k průhledům z Ostrova na panorama města s chrámem sv. Mikuláše a z náměstí na školu Na Ostrově. Členové poroty rovněž hodnotili konstrukční a architektonickou invenci soutěžních návrhů," dodává Jiří Balský.

Vítězným návrhem mezi více než padesátkou zaslaných návrhů se nakonec stala studie, kterou připravil tým Mirko Bauma.

Most stavební firma dokončila letos v únoru. Pracovalo se na něm od loňského srpna. Lidem už je přístupný, slavnostní otevření však bude na první jarní den. O tom, co na návštěvníky akce čeká, budeme v tomto týdnu ještě informovat.

Autor: Pavel Bednář

17.3.2015 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Ilustrační snímek.

Při nehodě dodávky zahynul mladý muž

PO POSTUPU České Skalice (v zeleném) budou patřit do okruhu letošních postupových favoritů hráči Velké Jesenice (v modrém).

Hronov má opět postupové choutky

AUTOMIX.CZ

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc. Jaké koupit? A jakým se radši vyhnout?

Sportovně užitková vozidla vládnou světu a to nejen mezi novými auty, ale jejich obliba výrazně roste i mezi ojetinami. Pojďme se tedy podívat na to, jaké možnosti máte, když si chcete pořídit ojeté SUV s relativně omezeným rozpočtem. Probereme si SUV do 300 tisíc a koukneme na pět kusů, které za to stojí. A také na pět, jimž byste se měli vyhnout.

Více cyklistů je pro stát přínosnější než množství politiků

Náchodsko - Zemička, která se dá projet za tři dny na kole, nepotřebuje tolik politiků, kteří ji „spravují“. Tato myšlenka, která by určitě našla nemalé množství zastánců, se stala mottem cyklistického výletu napříč Čechami ze severu na jih.

Automatická převodovka řidiče vytrestala, málem utopil auto v Rozkoši

Česká Skalice - Jen malý kousek od nedobrovolného koupání se včera dopoledne kolem půl desáté (čtvrtek 17. 8.) ocitl řidič osobního automobilu, který sjel téměř do přivaděče přehradní nádrže Rozkoš.

Žiláka pohltilo MTB enduro

Teplice nad Metují - MTB enduro je raketově šířící se odnož závodů na horském kole, v němž se snoubí všechny krásy jízdy na biku s tím rozdílem, že v závodě jde o měřené (erzety) a neměřené (transfery) úseky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení