„Ministerstvo dopravy si dělá monitoring denního tisku a myslím si, že informace v médiích o čtvrteční blokádě byla mnohem účinější než naše stížnosti adresované na ministerstvo, které zůstaly bez odezvy,“ vyzdvihl Jan Chaloupka mediální zájem, kterému se těšila dlouhodobě připravovaná blokáda.
„Co se týče organizace, tak ta klapla skoro na sto procent. Malinko byl akorát problém s rozdáváním letáků, na nichž jsme řidičům vysvětlovali důvod blokády. Nedorazili všichni studenti, kteří je měli rozdávat,“ přiznal drobnou komplikaci předseda OS Obchvat Náchoda, jenžvyzdvihl zejména řidiče polských kamionů, kteří trpělivě a bez emocí v klidu čekali v kabinách svých náklaďáků, než blokáda skončí. „Jen jeden mladej floutek mi nadával z osobního auta.“

Ale došlo i k dramatičtější situaci, kdy u přechodu před Slavií najížděl jeden z řidičů svým autem na organizátora blokády. K obdobnému incidentu došlo i na dalším přechodu v Palachově ulici, kdy na manželku Jana Chaloupky, která tam zastavovala provoz, najížděl dokonce vůz autoškoly.

Dopravu v Náchodě zastavili chodci, bude blokáda č. 2?

Blokáda provozu pochopitelně probíhala i za dohledu policie. „Řádně ohlášené shromáždění proběhlo bez komplikací, policie celou akci monitorovala a ve spolupráci s hlídkami městské policie dohlížela na klid a pořádek,“ ohlédla se za blokádou tisková mluvčí náchodské policie Eva Prachařová.
Přestože doprava na hlavní komunikaci byla zcela zastavena na celou čtvrthodinu, tak okem viditelná fronta stojícíh automobilů nebyla rozhodně delší než o den dříve za normálního provozu. „Hlídky rozmístěné u větších křižovatek pomáhaly zvládnout dopravní situaci a kontrolovaly, zda zůstaly zachovány koridory pro volný průjezd vozidel integrovaného záchranného systému,“ dodala Prachařová. Právě díky těmto opatřením neměly dvě houkající sanitky problém projet místem blokády a spěchat tam, kde byly potřeba.

„Našim cílem nebylo vytvořit rekordní frontu stojících automobilů – leda, že by vedla až pod okna ministerstva dopravy v Praze. To by byl však tvrdý oříšek i pro kouzelného dědečka,“ zavtipkoval před zahájením blokády Jan Chaloupka.

„Katastrofální je to, že nám bylo sděleno, že město Náchod není priorita a od roku 2010 do roku 2012 není na obchvat Náchoda k dispozici ani koruna. Nám by stačila po nabytí právní moci územního rozhodnutí částka mezi 30 a 40 milióny korun na projektovou dokumentaci pro stavební povolení a pro geometrický plán,“ říká Jan Chaloupka, který by očekával, že Ministerstvo dopravy ČR začne jednat o současné situaci s vedením města a nastíní nějakou možnost řešení.

Předseda OS Obchvat Náchoda včera rovněž připustil, že blokáda bude mít v říjnu své druhé dějství. „Máme týden na to, abychom případnou blokádu nahlásili nejpozději do 26. září na policii. Pokud se rozhodneme pokračovat, tak termín příští blokády provozu bude 27. října,“ dodal Chaloupka.

Názor proti blokádě:„Blokovat náchodskou dopravu je zbytečné, už léta ji blokuje vedení města.“

Blokáda provozu v Náchodě měla ve čtvrtek nejen své zastánce, kteří jí svou účastí vyjádřili podporu, ale měla i své odpůrce, kteří s takovýmto způsobem protestu nesouhlasí.

„Při vší úctě k organizátorům a především účastníkům nepochybně vydařené blokády považuji celou akci za velmi problematickou,“ říká předseda Základní organizace Strany zelených v Náchodě Michal Kudrnáč. „Za prvé v tuto chvíli naprosto není jasné, kdy nabude právní moci územní rozhodnutí. Vzhledem k závažným nedostatkům posouzení vlivu stavby na životní prostředí, projektové dokumentace, podkladů i k procesním chybám, které územní řízení provázely, je velmi nepravděpodobné, že by to mohlo být ještě letos. Začínat proto nátlakové akce právě v tuto chvíli, postrádá podle mne logiku,“ řekl Deníku Michal Kudrnáč, který považuje za nehoráznost, když blokádu podporují i představitelé města. „Pominu-li v principu protiprávní aspekt celé věci, zůstává zde především fakt, že minimálně za posledních osm let neudělalo náchodské vedení pro zlepšení dopravy nic a ačkoli byla příležitost, neinvestovalo do tohoto nejvíce bolavého místa ani korunu. Naopak město aktivně podporovalo zatím neuskutečněný projekt hypermarketů v centru, který by do města přilákal dalších několik tisíc automobilů,“ uvádí Michal Kudrnáč.

Protestní akce a shromáždění jsou v občanské společnosti zcela legitimním nástrojem k vyjádření názoru či prosazování určitých postojů. Podle Kudrnáče se s nimi ale musí pracovat správně. „Jedná-li se však o akce, které velmi razantně zasáhnou do veřejného pořádku, zásadně omezí ostatní občany či při nich dojde k překračování zákona, jedná se o prostředek extrémní,“ domnívá se Michal Kudrnáč. „Je potom třeba opravdu pečlivého zvažování, zda situace k tomuto extrémnímu jednání skutečně zavdala příčinu. V případě obchvatu však jeho přípravy probíhají naprosto standardním způsobem a řešení priorit dopravních staveb je zcela transparentním a řádně přezkoumatelným procesem. Proto podle mého názoru nebyly pro tento způsob řešení žádné relevantní důvody,“ nesouhlasí s čtvrteční blokádou Michal Kudrnáč.(řez)