VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dráhy chtějí po krajích dvakrát víc než doposud

Východní Čechy - A je to tady. Nové sociálně demokratické krajské vlády se chystají k činu, o kterém ještě před měsícem nechtěly ani slyšet a který by více slušel pravicovým reprezentacím ODS. Kraje asi budou rušit provoz na nejztrátovějších lokálních tratích, po kterých jezdí poloprázdné motoráčky.

16.1.2009
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník / Ladislav Jerie

Nic jiného jim nezbude. České dráhy totiž pořádně přitvrdily ve svých požadavcích na dotování ztrátových spojů.

Zatímco doposud například Pardubický kraj doplácel na osobní vlaky 280 milionů korun ročně, na příští rok už dráhy požadují 427 milionů. Stejná situace je i v Královéhra­deckém kraji.

„Zdůvodňují to organizačními změnami, což nás ale nezajímá. Podnik si dráhy rozdělily na tři firmy a teď si myslí, že jim to kraje zaplatí. Požadavky se nám snažili vysvětlovat také inflací, ale ta má být letos jen dvouprocentní. A pak zase dražší naftou, jenže nafta jde dolů,“ zlobí se hradecký krajský radní odpovědný za dopravu Josef Ješina.

Pardubický kraj v dohadech s dráhami pokročil dál, pro letošek se s nimi dohodl na kompromisu. „Platby jim zvýšíme jen o inflaci a odpisy,“ uvedl krajský radní pro dopravu Jan Tichý. Kritický ale bude příští rok. Pardubický hejtman Radko Martínek už pohrozil, že nechá přezkoumat hospodaření Českých drah. „Ovšem je možné, že nám nezbyde než zrušit provoz na nejztrátovějších tratích, kde jsou souběhy vlaků a autobusů, a převést dopravu na silnici. Autobusy nás vyjdou třikrát levněji a mohou zajet až do center obcí,“ uvedl Tichý.

V Hradeckém kraji byl na zhruba pěti nejztrátovějších tratích zastaven už v minulých letech, v Pardubickém kraji se zatím postupovalo „plíživě“ – snižováním počtu spojů. Hrana zvoní především trati Chrudim – Heřmanův Městec. Snahy o její zrušení na počátku 90. let se setkaly s protesty obyvatel.

Dráhy doposud dotovaly ztráty v osobní přepravě zisky z nákladní dopravy. Ta se však nyní stala samostatnou firmou.

Autor: Kamil Dubský

16.1.2009 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační snímek.

Při nehodě dodávky zahynul mladý muž

PO POSTUPU České Skalice (v zeleném) budou patřit do okruhu letošních postupových favoritů hráči Velké Jesenice (v modrém).

Hronov má opět postupové choutky

AUTOMIX.CZ

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc. Jaké koupit? A jakým se radši vyhnout?

Sportovně užitková vozidla vládnou světu a to nejen mezi novými auty, ale jejich obliba výrazně roste i mezi ojetinami. Pojďme se tedy podívat na to, jaké možnosti máte, když si chcete pořídit ojeté SUV s relativně omezeným rozpočtem. Probereme si SUV do 300 tisíc a koukneme na pět kusů, které za to stojí. A také na pět, jimž byste se měli vyhnout.

Více cyklistů je pro stát přínosnější než množství politiků

Náchodsko - Zemička, která se dá projet za tři dny na kole, nepotřebuje tolik politiků, kteří ji „spravují“. Tato myšlenka, která by určitě našla nemalé množství zastánců, se stala mottem cyklistického výletu napříč Čechami ze severu na jih.

Automatická převodovka řidiče vytrestala, málem utopil auto v Rozkoši

Česká Skalice - Jen malý kousek od nedobrovolného koupání se včera dopoledne kolem půl desáté (čtvrtek 17. 8.) ocitl řidič osobního automobilu, který sjel téměř do přivaděče přehradní nádrže Rozkoš.

Žiláka pohltilo MTB enduro

Teplice nad Metují - MTB enduro je raketově šířící se odnož závodů na horském kole, v němž se snoubí všechny krásy jízdy na biku s tím rozdílem, že v závodě jde o měřené (erzety) a neměřené (transfery) úseky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení