Nic jiného jim nezbude. České dráhy totiž pořádně přitvrdily ve svých požadavcích na dotování ztrátových spojů.

Zatímco doposud například Pardubický kraj doplácel na osobní vlaky 280 milionů korun ročně, na příští rok už dráhy požadují 427 milionů. Stejná situace je i v Královéhra­deckém kraji.

„Zdůvodňují to organizačními změnami, což nás ale nezajímá. Podnik si dráhy rozdělily na tři firmy a teď si myslí, že jim to kraje zaplatí. Požadavky se nám snažili vysvětlovat také inflací, ale ta má být letos jen dvouprocentní. A pak zase dražší naftou, jenže nafta jde dolů,“ zlobí se hradecký krajský radní odpovědný za dopravu Josef Ješina.

Pardubický kraj v dohadech s dráhami pokročil dál, pro letošek se s nimi dohodl na kompromisu. „Platby jim zvýšíme jen o inflaci a odpisy,“ uvedl krajský radní pro dopravu Jan Tichý. Kritický ale bude příští rok. Pardubický hejtman Radko Martínek už pohrozil, že nechá přezkoumat hospodaření Českých drah. „Ovšem je možné, že nám nezbyde než zrušit provoz na nejztrátovějších tratích, kde jsou souběhy vlaků a autobusů, a převést dopravu na silnici. Autobusy nás vyjdou třikrát levněji a mohou zajet až do center obcí,“ uvedl Tichý.

V Hradeckém kraji byl na zhruba pěti nejztrátovějších tratích zastaven už v minulých letech, v Pardubickém kraji se zatím postupovalo „plíživě“ – snižováním počtu spojů. Hrana zvoní především trati Chrudim – Heřmanův Městec. Snahy o její zrušení na počátku 90. let se setkaly s protesty obyvatel.

Dráhy doposud dotovaly ztráty v osobní přepravě zisky z nákladní dopravy. Ta se však nyní stala samostatnou firmou.