Export prvních dvou odzkoušených prototypů o výkonu 5,5 MW byl zahájen v minulých dnech. Převodovky byly zabaleny do obrovských dřevěných beden. Nejprve putovaly kamionem pro nadrozměrnou přepravu do Mělníku. Pak lodí po Labi do Hamburku. Na konci června vyplují z Hamburku směr čínská Šanghaj, kde přistanou v polovině srpna.
Zmíněná zařízení jsou součástí kontraktu na 22 kusovou sérii v hodnotě cca 360 milionů korun podepsaného před rokem.Větrné elektrárny budou instalovány v moři.
Výjimečnost konstrukčního řešení spočívá v uložení satelitů planetové převodovky na tzv. pružných čepech, což umožňuje přenášet krouticí moment přes 5000 kNm při minimálních rozměrech a hmotnosti zařízení. Až převodovky dorazí přibližně v polovině srpna do Číny, budou v Shanghajském zálivu vmontovány do gondol větrných elektráren s listy rotoru o délce 70 m a zhruba v listopadu 2011 budou vyzvednuty do výšky 130 metrů. Zahájení zkušebního provozu je naplánováno na přelom roku 2011/2012.
Co do průměru vrtule, jde v současnosti o největší vyvíjené stroje. Použít takto velký rotor je nutné kvůli nižší průměrné rychlosti větru v čínských pobřežních vodách.
„Od zahájení spolupráce s čínským zákazníkem neuplynulo ani 12 měsíců. Za tak pro strojaře rekordně krátkou dobu jsme dokázali vyvinout, vyrobit a pod zátěží otestovat 57tunové převodovky,“ uvedl generální ředitel Wikov Industry Antonín Růžička.
„Takto výkonná převodová zařízení pro větrné elektrárny jsou totiž v současnosti schopna vyrobit pouze čtyři firmy na světě včetně Wikovu. Naše převodovky jsou navíc o 20 procent lehčí než konkurence,“ dodal Růžička.