Kontrolní stanoviště se každý den měnilo. Například ve středu si posvítili celníci společně s dálniční policií na řidiče na dálnici D11.

Po dva dny probíhaly kontroly také na hraničním přechodu v Bělovsi.

První zastávka čekala na řidiče hned za přechodem, kde prošlo vozidlo i řidič běžnou kontrolou. Vozidlo si zkontrolovali také služební psi.

Další zastávka, především pro kamiony, byla na parkovišti celního deklarantu, kde útroby vozidla důkladně prozkoumal rentgen.

Sortiment načerno převáženého zboží z Polska je prý stále stejný. Hlavní pašovanou komoditou je tabák, cigarety, drogy a minerální oleje.

„Poslední dobou došlo k velkému poklesu dovozu léků s obsahem pseudoefedrinu, které se dovážely ve velkém. Pokles zajistila změna legislativy v Polsku, která platí od července loňského roku. Prodej těchto léků tam je výrazně omezen, a tak jsme letos žádný případ s převozem tablet nezaznamenali. Před změnou se ale léky vozily ve velkém. Jejich spotřebitelé se snažili předzásobit. Zachytili jsme i bulharského kurýra s českým autem, který vezl přes sedmdesát tisíc tablet léků," uvedla mluvčí celního úřadu Martina Kolinská.

Na kontrolní akci, která začala v pondělí a ukončena bude zítra, se kromě celní správy podílela cizinecká policie, Policie ČR, dálniční policie, ale i polská celní správa.

„Spolupráce s polskou celní správou se stále rozvíjí a je na dobré úrovni. Máme zřízené společné komunikační pracoviště, které funguje už od roku 2009. Centrála je v budově bývalého hraničního přechodu v Bělovsi. Tam je služba 24 hodin denně a sedm dnů v týdnu. Máme tak možnost zjišťovat si informace o vozidlech, osobách či o pohybu zboží. Máme i společné kontrolní hlídky, které operují na obou stranách hranice. Předáváme si také tipy o podezřelých pohybech na obou stranách hranice," informovala Martina Kolinská.

Řidiči se chtěli vyhnout kontrolám

Jak Martina Kolinská uvedla, tak v pondělí, když řidiči zjistili, že se na hranicích hodně kontroluje, odstavovali vozidla na parkovišti před hranicemi. To jim prý stejně nepomohlo, protože si je i tam došly polské hlídky zkontrolovat.

U hraničního přechodu měli celníci k dispozici také mobilní pracoviště nainstalované v dodávkovém automobilu. V něm je vše potřebné na zajištění prohlídky vozidel.

„Automobil je vybaven i centrálou na výrobu elektřiny a výpočetní technikou. Máme tak možnost připojit se přes internet do centrální databáze. Ve voze je běžné nářadí, které je potřebné při běžné kontrole. K dispozici jsou tu klíče, vrtačka, pojízdné lehátko pro kontrolu podvozku automobilu, žebřík, narkotesty. Ve výbavě jsou i zrcadla pro kontrolu podvozku a nebo endoskop na kontrolu dutin. Vozidlo má také světelnou rampu, která kontrolní stanoviště nasvítí i za tmy," popsal výbavu Karel Diviš, který tvoří posádku vozidla.

Na celním deklarantu čekal na řidiče kamionů, kteří si nejsou jisti svým nákladem, další strašák, a to pětadvaceti tunový kolos vybavený rentgenem, který je schopný bez zásahu člověka zkontrolovat všechny útroby jakéhokoliv vozidla a zkušenému technikovi neuteče na obrazovce sebemenší drobnost.

Zaměřují se na vyhledávání zboží

„Zaměřujeme se především na vyhledávání zboží, které podléhá spotřební dani, jako jsou alkohol, cigarety, drogy nebo zbraně. Na vyhledávání nelegálně cestujících osob se cíleně nezaměřujeme. Rentgen je ale také odhalí. Pokud k tomu dojde, tak to už je vedlejší produkt. Od vypuknutí imigrační krize jsme ale žádný takový případ nezaznamenali," řekl Karel Malý, který mobilní rentgen obsluhuje a po letitých zkušenostech mu v kontrolovaném automobilu neunikne sebemenší předmět, který tam nemá co dělat. Pokud se jim na snímcích něco nezdá, tak přistoupí k manuální prohlídce.

Snímky na monitoru počítače, které laikovi nic neřeknou, prozradí celníkům každý detail. Pochopitelně, že tady hrají roli i jejich mnohaleté zkušenosti.

Rentgenové kontrole se podrobil i řidič kamionu, který vezl v nákladním kontejneru sedací soupravy od polského výrobce.

„Kontrolu rentgenem beru jako samozřejmost. Je to práce celníků a je potřebná. Už jsem se jednou rentgenové kontroly zúčastnil, tak vím, jak to probíhá. Co je ale naloženo, to nevím. U nakládky řidiči nejsou a ani být nesmí. Jelikož se jedná o kontejner, tak několikrát změní dopravce, než se dostane na místo určení. Co je naložené, anebo by mělo být, vím jen podle dokladů. Naloženy by měly být sedací soupravy. Vezu to z Polska na překladiště a tam se kontejner přeloží na vlak a bude pokračovat do Anglie," svěřil se řidič kontrolovaného vozidla.

Celníkům vydatně pomáhají i psi

Výbornými pomocníky celníků jsou také speciálně vycvičení psi.

„Mám s sebou fenku německého ovčáka Bonny, která je vycvičená na vyhledávání drog a psychotropních látek, a holandského ovčáka, který zase vyhledává tabák. Bonny je šikovná a každou chvíli něco najde. Například v úterý jsme našli u jedné Češky trochu marihuany, kterou měla v automobilu. V loňském roce Bonny našla 105 tisíc tablet," uvedl psovod Jiří Bártl.

Celní správa kupuje do služby už hotové, asi roční psy. Pak projdou intenzivním, asi tříměsíčním výcvikem na vyhledávání komodity, na kterou se budou následně specializovat.

„Nezáleží na rase, může to být třeba i voříšek, důležité jsou povahové vlastnosti. Každý pes se na to nehodí. Oba pejsky mám doma, a tak jsme neustále v kontaktu a na sebe zvyklí. Jak je chvilka času, tak se věnujeme výcviku. Fence Bonny jsou tři roky a je velice šikovná," řekl psovod.