VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Jan Birke: Absolutní prioritou je pro mě obhájení pozice starosty v Náchodě

Náchod /ROZHOVOR/ - V pondělí 6. říjnaodpoledne odpovídal na otázky čtenářů Deníku v internetovém on-line rozhovoru náchodský starosta Jan Birke. Řešil problémy dopravy, obnovy zámeckého kopce.

8.10.2014 4
SDÍLEJ:

Starosta Jan Birke při on-line rozhovoru se čtenáři Náchodského deníku. Foto: DENÍK/ Pavel Bednář

Dostal i otázku, zda se nemá stát ministrem. Birke však důrazně uvedl, že post na radnici chce opět obhájit. Je to pro něj nyní priorita. Výběr z rozhovoru přinášíme v tomto vydání.

Dobrý den, povídá se, že chcete být ministrem dopravy. Co potom starostování v Náchodě?
Děkuji za tuto otázku. Odpovídám právě na toto v posledních dnech některým kolegům na úřadě i obyvatelům, kteří se mě jen tak na akcích ptají. Mám v tom naštěstí zcela jasno a chci, aby v tom měli jasno všichni Náchoďáci ještě předtím, než půjdou v pátek k volbám. Být ministrem je sice lákavá myšlenka, ale taková nabídka nyní není na stole. Pro mě je tedy v tuto chvíli absolutní prioritou obhájení pozice starosty v Náchodě. Je tady opravdu mnoho rozdělané práce a nápadů, které se nám podařilo dát do kupy s kolegou místostarostou Tomášem Šubertem, a to bych rád dotáhl do konce.

Ostatně s tím jsem také do voleb „vyrazil" kandiduji proto, že jsem tady doma, mám tu rodinu a za sebou za poslední čtyři roky na radnici snad i kus pořádně odvedené práce pro město, za kterou se, myslím, nemusíme s kolegy stydět. Práce se nebojím a díky tomu, že na ni nejsem sám, se i daří mnoha věcem na svět. Práce v týmu, ve městě, kde máte hned na očích sebemenší kritiku, to je to, co mi vlévá krev do žil. Kdo mě zná, ví, že by mi to víc než jen chybělo.

Pane starosto, proč jste nyní nekoupili menší část Tepny, když byla ta možnost?
Město má díky námi dříve provedeným úsporným opatřením dostatek peněz na investice a mělo by je i na nákup tohoto pozemku bez toho, aniž by se muselo zadlužit. Do dnešního dne však nikdo neřekl, co by na tom pozemku mělo být. Připadlo nám proto nemoudré rozhodnout o tak zásadní věci, jakou je majetkoprávní úkon za zhruba deset milionů korun, abychom k němu zavázali nové zastupitele. Takový záměr by tedy mělo schválit až nové zastupitelstvo.

Pane starosto, jak to bude dál s obchvatem města?
Územní řízení na trasu obchvatu by mělo být v brzké době obnoveno. Vznesené námitky budou pouze doplněny, nebude se tedy konat už další veřejné slyšení a mělo by se postupovat dále v rámci územního řízení. Radnice v této oblasti dělá, co může, nyní je to však na posuzování státní správy.

Myslím si, že není možné, aby se trasa řešila další dlouhé roky. Už nyní se příprava obchvatu táhne 17 let. A obyvatelé Náchoda trápí více než 20 tisíc aut projíždějících denně. Některá odvolání přitom považuji za nesmyslná a činí je i lidé, kteří se na druhé straně ohání tím, že hájí zájmy města.

Chtěl bych připomenout, že závažnosti problému dopravy jsme si vědomi a nepodceňujeme to. V rámci zmírnění dopravních komplikací jsme se spolu s dopravními inženýry, s policií, s Ředitelstvím silnic a dálnic v posledních čtyřech letech pokoušeli navrhnout a prosadit takové úpravy, které by dopravě alespoň trochu ulevily a učinily ji bezpečnější v rámci stávajících možností. Mám na mysli například výstavbu kruhového objezdu u nákupní zóny v Bělovsi, díky které tam mají chodci bezpečnější přechod. Dále třeba otočení směrů v ulici Volovnice, které pomohlo zmírnit kolony na Pražské třídě. Také další úpravy realizované na Červenokostelecké ulici, na křižovatce u Itálie či nyní směrem k hranicím na hlavním tahu nebo na výjezdu z Náchoda ve směru na Českou Skalici jsou součástí těchto opatření. Pokud budeme dál na radnici, máme připraveny další úpravy, a to kruhových objezdů u Slávie a u Čedoku a rekonstrukci Pražské ulice. Přijde-li nové vedení města, bude na něm, aby toto dotáhlo do zdárného konce.

Pane starosto, stíháte opravdu práci starosty a poslance najednou? Děkuji a pěkný den.
Kdybych nestíhal, nedělal bych obě funkce. Je pravdou, že jsou dny, kdy je to organizačně velmi náročné vše skloubit, ale daří se mi to. Je to i díky týmu lidí, které mám okolo. Musím také dodat, že v Náchodě jsem v poslední době více, než dříve. I když jsem zastával pozici pouze starosty, stejně jsem musel velmi často, i několikrát týdně, jezdit do Prahy na ministerstva, na úřady, na státní organizace, třeba abych tam za město řešil získávání dotací pro Náchod, vyjednával o úpravách silnic, nádraží a podobně. Nyní jsem v Praze v týdny, kdy zasedá poslanecká sněmovna, a zvládám zde při tom nutná jednání za město. Je to vše časově náročné, musel jsem více omezit volný čas, ale snad jsem za ty čtyři roky ukázal, že jsem dostatečně pracovitý a nehledím na čas, ani na vynaložené úsilí, ale na výsledek.

Kdy se začnou stavět nové kruhové objezdy u Slávie a u Čedoku?
Jejich opravy plánuje Ředitelství silnic a dálnic ve spolupráci s městem v příštím roce. Bude to pro Náchod velmi náročné, ale budeme to muset vydržet. Letos už k jejich opravám nedojde, neboť nyní probíhají opravy na výjezdu z Náchoda směrem na Hradec, dále směrem k hranicím s Polskem, ve městě se také opravují dva mosty, navíc v Červeném Kostelci mají uzavírku hlavního tahu, proto by další stavba a uzavírky v Náchodě dopravu zcela ochromily.

Pane starosto, chci vám jenom poděkovat za nové nádraží. Držím vám palce.
Děkuji moc za podporu. Moc si toho vážím. Nádraží bylo největší investicí města posledních let a myslím si, že se nám povedlo. Už nebylo únosné, aby stovky cestujících denně dál čekaly na tom dřívějším nádraží. V jednadvacátém století už se na to vážně nedalo dívat. V souvislosti s novým nádražím bych velmi rád vyzdvihl především i práci pana místostarosty Tomáše Šuberta, v jehož kanceláři se nápad na realizaci nového autobusového nádraží zrodil, a který řadu technických věcí řešil.

Jak se Vám pracuje v týmu na radnici?
S kolegou místostarostou Tomášem Šubertem se z nás stala sehraná dvojka a můžeme se na sebe spolehnout. Pan místostarosta je znalý stavebních a technických věcí, dokáže na projekty opravdu pečlivě dohlédnout. Já zase umím vyjednávat a shánět pro město finance. Takto spolu v týmu jsme řešili například přípravu rekonstrukcí kruhových objezdů, autobusové nádraží a řadu dalších investic. Připravili jsme také projekt na obnovu zámeckého kopce, který bude čekat na nové vedení radnice, ať už tam bude sedět kdokoliv.

Pane starosto, děkujeme za to, co pro Náchod děláte. Za ty čtyři roky se město opravdu mění k lepšímu. Snad tomu tak bude i nadále.
Moc děkuji. Vážím si Vaší pochvaly, ocenění Vás obyvatel je tou nejlepší odměnou. Abychom snad mohli v započaté práci pokračovat, je důležité nepodceňovat volby, skutečně k nim v pátek a v sobotu přijít a volit nejen lídry, ale celé kandidátky. Jedině tak váš hlas patřičně ovlivní další chod města.

Vážený pane starosto, děkuji za energii, se kterou řešíte problémy občanů i mimo úřední hodiny. Vážím si Vaší podpory a pomoci při opravě naší cesty v odlehlé části města. Jen tak dál!
Děkuji za Vaši podporu! Jen si dovolím dodat, že být starostou rozhodně nemá stanovené „úřední hodiny". Jsem rád, že se věcem daří na svět v kteroukoli denní i noční hodinu.

Dobrý den, pane starosto. Jako fanouška cyklistiky mě potěšil nedávný závod Bohemia Tour v Náchodě. Máte od pořadatelů nějaké informace, že by mohl být příští rok znovu u nás? Také se má jet etapový závod Hradec Králové Wroclaw a Náchod je myslím docela po trase. Může i tento závod do Náchoda zavítat? Poslední otázkou bych zůstal u sportovní problematiky, ale směřuje na sportovní areál Na Hamrech. Plánuje se nějaká rekonstrukce (hlavní stadion či třeba hřiště na národní házenou)? Předem děkuji za odpovědi a mnoho zdaru v další práci.
Dobrý den, v současné době jednáme s organizátory, aby se závod uskutečnil v Náchodě i příští rok. Navíc se připravuje jakási obnova „Závodu míru", kdy součástí by měla být etapa vedoucí přes Náchod. Rád bych cyklistiku do Náchoda vrátil na trvalo, tuším, že tu neměla své čestné místo 25 let, což je podle mě škoda.

Co se týká areálu na Hamrech, v tuto chvíli předáváme žádost do Bruselu v rámci programu Evropské město sportu a tento projekt je jako hlavní s výší investice zhruba 65 milionů korun (tartanová dráha, in-linem tribuny, zázemí, umělý trávník, atd.). Areál bude sloužit i jako zázemí pro profesionální a dobrovolné hasiče. Zda se nám dotaci podaří získat, budeme vědět v roce 2015. Projektově je vše připraveno včetně stavebního povolení, můžeme tedy začít. Pokud dotaci nezískáme, jsem připraven na základě rezerv, které máme v rozpočtu (zhruba 100 milionů korun), rozložit tuto investici do dvou až tří let a financovat ji z vlastních zdrojů města.

Pane starosto, chtěla bych Vám také poděkovat a zároveň poblahopřát, že se Vám daří Náchod měnit k lepšímu. Začíná to být hezké místo k bydlení. Chtěla bych se zeptat, co obnáší revitalizace zámeckého kopce. Děkuji za odpověď.
Děkuji za dotaz a za podporu, moc si toho vážím. Co se týká zámeckého kopce, pokusím se alespoň ve zkratce. Obnovit by se měla lipová alej kolem schodiště, vedoucího od náměstí. Uvažuje se i o obnově alejí podél obou hlavních cest na zámek. Máme v úmyslu vysázet opět i šeříkové keře, kterými byl kopec proslulý. Podél cestiček by měly vyrůst nové lavičky a další mobiliář. Nové by mělo být veřejné osvětlení a přístup z Karlova náměstí (výtah).(red, pr)

Autor: Redakce

8.10.2014 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační snímek.

Při nehodě dodávky zahynul mladý muž

PO POSTUPU České Skalice (v zeleném) budou patřit do okruhu letošních postupových favoritů hráči Velké Jesenice (v modrém).

Hronov má opět postupové choutky

AUTOMIX.CZ

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc. Jaké koupit? A jakým se radši vyhnout?

Sportovně užitková vozidla vládnou světu a to nejen mezi novými auty, ale jejich obliba výrazně roste i mezi ojetinami. Pojďme se tedy podívat na to, jaké možnosti máte, když si chcete pořídit ojeté SUV s relativně omezeným rozpočtem. Probereme si SUV do 300 tisíc a koukneme na pět kusů, které za to stojí. A také na pět, jimž byste se měli vyhnout.

Více cyklistů je pro stát přínosnější než množství politiků

Náchodsko - Zemička, která se dá projet za tři dny na kole, nepotřebuje tolik politiků, kteří ji „spravují“. Tato myšlenka, která by určitě našla nemalé množství zastánců, se stala mottem cyklistického výletu napříč Čechami ze severu na jih.

Automatická převodovka řidiče vytrestala, málem utopil auto v Rozkoši

Česká Skalice - Jen malý kousek od nedobrovolného koupání se včera dopoledne kolem půl desáté (čtvrtek 17. 8.) ocitl řidič osobního automobilu, který sjel téměř do přivaděče přehradní nádrže Rozkoš.

Žiláka pohltilo MTB enduro

Teplice nad Metují - MTB enduro je raketově šířící se odnož závodů na horském kole, v němž se snoubí všechny krásy jízdy na biku s tím rozdílem, že v závodě jde o měřené (erzety) a neměřené (transfery) úseky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení