VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Jan Birke: 'Nemůžeme výstavbu zakázat, můžeme jednat o dílčích úpravách'

Náchod - Pár dnů předtím, než v pondělí náchodští zastupitelé jednali o budoucí výstavbě v areálu někdejší Tepny s jeho vlastníkem, vedl Náchodský deník na toto téma rozhovor se starostou Janem Birke. Čekali jsme, jak se vyvine situace po jednání zastupitelů s investorem, ti se však v pondělí dohodli, že o jejich jednání nebudou s novináři do jejich dubnového jednání hovořit. Proto jsme se rozhodli jej nyní otisknout.

29.3.2014
SDÍLEJ:

Starosta Náchoda Jan Birke.Foto: DENÍK/ Regina Hellová

Jeden trn v oku Náchoda je téměř pryč. Budovy bývalé Tepny jsou z velké části zdemolovány, takže už nebudou ohrožovat kolemjdoucí, lákat zloděje kovů či bezdomovce, kteří tam zakládali ohně a zaměstnávali tak hasiče a státní či městskou policii, což stálo nemalé peníze. Dále se však musí řešit, jaké podmínky může uložit město investorovi, společnosti JTH Holding, kterému pozemky patří a na místě někdejší textilky chce stavět obchodní centrum (supermarket s parkovištěm a dalšími obchody).

S tím totiž někteří obyvatelé nesouhlasí. Zastupitelé si už dříve vyhradili právo schvalovat, jak se město ke stavbě vyjádří. Zakázat stavbu však nemohou. Na otázky k tomu, co město může, odpovídal starosta Jan Birke.

Může město investorovi stavbu obchodního centra nepovolit?
To v tom případě, jaký záměr investor připravuje, už jen tak nejde. Nebude to navíc povolovat město, ale stavební úřad v rámci územního a následně stavebního řízení. Ten může projekt investorovi vrátit k přepracování či doplnění, pokud by nebyl v souladu s právními předpisy.

Město bude účastníkem územního řízení jako kdokoliv jiný, takže my nebudeme jako zastupitelé schvalovat, co tam může a nemůže být, ale my můžeme mluvit do toho, jak to má vypadat. My můžeme s investorem jednat o dílčích úpravách, například okolí či přístupových cest a podobně. Já či pan místostarosta od začátku říkáme, že je zapotřebí se s investorem bavit o tom, jak to tam bude vypadat.

Město by podle kritiků obchodního centra v místě mělo záměr více regulovat, jak mu územní plán umožňuje, aby mohlo zabránit případným negativním vlivům. Co na to říkáte?
Město v každém případě bude účastníkem územního řízení. Z kauzy projednávání náchodského obchvatu víme dobře, jaké ty možnosti jsou. Jaké bude stanovisko města, jaké podmínky město nakonec uloží nebo jaké bude na investora klást požadavky, to bude nakonec schvalovat zastupitelstvo.

Nešlo by změnit územní plán, aby tam supermarket nebyl?
Změnit územní plán, to je úplně jiná dimenze a takto to hrát nelze. Kdybychom změnili územní plán v současné době, zmařili bychom investorovi investici, protože se ví, že ten záměr něco takového tam postavit, připravuje několik let. Město by zažaloval a požadoval by náhradu škody. Nechtěl bych být u toho, když se nám za tři a půl roku na radnici podařilo město oddlužit, abychom ho něčím takovým ohrozili.

Podle některých lidí není stavba zcela v souladu s územním plánem, podle nich patří taková plocha supermarketu do kategorie „občanské vybavenosti" a ne do kategorie „smíšené území centrální". Co vy na to?
Jestli tomu tak je, tak kde potom kritici byli, když se tam stavěl Lídl. Ten by tam tedy také neměl co dělat. A kdybychom to takto brali a nutili investora projekt zásadně měnit, tak by se mohl otáčet na tom, že město neměří všem stejně. Nechali jsme to ověřit stavební úřad, úřad územního plánování a zpracovatele územního plánu a z jejich závěrů vzešlo, že to, co tam investor chystá, je v souladu s platným územním plánem. Bezesporu tam nebudou dvě obrovské stavby, Obi a hypermarket, jak se spekulovalo, to by se tam ani nevešlo, ale supermarket s nějakou obchodní galerií. To jsou takové ty bloky obchodů jako stojí třeba v Bělovsi.

Jak s městem komunikuje vlastník areálu někdejší Tepny?
Ta komunikace je nyní velmi dobrá.

Jak se vy osobně díváte na to, že by tam měl stát supermarket?
Pro mě jako starostu bylo prvořadé, dohodnout se s investorem a zbourat starou Tepnu. Tím jsme se zbavili řady problémů, o kterých všichni dobře vědí. Nemyslím si však, že všechno je lepší než ty ruiny. Já také nejsem nadšený, že tam bude supermarket, to mi vážně věřte. Na druhou stranu však žijeme v právním státě. Pozemky patří soukromému vlastníkovi. Jestli si ale někdo myslí, že jsem diletant a že je mi jedno, co tam bude, tak to se mýlí.

Někteří kritici na veřejné besedě na podzim navrhovali, ať se pozemků město ujme a může se tam stavět něco jiného. Co si o tom myslíte?
Pozemky patří soukromému vlastníkovi a s tím dnes nic nenaděláme. Vykupovat je, to je nesmysl, to by stálo hodně peněz a město by muselo sehnat investora či investory na to, aby tam vybudovali něco jiného. To dnes není vůbec jednoduché. Podívejte se třeba, jak se to táhne s lázněmi, které by město také chtělo.

Když se areál Tepny, o kterém hovoříme, prodával, také nebyl jiný zájemce než současný vlastník, takže kdyby to někdo chtěl a chtěl tam něco budovat, už to mohlo být. Je mi líto, že město před asi deseti lety, pokud vůbec dostalo údajnou nabídku na odkup těchto strategických pozemků, je nekoupilo. Pak by s nimi mohlo nakládat, jak by chtělo.

Nezahltí supermarket v místě ještě víc dopravu v Náchodě?
Chápu všechny hrůzy a bolesti dopravy, ale nejde to tak úplně posuzovat podle aktuálního stavu.Je pravda, že se nám ve špičce zacpávala kruhová křižovatka u Itálie právě ve směru od Červeného Kostelce. Tu jsme ale už začali upravovat a u Čedoku to uděláme v příštím roce. Tyto rekonstrukce a rozšíření kruhových objezdů během výstavby přináší v dopravě hodně problémů, ale potom by měla být doprava v těchto místech plynulejší.

Kostelecká ulice by se také měla rekonstruovat. Nyní se čeká, až skončí demolice, aby se nová silnic neničila, a další dopravní stavby, aby se Náchod v jeden okamžik nepřetížil. Potom tam vznikne na výjezdu od Lídlu další nová kruhová křižovatka, která opět dopravě uleví.

Autor: Pavel Bednář

29.3.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc.
AUTOMIX.CZ
20

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc. Jaké koupit? A jakým se radši vyhnout?

Řidič červené Hondy chtěl vycouvat, ale místo toho se rozjel dopředu, přímo k vodní hladině. Ještě však stihl zatočit, takž nevjel do vody přímo, ale dvěma koly zůstal na trávě.
4

Automatická převodovka řidiče vytrestala, málem utopil auto v Rozkoši

Žiláka pohltilo MTB enduro

Teplice nad Metují - MTB enduro je raketově šířící se odnož závodů na horském kole, v němž se snoubí všechny krásy jízdy na biku s tím rozdílem, že v závodě jde o měřené (erzety) a neměřené (transfery) úseky.

Nepoučitelná - půl roku po vrácení řidičáku nadýchala přes tři promile

Náchod - To, že řízení pod vlivem alkoholu je nejen velmi nebezpečné, ale i zakázané a trestně postižitelné, ví snad každý. Najdou se však i tací, kteří na zákazy nedbají a klidně se opakovaně vystavují postihu, a tím i opakovaně ohrožují jiné.

Mezilečí opět na síti - elektřina se v obci rozběhla po 4 dnech

Mezilečí - Tak konečně! Od úterního večera opět v obci funguje elektrický proud.

Dvě večerní nehody v regionu

Jičínsko, Náchodsko - V obci Cerekvice nad Bystřicí na Jičínsku se před dvacátou hodinou střetla dvě osobní auta.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení