Třeba když se uchází o zakázky a navštěvují je zahraniční partneři.

„Silnice v našem regionu jsou přetížené, mnohdy rozbité, protože se pořád dokola flekují. Například v průmyslové zóně v Červeném Kostelci, kde pracuje v několika firmách zhruba tisíc pracovníků a dalších několik set v navazujících činnostech, tak je silnice zcela nepřiměřeně úzká a na některých místech na okraji vozovky se navíc propadá do příkopu. Když se potkávají dva kamiony, je to velmi nebezpečné," popisuje Jan Tichý, generální ředitel společnosti Saar Gummi Czech, která má závody v Červeném Kostelci a ve Velkém Poříčí.

Místo flekování pořádné opravy

Podle něj by receptem bylo místo „flekování a nicnedělání" prostě každý rok zcela zrekonstruovat několik kilometrů silnic tak, aby byla zajištěna alespoň generální obnova komunikací v cyklu zhruba dvaceti let. Konečně by se podle něj měla dopravní obslužnost v regionu začít řešit systémově.

Dopady stávající podoby cest na firmy jsou podle Jana Tichého negativní, i když přímo vyčíslit to nelze. Třeba před nedávnem se v závodě společnosti objevila delegace vedení nákupu automobilového koncernu VW a Škody Auto. Podle Tichého se ve firmě vždy stydí, když taková návštěva přijede, jak obtížné sem vede dopravní spojení a v jakém je stavu. „Až budou tito lidé přemýšlet, jaké zakázky nám dají příště, tak logistické věci, jako nedotaženost dálnice do naší blízkosti a mizerný stav lokálních silnic, nás budou bohužel znevýhodňovat," vysvětluje Tichý.

Stav komunikací se nelíbí ani výrobci šitých dílů pro automobilový průmysl výrobnímu družstvu Sněžka Náchod.  „Stává se, že má přijet návštěva a volá, že už u nás mohla být, ale jede už hodinu z Hradce Králové do Náchoda a ještě není ani v půli cesty. Bohužel když sem jede zahraniční návštěva, která přemýšlí o tom, začít s námi nějaký byznys, a zažije na cestě tohle, tak to rozhodně jeho myšlení posune někam, kam nechceme. My tady pak musíme říkat, že dostupnost bude lepší," říká předseda Sněžky Miloslav Čermák.

V dnešní době, kdy se automobily už tolik nevyrábí na sklad, se Sněžka musí přizpůsobovat objednávkám na dodání výrobků během několika málo dnů. V jeden den přijde objednávka, další den už se šije a za dva tři dny musí být výrobek ve fabrice.

„Pokud chce někdo dělat takový byznys a vůbec byznys, tak předpokladem je, že k fabrice vede slušná silnice a nákladní automobily nebudou stát v kolonách a celkem rychle dopraví zboží, kam je potřeba. To je obrovský hendikep Náchoda. Není tajemstvím, že silnice z Hradce do Náchoda je jedna z nejhorších v republice," dodává Čermák.

Připomíná, že chybí protažení dálnice pokud možno až do Jaroměře a vybudování obchvatu Náchoda. „Pokud tohle neumíme rychle dát do nějakého solidního stavu, tak vždy budeme trpět tím, že máme hendikep ve špatné dostupnosti. Pokud bych mohl přerozdělovat, tak první, co bych udělal, že bych dal tyto věci do pořádku. Tím by se nám podnikání v lokalitě Náchodska a Broumovska zlepšilo a zrychlilo," říká Miloslav Čermák.