Kola aut byla před závodem obutá do potahů, to aby se jako u opravdových formulí zahřála a k dráze lépe přilnula. Řeklo by se drobnost, ale i to ovlivní rychlost modelu, který by jinak kola zahříval ujetím čtyř až pěti okruhů. Jan Kanina přijel závodit až z Prahy. „Většina z nás potvrdí, že pokud si model koupí, tak je nebaví jezdit samotné. Třeba s kamarádem ve dvou, to je dobré, ale není to to pravé ořechové. Když se tady můžeme porovnat s ostatními jezdci, to je ten správný adrenalin. To je ten důvod, proč to děláme," řekl Kanina, který se modelům věnuje už osmnáct let.

Takový model není žádná hračka pro děti. Závodníci si ho většinou sestaví ze stavebnice a podobně jako opravdový závodní automobil i model lze všemožně ladit. Třeba nastavováním tlumičů, náprav a dalších detailů. Závodníci vymýšlejí, co vylepšit, aby dosáhli lepšího výsledku, třeba mezi jednotlivými jízdami, kdy nabíjejí baterie. „Je to taková trocha intuice a kouzelničení vymyslet něco, čím auto zlepšit, aby mělo rychlejší průjezdy zatáčkami, dobře sedělo a bylo na dráze klidné a člověk se s tím nemusel prát," vysvětlil Jan Kanina.

Někteří závodníci auto, které využívá třeba i nejmodernějších technologií v podobě duralových či uhlíkových dílů, ladí i přes počítač.
Model takového vozu si člověk nekupuje jen tak z rozmaru. Stavebnice totiž stojí v základu třeba 12 tisíc korun. „A to je jen podvozek bez elektroniky a dalšího vybavení, které je na závodění zapotřebí," dodal Jan Kanina. Model potřebuje ještě vysílačku, přijímač, baterii či regulátor. „Není problém mít výkon motoru kolem šesti až sedmi set watů, což už je poměrně velký výkon. Takto zmotorované vozidlo je pak těžké na dráze uřídit," řekl Jan Kanina.

Na startu víkendového mistrovství stanulo v několika kategoriích celkem 57 modelů. Podobně jako opravdové formule či traťové speciály musely projít kontrolou. „Jede se mistrovství republiky, tak je zapotřebí hodně dodržovat technické regule, proto tady máme technické komisaře," vysvětlil předseda sekce Electric Track v Autoklubu ČR Zdeněk Beneš.

Měřili křídla i váhu

Komisaři například hlídali, aby model měl minimální váhu 1350 gramů. Také kontrolovali velikost přítlačného křídla, které významně ovlivňuje aerodynamiku modelů, jejichž rychlost na dráze dosahuje až osmdesáti kilometrů za hodinu.

„Křídlo je dost důležitá věc, a proto se kontroluje, aby ho auta neměla moc velké a neměla výhodu. Kontroluje se i výkon motoru u těch kategorií, kde je omezený. V otevřené kategorii, ve které závodí ty nejvýkonnější modely, tak mají výkon až jednu koňskou sílu. Na těch 1350 gramů to je lepší poměr výkonu na kilogram, než má formule jedna. Ta auta jsou prostě úžasná," uvedl Zdeněk Beneš.

Dráha pro dálkově řízené modely v Náchodě vyrostla na konci loňského léta. „Vznikla proto, že nás to baví a chtěli jsme tady tento hobby sport rádiem řízených modelů aut rozšířit," dodal Beneš.

Jednou za měsíc se jezdí místní závody, letošní poslední budou 15. září.