Podle náchodského místostarosty Tomáše Šuberta je však odstávka venkovních prací plánovaná. Kvůli technologiím stavby. „V poslední době neustále řešíme dotazy, proč se na autobusovém nádraží nic neděje. Přestože bylo i hezké počasí, stavební firma musela tak jako tak plánovaně přerušit práce na hlavní nosné železobetonové konstrukci. Nikdo neví, jestli jeden den bude více či méně mrznout. Když je zima, nejde totiž betonovat. Přitom právě pro nosnou konstrukci je zapotřebí, že když už se betonovat začne, musí se udělat celá," vysvětlil náchodský místostarosta Tomáš Šubert.

Na beton dojde až na jaře

Bednění je podle něj už připraveno v dílně a stačí jej přivézt až bude jasno, že nebudou mrazy. „Betonování musí být uděláno za skutečně dobrého počasí. Musíme proto počkat do jara, než se začne betonovat," dodal místostarosta.

Nyní je na nádraží vidět stavbaře, jak se příležitostně věnují zemním pracím. Plocha od kruhové křižovatky u Itálie až po konec vlakového nádraží je však na stavbu už připravena. Cestující zatím stále musí na provizorní stání v ulici Za Teplárnou.

Nový autobusový terminál bude mít deset odjezdových stání a čtyři stání příjezdová a pro místní dopravu. Aby město mohlo stavět, muselo už nechat zbourat staré drážní objekty, toalety, zajistit nové přeložky parovodu a kanalizace. Na místě zbouraných budov řešení umožní přestup suchou nohou z vlaku do autobusu a obráceně.

Během letošního podzimu by pak mělo dojít k napojení nového nádraží a rekonstrukci kruhové křižovatky u Itálie. Rozšíří se, aby průjezd tam byl plynulejší a také vjezd do nádraží lepší než dnes.

Při soutěži na dodavatele stavebních prací na novém autobusovém terminálu, největší stavbě města v posledních letech, radnice zaznamenala výrazné úspory.

„Vloni jsme šli s výběrovými řízeními u stavebních zakázek průměrně o 35 procent níže, než byly rozpočtované náklady. U autobusového terminálu byla projektovaná cena 64 milionů a výsledná cena v soutěži byla 35 milionů. To bylo opravdu hodně výrazné. Ještě teď se bojím, aby vše dopadlo dobře, protože u terminálu se budou stavět specifické konstrukce," řekl Tomáš Šubert.

První myšlenka na nové nádraží vznikla právě v jeho kanceláři už na začátku roku 2010. Na samém začátku bylo jednání se všemi autodopravci, kteří upřesnili své požadavky. „Z toho se odvinul počet odjezdových a příjezdových stání a charakter celého projektu. Cílem bylo vytvořit terminál, který by odpovídal požadavkům 21. století na autobusovou i vlakovou dopravu," uvedl Tomáš Šubert.

Rekonstrukce autobusového nádraží, včetně přilehlého parku, začala vloni v srpnu. Předcházely jí však problémy okolo majetku Český drah, který je v těsném sousedství, a následné zdržení. Stačilo totiž rozhodnutí vrcholných politiků a v Náchodě se rázem výrazně komplikoval život. České dráhy (ČD) měly totiž spolu s investicí města opravit budovu vlakového nádraží. Jenže ČD musely podle rozhodnutí ministra dopravy investice do veškerého majetku krom základní údržby zastavit. Nemovitý majetek se následně začal převádět na Správu železniční dopravní cesty (SŽDC). Do toho však Náchodští museli vyřešit napojení autobusového terminálu na nádraží a bourání některých objektů, aby se vůbec mohlo začít stavět. Ty však nešlo udělat jen tak, neboť tento majetek není města. Než se tedy vše úředně vyřídilo a povolilo, zahájení stavebních prací nabralo zpoždění.

Hlavní budova vlakového nádraží by po její rekonstrukci, která zůstala i pro SŽDC jednou z prioritních investic do nádraží i po převodu majetku ČD, měla do budoucna sloužit pro oba terminály, vlakový i autobusový. Bude tam také společný informační systém.