Vedení náchodské radnice slibuje vybudování mimo᠆úrovňového křížení dvou velmi frekventovaných tras, cyklisté by se měli cítit na tomto místě bezpečně již letos na podzim.

„Ještě nikdy jsme nebyli blíž k definitivnímu řešení bezpečnosti chodců a cyklistů v blízkosti státní hranice," uvedl starosta Jan Birke k problematickému úseku křížení cyklostezky Náchod – Malé Poříčí a mezinárodní silnice I/33 v bezprostřední blízkosti státní hranice s Polskem.

Město Náchod nabízí pracovní příležitosti pro obyvatele z blízkých obcí, jsou zde umístěny střední školy, kulturní a společenská zařízení (krytý plavecký bazén, zimní stadion, sportovní hřiště, kino apod.).

Z Hronova, Velkého Poříčí nebo Žďárek tudy do Náchoda dojíždí na kole denně stovky osob.

„Právě proto, že provoz na mezinárodní komunikaci a současně hlavním tahu do Polska neustále stoupá – průměrně tudy projede více než pět tisíc vozidel během čtyřiadvaceti hodin, navíc s posledními úpravami v prostoru hraničního přechodu na polském území očekáváme i rychlejší průjezd vozidel v těchto místech, rozhodli jsme se bezpečnost chodců a cyklistů řešit co nejdříve mimoúrovňovým křížením obou tras. I to bylo jedním z hlavních témat rozhovoru s ministrem dopravy Pavlem Dobešem při jeho návštěvě v Náchodě v listopadu loňského roku," vysvětlil starosta Jan Birke.

Město Náchod z důvodu možnosti čerpání prostředků na tuto finančně nákladnou stavební úpravu, která si vyžádá odhadem více než 1,6 mil. korun, zažádalo o příspěvek Státní fond dopravní infrastruktury České republiky.

„Podle posledních informací bude výbor na Státním fondu dopravní infrastruktury ČR, který o žádostech rozhoduje, zasedat koncem tohoto týdne. Já osobně pevně věřím a doufám, že v návaznosti na příslib finančních prostředků na řešení tíživé dopravní situace v Náchodě panem ministrem, fond rozhodne pro Náchod kladně a my budeme moci zahájit výstavbu cyklostezky pod Slánským mostem," upřesnil aktuální situaci starosta.

„V případě kladného rozhodnutí SFDI jsme okamžitě připraveni vypsat výběrové řízení na dodavatele, veškeré potřebné dokumenty k zahájení stavby máme již připraveny. Předpokládám, že bezpečně by se cyklisté a chodci v těchto místech mohli pohybovat již na podzim letošního roku a to díky nově vybudovanému mimoúrovňovému křížení dvou velmi frekventovaných tras," dodal Birke.

Navrhovaný úsek cyklostezky je součástí cyklotrasy č. 22 Adršpašské skály – Olešnice v Orlických horách. Stávající obousměrná cyklostezka křižuje silnici I/33 (E 67) úrovňově.

Cílem je zajištění bezpečnosti

Smyslem umístění navrhované cyklostezky je zajištění maximální bezpečnosti cyklistů a chodců v kolizním místě křížení cyklostezky se silnicí, a to mimoúrovňově. Silnice I/33 (E 67) je významnou a velmi frekventovanou mezinárodní dopravní tepnou, jíž využívá zejména mezinárodní kamionová přeprava.

Intenzita dopravy je dle údajů ze Sčítání dopravy z roku 2010 v předmětném místě 5 286 vozidel za 24 hodin (z toho 1 743 těžkých motorových vozidel).
Intenzita cyklistů v předmětném místě je dle stejného zdroje 193 cyklistů za den.

Výstavbou cyklostezky pod Slánským mostem dojde k odstranění velmi nebezpečného úseku na stávající cyklostezce.

Cyklostezka je využívána denně

Cyklostezku denně využívají děti a mládež dojíždějící do základních a středních škol v Náchodě a lidé dojíždějící do zaměstnání. Cyklostezka je také hojně využívána při aktivním trávení volného času – jízda na kole, in-line bruslení, procházky.  (red, na)