Přeložka má vést směrem od Spů k železniční trati a podél ní až k mostu u někdejšího Stavostroje, tam má projít po pozemcích mezi městem a Vrchovinami, ty má obejít a napojit se na stávající silniční tah na Náchod. Podle některých obyvatel z oblasti poblíž této trasy jim přeložka ztíží bydlení. Bojí se hluku a zplodin. Proto přeložku nechtějí. Požadují buď obchvat, nebo i nic, jak od některých zaznělo.

„Celou ulici od viaduktu až ke stadionu jsem si prošla a žije tam 99 lidí včetně dětí. A Budín, to je 20 lidí. Myslíte, že to je malé číslo?" tázala s jedna z obyvatelek Dana Vanická, které má nová silnice vést nedaleko od domu.

Architekt Ivan Kaplan, který na územním plánu pracoval, uvedl, že trasa přeložky je naplánována ve sto metrů širokém koridoru a v něm mohou být protihluková a další opatření. „Ten koridor je na to, aby se ty věci vyřešily. My neřešíme technické věci, jestli dostanete třetí okna nebo nevím, tam ty věci prostě budou muset být řešeny, jinak to neprojde stavebním povolením ani územním řízením. Je to 99 lidí, ale je tady asi devět, deset tisíc jiných obyvatel, kteří od toho budou ušetřeni," argumentoval Kaplan.

Dodal: „Není to taková tragédie, jak to tady líčíte. Je tam stometrový koridor, ve kterém je dostatek prostoru na řešení případných negativ. 90 procent trasy jde v polích, 500 metrů jde skrz zástavbu, z toho 400 jsou fabriky a nádraží," uváděl architekt, načež se ozývaly nesouhlasné hlasy těch, kteří poblíž bydlí. Kaplan jim sdělil, že si nyní musí hlídat podmínky v územním řízení na samotnou přeložku.

Dana Vanická se proto následně architekta ptala, jestli by na jejím místě chtěl bydlet. Odpověděl: „Taková věc je tam plánována dlouhou dobu. To je jakoby váš osud. Obejití obchvatem okolo celého města je nesplnitelné, je to odklad o desítky let. Tento jakoby řez, který se týká jednotlivých domů, je ošetřitelný v pásmu sto metrů. Tam mohou být nějaké zábrany a bojujte za jejich typ, aby ochrana byla inteligentní a účinná," dodal.

Plán bez přeložky vlastně nejde

Během jednání také vysvětloval, že s přeložkou počítá nadřazená územní dokumentace kraje a nejde ji proto jen tak vypustit. To by se musel změnit tento „územní plán" kraje. „Nedodržet zásady územního rozvoje, to je jako nedodržet zákon. Vy nás nutíte řešit něco, co nejde. Bez přeložky to nejde odevzdat," řekl architekt. Připomněl, že s přeložkou se počítá už řadu let, spíše desetiletí. Už dřívější městská zastupitelstva toto řešení schvalovala.

Jeden z obyvatel Milan Semerád prohlásil, že jeho argumenty jsou mimo. „Je hezký si přihřát polívčičku na starým projektu, se kterým nikdo nemusí nic dělat. Aby se řešil současný stav, tak se to neřeší a bylo by to pro městský úřad velká práce," lamentoval.

Architekt Kaplan se jal opět vysvětlovat, že s přeložkou počítá i nadřazený dokument schválený krajem: „Nic jsme neoprášili, zvolili jsme jedinou možnou strategii v této chvíli." Adam Balcar z odboru výstavby a regionálního rozvoje městského úřadu k tomu ještě řekl: „Územní plán musí být v souladu s nadřazenými dokumenty. To znamená, že v plánu musí být to, co je nadřazeno, a to jsou územní zásady rozvoje Královéhradeckého kraje, v nich je zanesen koridor přeložky. Z těchto zásad vyplývá pro územní plán Nového Města přeložku v našem uzemním plánu mít."

Jednání se zúčastnil také Zdeněk Kos, zástupce Ředitelství silnic a dálnic, které s přeložkou počítá a stavělo by ji, neboť se jedná o státní silnici první třídy. Podle něj se má dopravní situace města přeložkou vyřešit, ne zhoršit. „Je to přeložka silnice, která nemá za účel někomu škodit. Je to přeložka, která má městu odlehčit a obavy z toho, že někdo bude mít nadměrný hluk, jsou liché. Všechny projekty, které jsou, jsou v souladu s hygienickými a dalšími předpisy, aby dopady na zdraví v žádném případě nepřekračovaly limity, které jsou normami povoleny," řekl Kos.

Mladý muž z Vrchovin odvětil: „Přesouváte problém z jedné ulice do druhé."

Zastupitel Jiří Hladík zdůraznil, že přeložka je řešením, které je na dohled. „Toto řešení výrazně uleví většině obyvatel Krčína. Samozřejmě v Krčíně jsou lokality, kde s tím souhlasit nebudou, ale mám za sebou řadu lidí, kteří jsou citelně postižení dopravou. Ta probíhá po silnici třetí třídy od Spů přes Dobruškou ulici a ulici 1. máje a Náchodskou ulicí dál," zdůraznil Hladík. Připomněl, že přeložka dopravu směřuje tam, kde je sice také zástavba, ale na rozdíl od současného stavu je zasaženo minimum domů a cesta by vedla podél železniční trati.

Jiří Hladík dále vysvětloval, že v územním plánu se počítá s dalším směřováním dopravy, a to i s řešením průjezdu na Jaroměř, což někteří odpůrci přeložky požadují řešit právě obchvatem. Pro budoucnost je plánována nová cesta od mostu u průmyslové zóny směrem ke konci města u lesa Luštince. Další dopravu z Krčína, tentokrát z Černčické ulice, má odvést nová silnice, která by směrem od Hradce Králové vedla podél železniční trati a cihelny a napojila se pak před městem na novou přeložku. „Část Krčína tímto řešením jen získá," řekl Hladík s tím, že vystoupil proto, aby nevznikal dojem, že většina lidí je proti přeložce. Podle něj si hodně velká část lidí přeložku přeje.

Muž varoval před řešením u soudů

Trasu přeložky a přípravu územního plánu napadl jeden z obyvatel Jiří Šrámek. Podle něj se trasa v návrhu územního plánu města vychyluje od nadřazené plánovací dokumentace o 50 metrů. Tvrdil také, že vysoce postavení úředníci dodali do odvolacího řízení územní plán zfalšovaný po přezkumu správním soudem. „Objeví se to v mých námitkách proti územnímu plánu," varoval. Podle něj není problém obrátit se na krajský soud. Starosta Petr Hable mu odpověděl: „Myslím, že jeden soud už posuzoval naši práci a dal zapravdu městu."

Jiří Šrámek také popisoval, že v trase přeložky má 20 hektarů zemědělských a lesních pozemků, které mu silnice přeřízne. Tím podle něj dojde ke znemožnění jeho podnikání. „Nikdo se nezajímá, jak se dostanu na pole," uvedl s tím, že situaci zohlední v námitkách proti návrhu územního plánu. Dodal také, že podal trestní oznámení na návrh územního plánu. „Byly na mně spáchány trestné činy a vyšetřování pokračuje..," uvedl s tvrzením, že se na něj praktikují padesátá léta.

Místostarostka Bronislava Malijovská odvětila, že jednu žalobu už podal ke správnímu soudu v Brně a ten dal zapravdu Novému Městu a územní plán zůstal platný. Starosta Petr Hable rozhořčeně dodal: „Je vidět, že padesátá léta nepamatuje. Kdyby byla padesátá léta, tak tady nesedíme, o ničem se nediskutuje a vy nemáte nárok podávat jakoukoliv žalobu a námitku. Tak nesrovnávejte dnešní proces s padesátými lety. Já mohu říct, že moje rodina je zažila a to je v každém případě nesrovnatelné."