Řeči se vedou a voda plyne. Strategie rozvoje silniční sítě, kterou představilo ministerstvo dopravy, zcela převrací naruby dosavadní proklamace ministra Víta Bárty.

Ten ještě na podzim v Hradci Králové tvrdil, že stavba obchvatů měst je pro něj na prvním místě. Teď je vše jinak.

V koncepci do roku 2025 zcela chybí obchvat Náchoda, za který bojují obyvatelé města častými blokádami zdejšího ucpaného průtahu. Tranzit do Polska sice odsud odvede dostavba D11 přes Trutnov, té se však nedočkáme dříve jak v roce 2021. A to ještě před měsícem ministerstvo naznačovalo, že pokračování D11 se odkládá na neurčito.

V nejbližších letech se počítá alespoň s obchvatem Chrudimě, v plné délce by měl být hotov v roce 2014. O dva roky později by měli řidiči jezdit po novém obchvatu Nové Paky, už za dva roky také po přestavěném průtahu Pardubicemi kolem nádraží a Parama.

Ale to je ze slibovaných obchvatů bohužel vše.

Soudě už podle přiložené mapy se zdá, že ještě nedávno progresivní Bárta obrátil a začal opisovat od svých předchůdců: Přednost před obchvaty budou mít dlouhé úseky dálnic. Vedle zmíněné D11, která by měla být do Hradce hotová do tří a k Jaroměři do pěti let, se to týká především pokračování R35 z Opatovic nad Labem na Moravu. Její první úsek k Ostrovu u Vysokého Mýta má být hotov v roce 2017.

Ale počkejme si. Jsou to zatím opět jen čáry na mapě, které jsou Východočechům předhazovány bez naplnění už několik desetiletí. Ostatně – stále se ani neví, z čeho se tyto dálnice zaplatí.

Strategie ministerstva dopravy,