VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Přijďte si prohlédnout mašinky do Jaroměře

Jaroměř /ZA KRÁSAMI REGIONU/ - Historie železnice v Královéhradeckém kraji je hodně letitá. Již na podzim roku 1857 začaly jezdit vlaky s vagóny tažené parními lokomotivami z Pardubic do Hradce Králové až do tehdejšího Josefova (dnes Jaroměře).

13.6.2012
SDÍLEJ:

Muzejní vlak.Foto: Archiv

Železnice pokračovala od roku 1859 do Liberce a z Josefova byla postavena odbočka k uhelným dolům v Malých Svatoňovicích. V Jaroměři byla postavena pro údržbu lokomotiv a vozů výtopna. Ta se do dnešní doby bohužel nezachovala, ale v letech 1898-1900 byla postavena nová větší výtopna i s točnou. Tato měla již štěstí v tom, že se dochovala do dnešní doby a má i odpovídající využití. Poslední parní lokomotivy zde byly v pravidelném provozu ještě v roce 1981.

Od roku 1990 zde našli pro své aktivity zázemí členové občanského sdružení Společnost železniční výtopna Jaroměř.

Výtopna

Od roku 1994 je zde s podporou města Jaroměře otevřena expozice železničního muzea. Naše expozice se snaží představit návštěvníkům období, kdy železnici vládla pára.

S pomocí partnerů muzea Železničním muzeem NTM jsou zde vystaveny lokomotivy 404.003 z ozubnicové železnice Tanvald-Kořenov či velký čtyřkolák 434.0170 se sdruženým parním strojem.

Mezi unikáty evropského formátu patří parní lokomotiva Kafemlejnek 310.006 z roku 1879 a snad dojde v nejbližší době k dokončení opravy parní lokomotivy z roku 1873.

Tato lokomotiva byla v době svého vzniku i pojmenována po významném purkmistrovi města Vídeň-Conrad Vorlauf. Expozice je doplněna o železniční osobní a nákladní vozy a další reálie, ze světa železnice. Pro děti je k dispozici i modelové kolejiště.

Železniční muzeum je otevřeno od května do konce září. Pro objednané skupiny je přístupno celý rok.

Muzejní vlaky

Oblíbeným cílem turistů jsou jízdy tzv. muzejních vlaků. Naším cílem je opravovat lokomotivy a vozy tak, aby byly plně provozuschopné a mohly dělat radost malým i velkým cestovatelům.

Proto se můžete vždy první sobotu v měsíci svézt vlakem, v jehož čele je kouřící a pískající parní lokomotiva. Pro pohodlí cestujících je ve vlaku zařazen vůz s prodejem drobného občerstvení a suvenýrů. Pro větší pohodlí cestujících ve služebním voze přepravujeme kočárky a kola.

V současné době jsou muzejní vlaky provozovány s parní lokomotivou Velký Bejček 423.0145, která byla také v Jaroměři opravena. Mašinka byla vyrobena v roce 1937 v Praze a je to tedy věru již babička. Takže věřme, že nám v provozu ještě nějakou dobu pomůže.

Aby mohla lokomotiva na trať, musí se také vzorně udržovat a než vyjede, musí se 12 hodin roztápět. Za celý den najezdí přibližně 160 km, spálí 2 tuny černého uhlí a spotřebuje cca 20 kubíků vody.

Budeme rádi, pokud oceníte naše úsilí a přijedete se svézt.

Nové exponáty železničního muzea

V roce 2011 byly do železničního muzea v Jaroměři přepraveny pozůstatky rychlíkových lokomotiv ČSD z roku 1923. Lokomotivy měly označení 365.024 a 365.025 a dosahovaly rychlosti 90km/h. Za jeden den ujely například trasu z Prahy do Bratislavy a zpět.

Na začátku roku 2012 věnovalo město Jaroměř naší expozici unikátní parní stroj z čerpací stanice vody, která byla u soutoku řek Metuje a Labe.

Věříme, že se pro parní stroj najde dost prostoru, aby mohl být vystaven a představen veřejnosti.

Těšíme se na vaši návštěvu.

Bohuslav Škoda, Společnost
železniční výtopna Jaroměř

Autor: Redakce

13.6.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační snímek.

Při nehodě dodávky zahynul mladý muž

PO POSTUPU České Skalice (v zeleném) budou patřit do okruhu letošních postupových favoritů hráči Velké Jesenice (v modrém).

Hronov má opět postupové choutky

AUTOMIX.CZ

Vybíráme ojeté SUV do 300 tisíc. Jaké koupit? A jakým se radši vyhnout?

Sportovně užitková vozidla vládnou světu a to nejen mezi novými auty, ale jejich obliba výrazně roste i mezi ojetinami. Pojďme se tedy podívat na to, jaké možnosti máte, když si chcete pořídit ojeté SUV s relativně omezeným rozpočtem. Probereme si SUV do 300 tisíc a koukneme na pět kusů, které za to stojí. A také na pět, jimž byste se měli vyhnout.

Více cyklistů je pro stát přínosnější než množství politiků

Náchodsko - Zemička, která se dá projet za tři dny na kole, nepotřebuje tolik politiků, kteří ji „spravují“. Tato myšlenka, která by určitě našla nemalé množství zastánců, se stala mottem cyklistického výletu napříč Čechami ze severu na jih.

Automatická převodovka řidiče vytrestala, málem utopil auto v Rozkoši

Česká Skalice - Jen malý kousek od nedobrovolného koupání se včera dopoledne kolem půl desáté (čtvrtek 17. 8.) ocitl řidič osobního automobilu, který sjel téměř do přivaděče přehradní nádrže Rozkoš.

Žiláka pohltilo MTB enduro

Teplice nad Metují - MTB enduro je raketově šířící se odnož závodů na horském kole, v němž se snoubí všechny krásy jízdy na biku s tím rozdílem, že v závodě jde o měřené (erzety) a neměřené (transfery) úseky.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení