VYBRAT REGION
Zavřít mapu

ROZHOVOR s ředitelem dopravního inspektorátu Náchod

Náchod - Na dotazy čtenářů odpovídal v online rozhovoru na internetových stránkách Náchodského deníku ředitel Dopravního inspektorátu Náchod Miroslav Prouza.

14.5.2008
SDÍLEJ:

Ředitel Dopravního inspektorátu Náchod Miroslav Prouza (uprostřed).Foto: DENÍK/Jiří Špreňar

Kdy odhadujete, že se začne s výstavbou obchvatu Náchoda?

Podle mého odhadu cca. v roce 2010.


Jak často měříte rychlost motorových vozidel a s jakým výsledkem?

Zpravidla měříme 2x denně v různých místech okr. Náchod. Výsledek je různý, z ohledem na celkovou momentální situaci v sil. provozu.


Kde jsou na Náchodsku nejnebezpečnější místa s častým výskytem karambolů?

Na okr. Náchod je silnice I/33 vedoucí od Jaroměř na Náchod s největším počtem dopravních nehod, neboť jde o jednu z nejzatíženějších komunikací v rámci ČR. Na druhém místě je silnice II/303 vedoucí z Náchoda na Broumov. Z hlediska měst je na prvním v počtu šetřených DN, Náchod, poté Jaroměř a Česká Skalice.


Mohl byste ze své praxe uvést nějakou kuriózní nehodu?

Pro nás jsou kuriozními ty nehody, kde např. dojde k silnému poškození vozidla (rozpůlená vozidla, vozidla na střeše, boční nárazy do pevných překážek, apod) a u řidičů včetně posádky nedojde ke zranění, ačkoliv je při příjedu na místo DN zřejmý předpoklad závažného následku.


Osvědčil se bodový systém?

Celkově lze asi říci, že po účinnosti novely č. 411/2005 Sb., se obecně zklidnila doprava. Nejmarkantnější toto bylo znát, ihned po účinnosti, t.j. od 1.7.2006 po dobu cca. 3. měsíců. I v současné době lze říci, že při měření rychlostí se řidiči dopouštějí méně přestupků než v minulosti. Jinak jen pro informaci, Policie ČR není "správcem" tzv. bodového systému.


Zajímalo by mě, do jaké míry jsou policisté, kteří měří rychlost v obci, tolerantní pro její překročení? Slyšel jsem, že do 10% to berou (tj. že v místě kde je povolena max. 50/km v hod. není 55km rychlost průšvih. je to pravda? A ještě bych chtěl vědět, jak je to s měření rychlosti třeba na Pražské ve večerních a nočních hodinách, kdy po ní spousta aut (zejména s polskou SPZ lítá hodně nad limit.

U měření rychlosti vozidel, pomocí měřícího zařízení se využívá tolerance tachometru a samotného měřícího zařízení. Toto je dle metodiky nadřízených složek. U měření rychlostí, kde je nižší rychlost připočítáváme toleranci až 15%. Od ledna 2008 máme ve výbavě nový radar, který využíváme právě na této komunikaci v Náchodě.

Je náchodský obchvat za současné situace vůbec reálný a co by se muselo změnit, aby se v dohledné době začal budovat. Míním tím jak stránku ekonomickou, tak i politickou (např. místostarosta Rohulán má údajně chatu v místech, kudy má obchvat vést).

Byl jsem osobně na několika jednání ohledně obchvatu Náchoda. Byla zpracována EIA a v současné době probíhá, podle mých informací, územní řízení. Dle vyjádření ŘSD (Ředitelství silnic a dálnic) jde o jednu z nejsložitějších staveb v rámci České republiky z hlediska technického i stavebního, protože stavba prochází členitým terénem. Tomuto samozřejmě budou odpovídat i náklady na tuto stavbu.

Existuje nějaká možnost represe proti řidičovi, který je policejní hlídkou opakovaně přistižen za volantem a přitom nevlastní řidičské oprávnění. Má policie třeba možnost zabavit mu vůz nebo je prakticky bezbranná?

Existuje institut tzv. propadnutí věci podle trestního zákona. Lze toto využít u pachatele, který opakovaně užívá věc ke spáchání tr. činu, apod. Je pravdou, že jsou zde specifické podmínky. Jedna z nejdůležitějších je, že pachatel je majitelem věci což je někdy u vozidel, která nejsou řádně převedena v evidenci mot. vozidel problematické. Podobný institit existuje i ve správním řízení respektive přestupkovém zákoně, kde nesmí být hodnota věci-mot. vozidla v nápadném nepoměru ke spáchanému přestupku. Chceme těchto obou institutů využívat ve spolupráci se soudem i správními orgány.


Kolik dopravních nehod skončilo na Náchodsku za poslední rok smrtí?

V loňském roce šetřil Dopravní inspektorát v Náchodě celkem 5 DN s následkem smrti. Což je o dvě smrtelné nehody méně oproti roku 2006. Od ledna 2008 k dnešnímu dni šetříme celkem 3 dopravní nehody s následkem smrti.


Jaký je současný vývoj nehodovosti v náchodském okrese v porovnání s minulými lety?

Oproti minulým létům je nehodovost na okr. Náchod relativně nižší. K 30.4.2008 šetřil Dopravní inspektorát v Náchodě celkem 356 DN. Ve stejném období roku 2007 to bylo 436 DN a v roce 2006 dokonce 543 DN. Jak vidíte sám, vývoj je příznivější, ale u těchto nehod jsou v letošním roce těžší následky.

Rozhovor v neupravené verzi su můžete přečíst ZDE
14.5.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

V čele TIP ligy Náchodska je Jaroslav Valchař

Křišťálová Lupa 2017

Nominujte Deník v anketě Křišťálová Lupa 2017!

Pády z kola bolí i na cyklostezce, policisté řešili už několik střetů

Náchodsko - Ve všech lokalitách přibývají nové a nové kilometry pohodlných a bezpečných cyklostezek. Ovšem zvýšené bezpečí pro jezdce na bicyklech i na kolečkových bruslích není absolutní. Cyklistům sice na jim vyhrazené stezce nehrozí srážky s motorovými vozidly, ale povinnosti být ohleduplní vůči sobě i jiným uživatelům stezek je samozřejmě niko nezbavil.

Vysněné dětské postele

Dětský pokoj potřebuje pořádnou postel. Ale obyčejné postele jsou plné nesplněných dětských snů. Zkuste splnit nějaké ty sny i vysněnou postelí.

Dorost si prožil poločas hrůzy

Náchod - Vstup do nového ročníku fotbalové České ligy staršího dorostu se náchodským svěřencům trenéra Zdeňka Samka nepovedl.

Lékaři: Lidé podceňují očkování proti klíšťové encefalitidě

Královéhradecko - Nebezpečnou chorobou, která napadá nervový systém člověka a může vést k úplnému ochrnutí, loni v kraji onemocnělo 19 lidí. Rok předtím to podle údajů královéhradecké Krajské hygienické stanice bylo sedm případů a v roce 2014 se klíšťovou encefalitidou nakazili jen čtyři lidé.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení