„Z evropských závodů jsme letos dovezli celkem pět pohárů. Tři zlaté a dva bronzové. Máme obrovskou radost a brousíme si zuby na další,“ říká první navigátor Václav Svoboda. „Zase se budeme snažit dát do toho maximum a důstojně se poprat s konkurencí,“ dodává řidič František Svoboda.

Co Vás čeká v sezóně 2011?
František: V nové sezóně plánujeme celkem pět velkých závodů. Stavíme proto nový vůz, který splňuje homologaci FIA. Cílem je postavit se na start dálkových rallye a poměřit síly se světovou špičkou.

Co to bude za truck a v čem bude lepší než ten předchozí?
František: Typově zůstáváme věrni Tatře 815 4x4. Ta nově postavená bude mít ale lepší motor, který je o dost silnější. Vůz bude pohánět dvanáct válců o objemu 19,5 litru. Stoupnout by měl i výkon a překročit osm set koní. Na delších rovinkách jsme zatím dost zaostávali za naší konkurencí. To se teď změní.
Václav: Hodně vylepšený bude i podvozek. Pérování už nebude mechanické, ale vzduchové. To dá autu o výrazně lepší jízdní vlastnosti. S koncepcí nám pomáhá i kopřivnická Tatra. Bez ní bychom neměli šanci tak dobrý truck postavit. Za pomoc jí patří velký dík.

Jak si auto poradí s těžkými terény?
Václav: V první řadě bude lehčí. Jeho prostupnost terénem, jako jsou třeba bažiny, nebo bláto, se tak určitě vylepší. Nový systém pérování umožní i rychlou jízdu po nerovných tratích. Auto je tak překoná plynuleji, a tím se sníží přetížení jezdců v kabině. Samozřejmě se i zvýší celková rychlost jízdy.

Máte za sebou těžkou havárii z roku 2008. Co se tehdy stalo?
František: To bylo na Rallye Baja Saxonia v Německu. Na trati bylo plno skoků, a my měli podhuštěno. Na kolech bezdušové pneumatiky. A při jednom z těch skoků šlo kolo na doraz a svlíklo se. To vše při 125 kilometrové rychlosti. Auto pak takzvaně „klopejtlo“…, a my letěli na bok.
Václav: Po boku jsme pak jeli asi 90 metrů a pak se překlopili na střechu. A po ní klouzali dál, jako v zimě na bobu…

Jak to dopadlo?
František: Václav měl zlomené čtyři prsty z pěti. To proto, že se mu skřípli mezi bezpečnostní rám a kabinu. A já zlomenou ruku. Při tom převracení se totiž roztočil volant a mezi jeho příčky mi ruka zapadla. Volant mi ji pak přerazil natřikrát. Doteď mám v ruce dvanáct šroubů a dvě titanové destičky. No a z auta mě museli vyřezat. I na bezpečnostní rám to totiž byla taková rána, že nešlo vylézt ven. Tak moc byla kabina zmačkaná.

Jak řeší vaši bezpečnost právě chystaný vůz?
František: Ta nehoda nám dala velkou školu. U nového trucku jsou úplně jinak řešené bezpečnostní rámy a taky další bezpečnostní prvky. Pro nás, jako pro posádku, je teď bezpečnost na prvním místě.
Martin Kalous (druhý navigátor): Řekli jsme si, že první co potřebujeme, je kvalitní bezpečnostní rám. Přidány byly další příčníky, a to jak k řidiči, tak ke spolujezdci. I navigátor, sedící uprostřed, má víc ochrany nad hlavou. Kvalitnější jsou sedačky a taky bezpečnostní pásy. Součástí opatření je i centrální hasící systém. To pro případ havárie podobné té v Německu. Výbavu doplní nehořlavé kombinézy, a to včetně spodního prádla, které je už samozřejmostí.

Kdy by měl nový vůz poprvé závodit?
Václav: 22. dubna se chystáme do Německa na Rallye Baja Saxonia. Tam by mělo mít nové auto premiéru. No a 9. července bychom měli startovat i v Rusku na Rallye Silky Way, což má být nejtěžší závod sezóny. Závodit budou pravidelní účastníci dakarské rallye, včetně továrního týmu Kamaz. Chybět nebude DAF ani Mercedes. Měla by se sejít světová špička.

Auto, se kterým jste letos sbírali jeden pohár za druhým, ale snad nemíří do důchodu? Nebo ano?
Rozhodně ne! Pojede 26. června na Rallye Dresden – Breslau. Bude to skutečně těžký závod. V extrémním terénu, včetně močálů. A právě tenhle vůz vyhovuje tamnímu charakteru tratí. Vybaven bude navijákem a speciální sadou pneumatik, které nasadíme podle charakteru tratí. Sebou povezeme i výjezdové plechy nutné pro vyprošťování. Náročného závodu se přitom neúčastníme prvně, jedeme už popáté. V roce 2010 jsme si odvezli bronzový pohár. Teď by nás mělo čekat okolo třiceti soupeřů, celý závod jede okolo tří set účastníků.

Na příští sezónu chystáte i nový doprovodný vůz. Jak bude vypadat?
To auto už existuje. Je to Tatra na tříosém podvozku. Hlavní změny čekají kabinu, kterou upravíme tak, aby byla šestimístná. K tomu bude náležet i velká skříňová nástavba, která bude sedmimetrová. Dvě třetiny prostoru jsou určený pro sklad nářadí, svářečku, generátor a taky náhradní díly. Ve zbývající jedné třetině bude i prostor pro posádku. Budou tam i čtyři místa na spaní. A nakonec i kuchyňská linka a sprchový kout. Prostě dobré zázemí pro posádku, která potřebuje taky dobře spát a jíst.

(Jiří Máslo)