O stavbě silničního obchvatu okresního města se hovoří již řadu roků. Dosud však jeho stavba nebyla zahájena. Hlasy optimistů, že bude dokončen v roce 2010 tak vzaly brzy za své. Dosud totiž nebyl ještě vypracovám projekt a problémy s největší pravděpodobností nastanou při výkupu pozemků v okolí města. Do obchvatu jsou totiž „vtaženy“ ještě obce Vysokov, Kramolna a Radechová. Stejně jako mají stavby podobného typu své oddané příznivce, tak se kolem stavby šikují řady četných odpůrců. Něco se však dělat musí. Je už otřepaným evergreenem, že páteřní Pražskou ulicí, která protíná Náchod a proudí po ní doprava od Hradce Králové do Polska a zpět, projede denně více než dvacet tisíc automobilů včetně kamionů. Tato „magistrála“ je také zdrojem největšího hluku, otřesů a koncentrace výfukových plynů v celém městě. Město se starostou Oldřichem Čtvrtečkou je příznivcem stavby obchvatu, která by podle názoru vedení radnice by významným způsobem odlehčila nynější nadměrné dopravě. Odpůrci naopak zastávají jinou variantu, a to je odklon dopravy po uvažované dálnici, která má vést od Hradce Králové a Jaroměře ve směru na Královec na polské hranici. Obecně lze říci, že občanům města už je skoro jedno, která z variant bude vhodnější. „Denně chodím do práce přes Pražskou ulici. Musím říct, že je to skutečně nevšední zážitek. Přejít přes tuto komunikaci někdy bývá oříšek. Je mí už jedno, zda bude stát obchvat či dálnice. Jediné, co mě zajímá, aby už konečně tato katastrofální doprava přestala zatěžovat nás obyvatele města,“ řekl nám Petr Švorčík, občan Náchoda.
Zatímco v Náchodě se ještě obchvat stavět nezačal, v České Skalici je už několik let téměř hotov. Bohužel, majetkové vyrovnání mezi vlastníkem sběrných surovin, které stojí v trase obchvatu a brání jeho dokončení, a investorem – Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) ještě neproběhlo a zdá se, že nebude úspěšné ani v brzké budoucnosti. Právní zástupce majitelů sběrny totiž před nedávnem vypracoval nový znalecký posudek na nemovitosti sběrny včetně finanční náhrady, která je asi 60 milionů korun. Tak velkou částku však nechce ŘSD akceptovat. Je tedy zřejmé, že se tato nekonečná kauza, na níž doplácejí občané města, a to hlavně ti, kteří žijí v dopravně přetížené ulici T. G. M., jen tak brzy neskončí a potáhne se dál.
Ne příliš radostná je nyní dopravní situace v Hronově. Dopravu si zvláště „vychutnávají“ obyvatelé, kteří bydlí nebo procházejí úzkou ulici do náměstí. Podle našich informací, je však stavba silničního obchvatu tohoto města na spadnutí.