Zapojení se do tohoto společenství bude totiž obecně znamenat, že pěšky budou moci lidé přecházet státní hranici v kteroukoliv denní či noční dobu a na jakémkoliv místě.
Dvě trasy povolili
Machov se ale potýká s problémem, že v jeho oblasti se na polském území rozprostírá i Národní park Stolové hory, kde je pohyb osob možný pouze po značených turistických trasách či cyklostezkách. Machovští proto nyní usilují, aby z jejich strany bylo možno pokračovat na území parku po co nejvíce značených cestách. V současné době je totiž možno v tomto prostoru využít jen přechody v Machovské Lhotě a na Machovském kříži.
„Kvůli průchodnosti hranice v této oblasti proběhlo již jednání s Poláky. Navrhli jsme jim čtyři další trasy. V oblasti Boru je to stezka z Bukoviny do osady Bukowina Kłodzka. Dále pak také historická a podle mého názoru pro turisty úplně nejzajímavější trasa po kamenných schodech do Bledných skal,“ informoval nás starosta městyse Machov Jiří Krtička. Doplnil, že na tyto dvě nové cesty je již od Poláků dán písemný souhlas.
Přechod pro auta?
Machovští dále předložili Polsku návrh na stezku v oblasti Řeřišného od „kamenného mostu“ po staré kamenné hraniční cestě, kudy kdysi chodívalo procesí do Vambeřic. „Poláci tuto stezku pro příští rok do značení turistických tras nezaplánovali, ale bude se o všem ještě jednat. Je určitě velká naděje, že se ji nakonec podaří obnovit,“ uvedl Krtička. Podle jeho dalších slov je naopak problém s cestou tak zvaným Pieklem od „kamenného mostu“ v Řeřišném na Pasterkov, jelikož je zde stanoven nejvyšší stupeň ochrany přírody a mohlo by dojít k narušení ekosystému.
Vstup do Schengenského prostoru se samozřejmě dotkne i překračování hranice automobilem. Vozem budou moci lidé přejíždět na oficiálních hraničních přechodech, z nichž ale zmizí kontroly a mechanické zábrany. „Polská strana má enormní zájem opravit asfaltovou silnici z Karlowa do Ostre Góry (Nouzína) a dotáhnout ji až k hraniční závoře v Machovské Lhotě. Cesta by tak mohla být v budoucnu průjezdná,“ prozradil Jiří Krtička. Dodal, že pokud k tomuto kroku dojde, bude Machov prosazovat, aby místo bylo průjezdné maximálně pro osobní auta. Určitě totiž není zájem o to, aby tudy jezdily i velké náklaďáky.