Věra Kašíková. VĚRA KAŠÍKOVÁ,
ředitelka Domova důchodců v Polici nad Metují
Vzdělání je podle mého názoru v lidském životě je velice důležité. Provází nás vlastně celým životem. Každý člověk má dané do vínku své hranice a jenom svým přičiněním se může dostat na určitou úroveň.

Myslím si, že vzdělání by mělo být dostupné všem. Platba je již určitým omezením, protože ne každý má finanční prostředky na zaplacení studia.

Ludmila Pohanková. LUDMILA POHANKOVÁ,
Ředitelka Střediska volného času Déčko Náchod
Protože v dnešní společnosti má hodnotu jen to, za co musíme něco zaplatit, jsem osobně pro to, aby se za vzdělání platilo. Dokonce si myslím, že by se rodiče měli mírně podílet i na nákladech základního a střední vzdělání dítěte, nejen vysokoškolského, protože by se pak mnohem více zajímali o školní výsledky potomků a o to, jak škola funguje. A dítě by se tím pádem zajímalo také a stalo by se odpovědnějším za svoji budoucnost.

Je samozřejmostí, že zpoplatnění školství by musel provázet dobře promyšlený systém sociálních a prospěchových stipendií, aby se nestalo, že dítě z ekonomicky slabší rodiny na svoje studia nedosáhne. Myslím, že je reálné takový systém vymyslet a zavézt, protože jsou jistě příklady zemí, kde to dobře funguje.

Poznala jsem celkem důkladně školství v rozvojové Africe. Problémem tam je nedostatek škol a učitelů, ale i velmi chudé rodiny často vydávají na vzdělání dětí větší peníze, než za jídlo, protože vědí, že jen vzdělaný člověk sežene práci a má naději se vymanit z chudoby. A Indové mají v žebříčku významnosti učitele hned za Bohem a až potom jsou rodiče. To je obraz toho, jak si váží vzdělání. Je to hodnota, kterou nám nikdo nemůže vzít, připravit se o ní můžeme jen my sami.

Myslím, že rozumná míra zpoplatnění studií by prospěla nejen kreditu školství, ale české společnosti celkově.

Daniel Denygr.DANIEL DENYGR,
ředitel o.p.s. Branka, Náchod
Platby za vzdělání jsou kategoricky špatně. Vzdělanost je něco, co nelze zpoplatňovat. Stát musí mít zájem o vzdělané občany od základního stupně až po vysokoškolský. Můžeme se bavit o školném ve speciálních soukromých školách, které nabízejí specificky zaměřené odbory, ale nikoliv ve státním systému vzdělání.

Nemůžeme limitovat budoucí studenty a rodiče úvahami, zda budou mít na studium finanční prostředky. To je stoprocentně krok dozadu. Nejsem proti poplatkům ve zdravotnictví za pobyt v nemocnici a podobně, ale v případě vzdělání je můj názor jednoznačný.

Ondřej Daněk.ONDŘEJ DANĚK,
správce zámku v Novém Městě nad Metují
Myslím si, že obecně je vzdělání důležitou součástí života každého člověka, protože se každý z nás svým způsobem učí novým věcem celý život. Vzdělávání ve školách je pak důležitější v tom, že by žákům nebo studentům mělo být předáno kvalitní vzdělání v podobě důležitých a upotřebitelných informací jednak pro všeobecný přehled v životě,jednak pro jejich profesní život.

I já, přesto, že už nejsem student, se ve svém zaměstnání vzdělávám dnes a denně. A potvrzuje se mi tak, jak je důležité mít jako základ kvalitní vzdělání, ke kterému pak v zaměstnání přibude tolik také potřebná praktická část. Protože teorie bez praxe nefunguje.

V otázce platit či neplatit za vzdělání mám ten názor, že vědomosti by měli být státní školou předávány úplně zdarma. Naopak, základní a nezbytné pomůcky ke studiu jako jsou například učebnice, skripta, sešity a další, by si měl každý žák nebo student hradit zcela sám.