Je holou pravdou, že CD nosičům definitivně odzvonilo, a že když dnes ještě někdo vlastní CD mechaniku, je to zpravidla ve starším autě. V současnosti už třeba počítač s mechanikou na optické disky téměř nekoupíte, jenže auto má zpravidla mnohem delší životnost než počítač, a tak se v něm těchto „reminiscencí staré éry“ nachází více.

Koneckonců nahlédnete-li do staršího vozu luxusní třídy, můžete objevit i úsměvné bizáry jako palubní telefony, měniče na kazety nebo třeba vestavěné navigace. Ne, počkat… vestavěné navigace jsou pořád aktuální. Ale proč vlastně?

Vestavěné navigace za přípatek

Ještě i dnes nalezneme v cenících nových aut příplatky – a mnohdy velmi tučné – za integrovanou navigaci. Ta je většinou součástí vyšších verzí dotykového infotainmentu a tvoří nezanedbatelnou složku jeho ceny. A když máte kliku, dostanete dokonce i nějaký ten rok aktualizace mapových podkladů zadarmo!

Navigace v autě je samozřejmě super, ale s ohledem na současné možnosti vyvstává otázka nakolik je vlastně nutné, aby byla součástí auta. Každý z nás má dnes v kapse chytrý telefon a v něm minimálně jednu mapovou aplikaci. Takovou, která má vždycky aktuální mapové podklady, která má na minutu a metr přesné dopravní informace, a která umí samozřejmě navigovat se zohledněním toho všeho. Protože v dnešní době nemá navigace bez informací o dopravě prakticky smysl – off-line navigace vás každou chvíli protáhne kolonou, která by se dala objet, případně vás navede do uzavírky.

Vestavěné navigace v autech mobilní navigace v mnoha ohledech více či méně dohnaly – i navigace vašeho moderního auta už může umět pracovat s dopravními daty a dokonce i aktualizace map mohou probíhat on-line, takže není potřeba je složitě přenášet na CD nebo SD kartě.

Jenže aby tohle všechno fungovalo, musí být vůz konstantně připojen k internetu, což je zpravidla po nějakou dobu od koupi vozidla zadarmo, a následně se za tyto služby platí – to znamená náklady navíc. Třeba vozy Škoda mají už několik let za příplatek systém Škoda Connect, jehož součástí je „Infotainment online“, který sdružuje právě služby on-line navigace. Na rok stojí 1 299 korun.


Nahrává se anketa ...

Pokud se chcete navigovat vestavěnou navigací a nic neplatit, jste odkázáni na off-line navigaci bez dopravních informací a se zastarávajícími mapovými podklady. Nebo se prostě necháte navigovat svým mobilním telefonem zcela zadarmo, koneckonců služby jako Google Mapy nebo Waze jsou placeny výhradně z reklamy. A když náhodou jedete někam, kde bude i váš mobil bez internetu, případně chcete šetřit mobilními daty, vždy můžete mapový podklad stáhnout přímo do zařízení.

Jaké funkce by měl mít infotainment v autě?

V optimálním případě podporuje vaše auto konektivitu s mobilním telefonem Apple Carplay, případně Android Auto, což jsou zejména mezi mladšími řidiči extrémně ceněné funkce. V takovém případě se totiž z infotainmentu stává prakticky jen zobrazovací zařízení pro mobilní rozhraní. A jde vlastně o nejlepší možný způsob, jak dotykový displej v autě využít.

Jak naplánovat trasu v navigaci Waze zjistíte na tomto videu:

| Video: Youtube

Problém je v tom, že ať už má vůz infotainment jakýkoliv, jeho funkce vždycky zastarají – vestavěná navigace je v tomto případě jen špičkou ledovce. Vůbec nejjednodušší by tedy bylo, kdyby měl infotainment sám o sobě jen nejzákladnější funkce, související s nastavením auta a autorádia, a veškeré multimediální funkce a navigace by byly přenechány mobilnímu zařízení, které je aktuální vždycky.

Výrazně by se tak prodloužila doba, než infotainment vozu morálně zastará. Po světě jezdí statisíce aut s velkými dotykovými displeji, jejichž funkce již zastaraly a spousty lidí hledají způsoby, jak na tyto displeje zrcadlit obsah z mobilních telefonů.

Aplikace s aktuální navigací v mobilu dává smysl

Samozřejmě existuje i pár aspektů, ve kterých si integrované navigace v autech vedou lépe než ty v mobilech. Spousta aut třeba umí zobrazovat navigační pokyny přímo před řidičem na přístrojovém štítu nebo na head-up displeji, ale pouze tehdy, když naviguje integrovaná navigace.

Výhodou je i to, že když vestavěná navigace ztratí GPS signál, je zpravidla schopna ho nahradit údaji o rychlosti a natočení volantu přímo z auta, zatímco telefon při ztrátě signálu neví, kde je a polohu odhaduje.

To jsou však jen drobné vady na kráse a faktem zůstává, že využívat k navigaci (a nejen k ní) neustále aktuální chytrý telefon, dává mnohem větší smysl než se spoléhat na zastarávající infotainment, jež je součástí auta. Na druhou stranu pro automobilky dává ekonomicky smysl nabízet za příplatky dražší infotainmenty s navigací a k nim dále on-line služby.

Nicméně chcete-li se spoléhat spíše na navigaci a multimédia ve svém mobilu, koukejte po tom, aby byla auta, která kupujete, vybavena rozhraním Apple Carplay a Android Auto pro zrcadlení obsahu z mobilního telefonu. Bez těchto rozhraní jste totiž odkázáni nechat displej displejem a spolehnout se na v principu jednoduchý, byť také funkční prvek – držák na mobil do auta.