Je samozřejmě jasné, že za třicet let, tedy od doby, kdy Škoda v Mladé Boleslavi vyráběla novodobou Felicii, se auta zásadně změnila. Jednak jsou úspornější, jednak mnohem bezpečnější a komfortnější, a také obsahují daleko více elektroniky.

„Tehdy jste mohli nalézt čipy pouze v autorádiu, pokud jste si ho objednali jako příplatkovou výbavu,“ uvádí Jan Melichar ze Škody-Auto. Dnes jsou podle něho v každém v současnosti vyráběném spalovacím voze řádově nižší tisíce polovodičů a v elektromobilu Enyaq se dokonce tento počet blíží hranici 10 000.

Na to, jak se čipy vyrábějí, se můžete podívat do naší fotogalerie.

Není tedy divu, že pro automobilky je v současné době klíčové zajistit si předem dostatečnou kapacitu polovodičů nejen pro současnou, ale i pro chystanou produkci. Tento úkol mají v současnosti za celý koncern Volkswagen na starosti odborníci z oblasti nákupu Škody-Auto pod vedením člena představenstva společnosti Karstena Schnakeho.

Video názorně představující používané technologie výroby čipů můžete vidět zde:

Zdroj: Youtube

V současné době se polovodiče na celkových výrobních nákladech na jednom exempláři auta podílejí částkou necelých 13 tisíc korun a již v roce 2030 to má být přibližně dvojnásobek. Budou totiž zapotřebí v obrovské míře například pro zajištění funkcí autonomní jízdy a další nové asistenční a bezpečnostní systémy.

Do výbavy nové generace Škody Superb se dostává množství dalších elektronických asistentů
Nový Superb zastaví při couvání i před dítětem ukrytým vzadu. Co ještě umí?

Čipy jsou zabudované v nejrůznějších součástkách. Počínaje řídícími jednotkami motoru, airbagů, jsou ale také v LED světlech, kamerách, ultrazvukových a radarových senzorech.

Prach je nepřítelem

O Onsemi

Tato americká společnost zaměstnává v současnosti 31 000 lidí v devatenácti závodech v 9 zemích. Cca 2300 z toho v rožnovském výrobním závodě. V roce 2022 dosáhla tržby 8,3 miliard dolarů. Její čipy se uplatňují mimo automobilů také v zařízeních dobíjecí infrastruktury i domácích spotřebičích. Například v indukčních varných deskách. Jen v ČR se jich za rok vyrobí tři miliardy. Při jejich vývoji a výrobě uplatili zaměstnanci rožnovského závodu přes tři sta celosvětových patentů.

Klasické čipy jsou vyráběné z čistého křemíku. „Naštěstí se nemusíme bát o nedostatek této suroviny a jeho zásoby jsou i jinde než v takzvaných rizikových státech,“ vysvětluje Aleš Cáb z továrny americké společnosti Onsemi v Rožnově pod Radhoštěm. Právě tam jsem měl možnost se s technologií výroby čipů seznámit.

V areálu bývalé Tesly, kde se mimo jiné v dobách socialismu dělaly i televizory, se jako v málokteré jiné továrně na čipy dělá tato součástka takzvaně od A až do Z.

„Na začátku je výroba křemíkového ingotu, z něhož se pak řežou desky, které jsou základem pro pokračující výrobu,“ informuje Aleš Cáb.

Celý proces je velmi zdlouhavý, trvá několik měsíců, zahrnuje stovky operací a prakticky všechny výrobní procesy musí probíhat v téměř absolutně bezprašném prostředí.

Také proto jsem mohl na jednotlivé stroje, z nichž každý má hodnotu vyčíslenou v milionech dolarů, nahlížet pouze okénky z chodby. Většina procesů je automatizovaných, a těch pár lidí, které se ve výrobních prostorách pohybovalo, bylo doslova od paty po vrcholek hlavy zahaleno do bílých sterilních plášťů. Čipů se v jednom okamžiku vyrábí stovky typů. Jejich velikost se pohybuje v řádu desetin až celých milimetrů.

V Rožnově usilují také o zavedení výroby čipů s technologií karbidu křemíku. Ty jsou vhodné pro využití v elektromobilech, konkrétně v součástech, kde se mění střídavé napětí ve stejnosměrné a naopak. Při tom totiž při využití klasických křemíkových čipů dochází vždy ke zhruba desetiprocentní ztrátě energie, zatímco karbid křemíkové čipy jsou v tomto směru mnohem úspornější. To pak samozřejmě v konečném důsledku vede navýšení dojezdu vozu na jedno nabití

Již nyní vyrábějí v Rožnově pod Radhoštěm desky pro výrobu takových čipů, ale zatím je odesílají do jiných závodů společnosti.

Hala M13 se stane centrem výroby elektromobilů
U Octavie se bude přepisovat rodný list. Výroba nejdůležitější Škody se stěhuje

Investice do zavedení výroby si vyžádá náklady zhruba dvě miliardy dolarů a rozhodnuto by o ní mělo být v relativně krátké době.

„I pro nás je důležité, aby se tato záležitost podařila. Máme totiž nyní s Onsemi naprosto skvělou spolupráci, což je důležitý předpoklad pro to, aby se neopakovaly problémy z minulých let,“ vysvětluje mluvčí Škody Auto Tomáš Kotera.

Tehdy totiž právě kvůli nedostatku čipů od dodavatelů musela Škoda-Auto zastavit výrobu určitých typů vozů a výbavových stupňů. Některá auta pak zůstávala nedokončená na různých odstavných plochách.