Francouzský Renault má v současné chvíli v nabídce dva osobní elektromobily – loňskou novinku Megane E-Tech a zastarávající menší Zoe. Právě Zoe by měla příští rok nahradit novinka – výrazně modernější Renault 5, stavící na nové platformě. Velkým tahákem bude i jeho retro vzhled, představený formou konceptu v roce 2021.

Na koncept Renaultu 5 v pohybu se můžete podívat na krátkém videu zde:

Zdroj: Youtube

A ačkoliv finální produkční podobu vozu (doufejme, že co nejpodobnější konceptu) uvidíme až příští rok, Renault nám už nyní poodhaluje pár detailů technického rázu.

Základem bude platforma CMF-B EV. Krkolomný název se skládá ze zkratky pro „Common Module Family“, písmeno B odkazuje na segment B, a EV na fakt, že jde o provedení pro elektrická vozidla. Až 70 % dílů sdílí nová platforma s platformou CMF-B pro spalovací auta, kterou využívají modely Clio nebo Captur. Renault zmiňuje, že právě z toho důvodu se podařilo ušetřit celých 30 % ve výrobních nákladech, a tento fakt se projeví na ceně. Chystaný Renault 5 má být levnější než současné Zoe, a celkově levný v rámci nabídky elektromobilů.

Renault Mégane Electric - první svezení
S elektrickým Renaultem Mégane poprvé po Česku: I na dálnici má slušný dojezd

Oproti Zoe přinese Renault 5 také zjednodušenou řídící elektroniku, čímž se ušetří plných 20 kilogramů hmotnosti, a dalších 15 kilogramů ušetří modernější architektura baterie umístěné v podlaze. Místo 12 modulů, které má baterie Zoe, má ta v Renaultu 5 jenom čtyři. Přesné parametry baterie ale bohužel známé nejsou.

Zajímavostí je také použití sofistikovanější zadní víceprvkové nápravy ve jménu jízdních vlastností. S tím souvisí i fakt, že základ Renaultu 5 poslouží i pro sportovní verzi od značky Alpine, vlastněné Renaultem. I když o výkonech zatím nepadlo ani slovo, je jasné, že techniku motoru podědí „pětka“ po zmíněném Meganu E-Tech. Neoficiálně se proslýchá něco o 140 koních pro standardní verzi, a o 218 koních (tedy stejně jako má Megane E-Tech) pro verzi Alpine.

Technika připravovaného Renaultu 5Víceprvková zadní náprava by mohla Renaultu 5 poskytnout lepší jízdní vlastnosti oproti konkurenciZdroj: Se svolením Renault

Testovací prototypy, zamaskované do podoby Clia, se v současné době prohání za polárním kruhem na severu Švédska, kde se elektromobil testuje a ladí v mrazivých zimních podmínkách. Nejsledovanějšími komponenty jsou v teplotách až -30 stupňů samozřejmě baterie, ale taky topení nebo stabilizace a brzdy. Další ladění probíhá v rodné Francii, konkrétně v technických centrech Renaultu v Lardy a Aubevoye.

Až se nový Renault 5 představí příští rok, mohlo by se jednat o zajímavý městský elektromobil v retro balení, navíc za fajnovou cenu.