„K prohlídce tašek je oprávněna pouze Policie České republiky. Do jejího příchodu je však vedoucí prodejny oprávněn zákazníka zadržet v případě podezření, že zákazník nějaké zboží odcizil. Jestliže se podezření ukáže jako neoprávněné a spotřebiteli vznikla v této souvislosti nějaká újma, ať už finanční nebo morální, může se domáhat přiměřeného odškodnění buď omluvou nebo finanční náhradou,“ řekl Josef Černý ze Sdružení obrany spotřebitelů.

Pokud je v prodejně určené místo k odkládání tašek, jste povinni je využít. V takovém případě ovšem přebírá prodejna odpovědnost za jejich obsah. Této odpovědnosti se nemůže zbavit ani často vídaným nápisem, používaným zejména v restauracích „Za odložené věci neručíme“. Tento nápis nemá žádnou právní hodnotu.

 

Pokud se vám tedy cokoliv z odložených věcí ztratí a personál provozovny nejeví ochotu věc nahradit, volejte neprodleně Policii ČR a trvejte na sepsání protokolu.

„Uvedu příklad, kdy návštěvnici restaurace byla odcizena kabelka, pověšená na opěradle židle. Provozovatel odmítl škodu uhradit, ovšem soud dal za pravdu spotřebitelce s vyjádřením, že opěradlo židle lze považovat za místo pro odložení věcí, zvláště, pokud v restauraci není jiné vhodné místo, například věšáky. Naopak podobný judikát odkazuje na to, že kupříkladu stůl již za místo k odložení považovat nelze. Jen upozorňuji, že za cenné věci (peníze, apod.) provozovatel ručí pouze do výše pěti tisíc korun,“ dodal Josef Černý.