A je to zajímavá a inspirativní podívaná. Absolvent Fakulty výtvarných umění, kresba a grafika u Svätopluka Mikyty je původem z Ostravy a nyní žije v Brně. Pro Luxfer vytvořil jakési prostorově a myšlenkově strukturované objekty ze skládaného papíru ne nepodobné japonské technice origami. Výstava vychází i ze Staňkova grafického směřování, které prolamováním papírů posouvá do dalších dimenzí.

Autor kombinuje různé struktury, jejichž prostřednictvím vytváří nové prostory zvolna a skoro nenápadně procházející do rafinovaně zamaskovaných reliéfních 3D realizací. Za Staňkovou technikou skládání a prolamování papírů stojí pobyt Japonky v jeho rodině v rámci programu Erasmus v době, kdy budoucí umělec chodil ještě do základní školy.

Páv v ulicích České Skalice.
Pestrobarevný páv se procházel ulicemi České Skalice. Do světa ho vyhnala liška

„Přinesla k nám tehdy určité japonské přemýšlení o papíru a o vizuálním umění. Podle návodů jsem začal něco dělat. Brzy se však ukázalo, že nejsem ten typ, který vychází z něčích návodů a rozhodl jsem se jsem vytvářet si návody vlastní. Zpočátku jsem skládal malinké papíry a potom se to začalo rozrůstat. Chtěl jsem si tím rozšířit 3D představivost,“ prozradil prapočátky svého výtvarného směřování Staněk.

Jeho zájem o grafiku a práci na papíře ho vedl k tomu, aby posunul grafické a klasické techniky někam dál, aby byly více současné, moderní a hlavně jeho. Ve své tvorbě, přestože ho ovládá, nepoužívá počítač. „Při práci s papírem používám pigmenty, klasická stará pojiva, litografické i ofsetové barvy využívané v tiskárnách, které si sám míchám,“ přiblížil. Jeho práce, což je patrné i z výstavy v Galerii Luxfer, mají také psychologický podtext, což se odrazilo také v jeho diplomové práci.

Prvotní inspirací pro tuto diplomku byla kniha fotografa Edmunda Engelmana zachycující byt a pracovnu Sigmunda Freuda jen pár dní před jeho odchodem do anglického exilu v roce 1938, a také cyklus kreseb, které podle nich nakreslil v roce 2000 Robert Longo. Staněk jejich interpretaci soukromí zakladatele psychoanalýzy rozvádí po svém.

Oddílová iniciativa "Pečeme na to".
Oddíl Duha Bartoňka:: „Pečeme na to“ aneb Snad už jsme dopekli

„Je v tom určitá sebepsychoanalýza, ale ve zdravém slova smyslu. V technickém procesu jsem schopen jít extrémně do hloubky geometrie a struktury. Nejmenší čtvereček při mém skládání je rastr jeden a půl milimetru, záleží samozřejmě na druhu a vlastnostech papíru s tím, že se dá různě upravovat,“ uvedl autor výstavy Piloty.

A proč ji tak nazval? „Piloty jsou vlastně takové pilíře nebo sloupy, na kterých se dá stavět. Jsou to také záchytné věci, které udělají radost a fungují individuálně,“ dodal ke své aktuální expozici v Galerii Luxfer Jiří Staněk, který se vyznačuje nejen neuvěřitelným perfekcionismem, ale má rovněž smysl i pro ten nejmenší a mnohdy divákem stěží postřehnutelný detail. (kr)