Hanuš Wihan se narodil v Polici nad Metují 5. června 1855. Jeho osudovými místy a městy se postupně staly: Nymburk, kde se posléze usadila jeho rodina; Praha, kde vystudoval konzervatoř; Salzburk, kde po skončení konzervatoře nastoupil jako profesor violoncellové hry na Mozarteu; Nizza, Berlín a Sondershausen, kde postupně působil jako violoncellista v orchestrech; Mnichov, kde byl osm let sólistou u Královského dvorního orchestru; opět Praha, kam nastoupil jako profesor violoncellové a kvartetní hry na konzervatoři a nakonec Brandýs nad Orlicí, kde měl svoje letní sídlo… a mezitím další minimálně tisícovka měst a městeček celé Evropy, kde koncertoval s Českým kvartetem.

K okruhu jeho přátel patřil Richard Wagner, Bedřich Smetana, Richard Strauss, Hans von Büllow, Petr Iljič Čajkovskij a hlavně Antonín Dvořák, který Wihanovi věnoval Violoncellový koncert h-moll, patřící dodnes k nejkrásnějším violoncellovým koncertům – pokud ne úplně ten nejkrásnější…

Se jménem polického rodáka Hanuše Wihana je bytostně spjato České kvarteto, které z pozice profesora „stvořil“ ze čtveřice svých studentů (Karel Hoffmann, Josef Suk, Oskar Nedbal a Otto Berger), aby se po onemocnění violoncellisty Otto Bergera stal na dvě desetiletí jeho členem. Bylo to právě jeho jméno, které pomáhalo otvírat ony pověstné dveře do koncertních sálů celé Evropy.

Helena Matyášová se narodila v Broumově a k Polici nad Metují a jejímu okolí má pevné vazby. Studium hry na violoncello započala na ZUŠ v Polici nad Metují pod vedením manželů Michalových. Poté její cesta vedla přes ZUŠ Habrmanova v Hradci Králové a Konzervatoř Pardubice, kde vystudovala ve třídě prof. Petra Lichého a Josefa Krečmera. Svá umělecká studia završila magisterským diplomem na Hudební a fakultě Akademie múzických umění v Praze ve třídě Prof. Miroslava Petráše.

Své vzdělání v oblasti historické provozovací praxe staré hudby doplnila studiem na Týnské škole – Collegium Marianum (Univerzita Karlova v Praze) ve třídě barokního violoncella pod vedením Marka Štryncla. Helena Matyášová se věnuje koncertní činnosti v ČR i v zahraničí. Účastní se jednorázových uměleckých projektů a podílí se na nahrávání zvukových záznamů na CD, pro rozhlas a televizi. Jako violoncellistka spolupracovala s řadou významných umělců a vystoupila na mnoha festivalových pódiích. Je stálou či hostující členkou několika souborů či orchestrů, jako např. Musica Florea, Collegium 1704, The Czech Baroque

Ensemble, Ensemble Inégal, Collegium Marianum. Od roku 2004 působí jako kmenová členka souboru Barocco sempre giovane se sídlem v Pardubicích, který provozuje zejména koncertantní hudbu vrcholného baroka a klasicismu, ale nevyhýbá se ani hudbě mladších stylových období či hudbě soudobé.

Helena Matyášová se též zabývá badatelskou a publikační činností, zejména pak životem a odkazem dvou českých violoncellistů: Hanuše Wihana a Bohuše Herana. Na toto téma publikovala několik článků v regionálním periodiku Rodným krajem a je autorkou biografické publikace o Bohuši Heranovi, kterou vydalo Městské muzeum v Ústí nad Orlicí v roce 2012. Nákladem města Police nad Metují vyšla v roce 2014 publikace věnovaná 100. výročí narození výtečného muzikanta, učitele, sbormistra a organizátora hudebního života v Polici nad Metují, Karla Petra.

 Patronem projektu Wihanův rok je violoncellista, pedagog a člen tria Bergerettes, pan Tomáš Strašil.

Wihanův rok pořádá Muzeum papírových modelů a Město Police nad Metují. Dobrovolné vstupné bude použito na údržbu hrobu Hanuše Wihana na Olšanských hřbitovech v Praze.

 Přednáška je přístupná veřejnosti, počet návštěvníků je ale omezený. Sledovat ji můžete také na online na  youtube kanálu Wihanův rok.

Pavel Frydrych