Malíř Petr Samek patří bezesporu ke stálicím regionální výtvarné scény. A jeho tvorba přesahuje hranice regionu i státu. Stačí se jen podívat, kde všude byly jeho obrazy k vidění: Švédsko, Německo, Polsko, Rakousko, Švýcarsko, Kuvajt nebo Spojené arabské emiráty. Z českých třeba v Hradci Králové, Brně, Praze, Trutnově, Českých Budějovicích, Olomouci nebo Vyškově. A samozřejmě v rodném Náchodě. Nezapomenutelná byla jeho výstava v Muzeu války 1866 v Chlumu u Hradce Králové, kde roku 2016 ke 150. výročí bitvy u Chlumu vystavil patnáctidílný cyklus obrazů.

Základní inspirace pro jeho tvorbu je v podstatě klasická: krajina, člověk a žena. Ale díky expresivnímu pojetí vznikají díla, kde je realita inspirace mírně potlačena a povrch se dostává vlastní požitek bez ohledu na jakékoliv konvence. Samotná realita je často deformována, čímž zvyšuje efekt požitku.

Petr Samek v letošním roce oslaví významné životní jubileum. Ale výstava nazvaná „Proměny“ není bilanční, ani si neklade za cíl retrospektivně představit autorovu tvorbu. Právě naopak: zaměřuje se na jednu „dějovou linku“ Samkovi tvorby. V ní je absolutním centrem asi nejstarší umělecká inspirace, kterou je žena. Petr Samek so svých pláten vtiskává nejen ženu jako umělecký objekt, ale doplňuje ji o své prožitky a vzpomínky a je jen a jen na návštěvníkovi výstavy, zda dá přednost samotné ženě, nebo se zaměří na autora. S trochou nadsázky lze konstatovat že na výstavě „Proměny“ je to půl na půl.

Pavel Frydrych